Inspirert av sparetråden

Nei, jeg har klart meg selv gitt.
Fikk vel dekket et par kjøretimer, resten tok jeg fra min bittelille lønn og penger jeg hadde spart opp. Bilen kjøpte jeg også selv.
Hadde en sparekonto hvor jeg satte inn "sparebøssepengene" mine fra jeg var lita av. Og så hadde konfirmasjonspenger og arv etter min oldefar der. De pengene ble brukt til lappen og bil + at jeg måtte ta fra lønna mi (sommerjobb/ekstrajobb/lærlingjobb).

Sparer litt til min datter, og har tenkt at hun skal få et startkapital + lappen (og bunad om hun vil ha det)

Ja, fikk lappen, billig bil, hjelp til kjøp av første bolig og oppsparte penger[:)] Det har hjulpet meg veldig, og håper å kunne gjøre alt dette med egne barn.

vi sparer barnetrygden til de, i vårt navn og hemmelig for barna så er jo godt igang da[:)]

Jeg fikk ingen ting, betalte skole og lappen osv selv..

Vi sparer ikke så mye til ungene men skal betale lettmotorsykkel lappen + kjøpe sykkel til de, pga vi bor som vi bor må de få lov til å kjøre sykkel, moped går for sakte og irriterer folk i trafikken så lett sykkel må de ha[:)]

De skal også få billappen av oss og skole.

Fikk ikke lappen, men de hadde spart dåpspengene mine + litt til. Var nok til å kjøpe litt diverse som jeg trengte når jeg flyttet hjemmefra :) Men hadde aldri flyttet ut uten jobb eller stipend nei, det var det ikke nok til.

jeg fikk INGENTING av foreldrene mine. begynte å jobbe når jeg var 12. søsteren min fikk dekket førerkortet, men ikke jeg fordi da hadde mamma blitt alenemor. jeg sitter nå uten noen mulighet til å kjøpe meg egen bolig uten sparepenger. Jeg ønsker ikke det for min sønn, derfor prioriterer jeg sparing til han.

Nei. Hadde en konto med litt penger på som også konfirmasjonspengene gikk inn på.. var vel en 25000 tilsammen som jeg svidde av på alt og ingenting da jeg var 16.

Har ikke fått noe lagt i hendene på meg. Betalte husleia selv fra jeg flytta på hybel da jeg var 17, hadde først nå i år råd til å kjøre opp til lappen (jeg er 23). Og det føles igrunn litt godt å ha vært selvstendig[:)]
Selfølgelig fått litt penger innimellom hvis jeg har vært blakk, gjerne til mat og kontantkort de første årene hjemmefra.

Sparer litt hver mnd til ungen men de pengene går også til litt større ting som hun kommer til å trenge oppigjennom årene. Feks hadde vi dårlig råd når lille trengte ny bilstol så da tok vi av kontoen hennes.
Syns det er flott å gi dem noe penger men samtidig tror jeg de fleste bare har godt av å må jobbe for godene. Synes også det er viktig at jeg har råd til å spare like mye til hver unge hvis jeg plutselig sitter her med 4 unger..

Mamma og pappa sparte ikke til meg, men jeg har fått hjelp til slik som førerkort og penger ifm med hybel osv... Bil/moped har jeg alltid kjøpt for egne penger.. :)

Foreldrene mine sparte ikke noe til verken meg eller mine 3 søstre (vi fikk alle bunad i konfirmasjonsgave da). Jeg betalte lappen, studier (har studielån da) og bil selv.

Vi sparer 300 kr i mnd til Benjamin [:)] Onkelen sparer 100 kr mnd og bestemor og bestefar sparer på egen konto! Så han får en god sum når han blir eldre.

ORIGINAL: [Hildemor]

Fikk lappen.Fikk ikke noe egenkapital i den forstand, men har fått masse oppigjennom tidene av pappan min[:)]

Sign, samt har nå bodd snart 3 mnd hjemme hos mor, med samboer og barn. Og flytter til min far om ca to uker i hans leilighet, mens snille pappaen min flytter ned i hybelleiligheten. Bare for at vi skal få spare penger mens vi bygger:-) og da betaler vi kun strøm..

Så selv om det ikke var noe oppsparte midler (hadde min sparekonto, med litt på) så har vi fått hjelp når vi trenger det.

Fikk aldri noen sum med penger på konto. men de betalte førerkort[:)]

Jeg ble alltid lovt lappen og jeg ikke begynte å røyke, og det har jeg heller ikke gjort. Men så hadde ikke mamma råd til det likevel [8D] Har stort sett betalt for alt selv etter jeg ble konfirmert, og det syns jeg er helt greit [:)] Hadde ikke følt meg komfortabel med å ta imot lappen f.eks når jeg har hatt mye bedre råd enn mamma har hatt..

Sparer til sønnen vår da, legger av barnetrygda hver mnd. Men skal ha en liten kontroll på hva de blir brukt på, så de ikke blir sløst bort på tull [;)][8D]

Back
Topp