Inspirert av sparetråden

lmk88

Forumet er livet
VIP
Oktoberskattene 2015
Ser nå at de fleste her inne kommer til å ha oppspart en god slump penger til deres barn...
Men, gjorde deres foreldre det til dere? Fikk dere evt dekket førerkort, utdanning, hjelp til egenkapital.
Føler meg utenom siden jeg ikke fikk noe som helst av mine foreldre når jeg ble myndig.. Ei heller førerkort..

Foreldrene mine sparte ingenting til meg [:)]
MEN eg fikk Førerkortet og BIL av dei [:)]

fikk alt med førerkort, samt dekket mat osv når eg bodde på hybel(betalte leia med stipend)
Har vel fått litt oppover årene, men er ikkje bortskjemt:) Vi er 8 unger da, så hadde vel svidd litt vel mye i lommeboka om alle vi skulle fått 2-300 000 hehe[:D]

Fikk ingenting, nei. Derfor vil jeg gjerne spare opp en akseptabel slump med penger til tassen blir 18. Han skal i hvert fall få lappen.

Ja, foreldrene mine sparte til meg. Jeg brukte pengene på en 3-ukers Englandstur når jeg var 15 (ikke sperra konto) Virkelig verdt det! Sertifikatet og alle andre penger har jeg selv jobba og slitt for [;)]
Sparer til Jonas, men ikke noe fast beløp. Vil at han skal kunne stå på sine egne ben når han blir stor nok til og flytte for seg selv, og ikke har alt klart fra mamma [;)]

Jeg fikk førerkort av foreldrene mine, men fikk ikke noen penger av dem etter jeg ble 16 og fikk meg jobb etter skolen.

Nå som jeg har mulighet til å spare til sønnen min så gjør jeg det. Jeg vil at han skal få muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet, og da er det veldig greit å ha spart opp litt egenkapital til han.

Måtte betale førerkort selv, men fikk bil. [:D] Også betalte de husleien min ett år når jeg gikk på skole. (16 år gammel)

Min bror og jeg fikk oppkjøringa av dem..
Ellers betalte vi alt av egen lomme..

Håper mine to gutter også kommer til å begynne å jobbe vedsidenav skolen slik at de selv kan betale lappen o.l.. Så skal de få pengene vi har spart når de skal kjøpe bil eller når de skal flytte.. Har ikke bestemt meg enda for hva.. Mamma og pappa har nemlig en konto til dem også som de skal få når de er 18..

Mine foreldre hadde ikke mulighet til å spare noe som helst til verken meg eller mine søsken.
Jeg har aldri manglet noe, men vet at det har vært hardt i perioder. Derfor er jeg veldig gld for at jeg har mulighet til å spare til mine barn, og håper det hjelper de i en etableringsfase.
Jeg fikk forresten deler av førerkortet, men da var økonomien en annen enn da jeg var liten.
Og de tar igjen nå som de har stabilt god inntekt. Fikk f.eks julegave til 3500 kr. Trodde jeg skulle dette i bakken!!!

Nei, det hadde de ikke råd til. Skulle egentlig få sponsa førerkortet dersom jeg ikke røyket eller drakk før jeg var 18 - failet der..[&:] Jeg tok meg opp lån for å betale førerkortet, men pappa betalte ned det lånet (8000 kr) etterpå fordi han var så stolt over at jeg klarte alt på første forsøk.

Jeg sparte alle konfirmasjonspengene mine (24000), men de måtte jeg bruke på husleie da jeg flyttet for meg selv da jeg var 17.

De sparte ingenting til meg nei.. Fikk ikke gave til konfirmasjonen engang utenom selskapet..

Men så har jeg fått igjen rikelig senere da.. Har lånt flerfoldige tusen av både mamma og pappa som jeg ikke har betalt tilbake, og som jeg ikke trenger å betale tilbake. Var ung og dum og lekte med kredittkort.. [;)]

De har ikke spart noe særlig til meg nei (bortsett fra småmynter på sparebøssa [8D]), men de spanderer lappen på meg [:)] Avtalen var at den skulle jeg få hvis jeg ikke starta å røyke før jeg var 18 år. Er bare jeg som er så forbanna treig, så har ikke fullført den enda, men heldigvis ikke mye igjen nå [:)]

Mine foreldre sparte aldri noe til meg. De hadde nok ikke den muligheten, men jeg fikk førerkortet for å ikke begynne å røyke. Ikke at det var noe poeng. Hadde aldri prøvd å røyke uansett jeg da.
Men jeg sparer en liten sum til barna fast hver mnd. Jeg gjør dette litt pga utdanning og bolig. Så får vi se om 15 år hva vi gjør med pengene.

Fikk bil og lappen. Hadde også noen tusen stående på sparekonto, men tror det var dåpsgaver/bursdagsgaver og sånt de hadde spart.
Her har småen egen konto for gaver, mens jeg sparer til han på egen konto. Går bare 100 kr inn hver mnd nå, har ikke råd til mer, men blir jo noen tusen etterhvert, så vil hjelpe meg å gi han fin konfirmasjonsgave eller hjelp til lappen, om jeg ikke har mulighet til å bla opp det fra en lønning liksom.

Fikk lappen.Fikk ikke noe egenkapital i den forstand, men har fått masse oppigjennom tidene av pappan min[:)]

Tror ikke de sparte til meg.. Hadde en 25 000 eller noe på kontoen før jeg konfirmerte meg, tror de stort sett besto av bursdagsgaver osv. Men de betalte førerkort, ja. [:)] Veldig takknemlig for det!

Ja det gjorde de. Vi var ikke bortskjemt da vi vokste opp. Fikk ikke mye i lommepenger og måtte selvsagt hjelpe til for de. Ikke fikk vi merkeklær og alt vi hadde lyst på heller. Det vi derimot fikk var gleden av å ønske oss noe og gleden da vi kanskje fikk det til bursdag/jul [:)]

I voksen alder er jeg så glad for det og vi har da fått hjelp til høgskoleutdanning, førerkort, bil, depositum etc[:)]

Fikk ingen oppsparte penger, eller noe førerkort eller noe. Men så var/er mamma alenemor til meg og to søsken på hjelpepleierlønn, så jeg er takknemlig for alt je har fått[:)] Så har jeg hatt noen supre besteforeldre som jeg har fått litt av innimellom.

Nei, mine foreldre sparte ikke noe til meg. Hadde 10 000 på konto etter oldefar, de brukte jeg på språkreise. Fikk ikke lappen heller, den måtte jeg betale selv. Men de hjalp meg litt økonomisk det første året jeg studerte. Jeg har ikke noen planer om å spare masse penger til mine barn, vil heller hjelpe dem med penger når de trenger det.

Back
Topp