Inspirert... Gode grunner til å gifte seg?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Vi skal gifte oss da samboer skal adoptere gutta. I tillegg ønsker vi det veldig :) mine foreldre er skilt, hans har holdt sammen i 45 år.

Kan ikke akkurat se for meg et liv uten han selvom jeg vil kaste han ut enkelte ganger så synes det er greit :) ser for meg at vi jobber litt mer med forholdet i tøffe tider hvis vi er gift.

Synes det var en grei fin ting å gjøre når vi hadde vært sammen så lenge. Enkelt og greit. :)

Fordi vi hadde lyst? Altså verre er det ikke.
Han er mannen i mitt liv og vi liker det tradisjonelle. Dessuten fikk min farfar se meg gifte meg før han døde. Jeg er eneste barnebarn som er gift. Og det syns jeg er ett hellig minne å ha dansa med farfar i bryllupet mitt.

Mine foreldre er enda gift og hans foreldre er skilt. Nå har vi vært gift i snart 8 år ♡

Vil at familien skal ha det samme etternavnet. Ellers syns jeg det er hyggelig å være gift. Fordelingen ved brudd er jo også klarere, men den har vi egentlig sortert ut ved å eie hvert vårt

Lettere enn å skrive samboerkontrakt! :p
Synes det er greit nå som vi har to barn, så da var det bare å få ut den berømte fingeren da... ;)

Å gifte seg pga festen/gaver osv synes jeg er veldig egoistisk.

Vi er nå ganske gamle (for det tradisjonelle bryllup og med 3 barn.. ) så vi vurderer rett og slett en tur til sorenskriveren eller å reise utenlands med de nærmeste.

Kjærlighet.
Enklere ift rettigheter om hverandre .

Har alltid drømt om bryllupet mitt. Alltid hatt et ønske om korleis det skal se ut. Samme har samboer.
Eg vurderte legge planene på is da pappa døde, for noe av det viktigste for meg var at han skulle følge meg ned kirkegulvet.
Men heldigvis har eg 2 storebrødre som er klare til å overta den jobben. :)

Vi giftet oss fordi vi liker hverandre så godt at vi ikke ville la være.
Jeg har aldri vært ei av de jentene som drømte om mann og barn eller noe slikt, men det forandret seg da jeg møtte mannen min.
Og sånn bortsett fra det syns vi det var det fornuftige å gjøre i forhold til arv og skatt og slikt. Det ville også gjort det lettere for oss å adoptere hvis vi ikke hadde klart å få barn enten spontant eller gjennom ivf.

Men mest fordi vi ville.

Vi er nå ganske gamle (for det tradisjonelle bryllup og med 3 barn.. ) så vi vurderer rett og slett en tur til sorenskriveren eller å reise utenlands med de nærmeste.

Hvorfor er det egoistisk å feire kjærligheten med en fest?
Og blir man for gammel til å gifte seg tradisjonelt? Og når er man for gammel?

Vi har tre barn, vi skal gifte oss tradisjonelt og ja en av grunnene er at vi vil feire dagene vår med venner og familie :D Jeg blir aldri for gammel :p hihi
Ellers så blir det vel likt som i dag, vi har vært samboere i 10 år. :)

Egoistisk??? Ja å gifte Seg gjør man vel for seg selv uansett så et giftemål er vel egoistisk uansett på en måte.... Men du fremstiller det som noe negativt?!

Fordi det var lettest i forhold til rettigheter
Ville ha samme etternavn
Ville ikke bare være samboer

Mmm er festen egoistisk ? Da er jo ALLE andre fester også egoistiske? Hu?

Jeg er en romantiker på det området, har alltid drømt om bryllup og å gifte meg.
Jeg har nok blittt mer kynisk med årene, om det er riktig ord å bruke, og tenker rettigheter ift barna våre, og oss, om det skulle skje noe. Og økonomi og trygghet.
Hvis ikke jeg gifter meg med han, gifter jeg meg aldri. Jeg skal ikke være gift med noen andre enn pappan til barna mine ♡♡

Nå skal det sies at han ikke har fridd ennå da, og jeg har fortsatt ikke trua på at han kommer til å gjøre det heller.. Men er jo lov å leve med drømmen.. :-)

Fordi det er tryggere ift rettigheter, skatt og arv.
Og jeg syns det er koselig å ha samme etternavn som en familie :)

Edit:
Altså bortsett fra det åpenbare, at man elsker hverandre. Men det kan man jo helt klart gjøre som samboere også, så jeg tenkte det var den sammenligningen man ville frem til her.

Last edited:
Fordi vi elsker hverandre. Jeg ser ingen andre grunner til å gifte meg. Jeg ville uansett opprettet testamente hvis vi var gifte.

Kjærlighet forklarer det vel ganske godt ;)

For meg er det ingen håndfaste og konkrete grunner for å gifte meg som ikke kan skytes ned med sunn fornuft. Etternavn kan man bytte som man vil, og det er ingen fordeler juridisk eller skattemessig som ikke registrerte samboere også eventuelt har. For religiøse er det jo mange gode grunner, men vi er ikke religiøse.
Vi ønsker (egoistisk nok) å gifte oss kun fordi vi vil ha en heidundrende fest for å feire vår kjærlighet for hverandre, og ønsker at familiene våre skal få bli én og få ta del i lykken vår! Vi vil bevise for verden at det er oss to for evig og alltid:) det er ikke nødvendig, det er dyrt og dumt, men jeg vil allikevel :D

Back
Topp