Insiminering

Heisann Kathrine!
Det går kjempefint. Jeg har nettopp vært gjennom det og vi venter tvillinger etter første inseminasjon.
Jeg trodde at sprøytene kom til å bli forferdelige, og hadde forberedet samboeren min på å gjøre det, men han vant en tur til Scottland i den perioden, så det var bare til å brette opp hendene. Det gikk kjempegreit. Sprøytene er ikke tykke og ikke lange. Det klarer du fint.
Det som var vært - syntes jeg - var undersøkelsene på Rikshospitalet. De har vaktordninger og jeg møtte nye mennesker hver ettermiddag. Det var ikke så spennende, men de er utrolig hyggelige og tar godt vare på deg.
I tillegg var det ikke noe særlig dyrt i forhold til prøverør. Du betaler 265,- hver gang du er inne, men du fører det på egenandelskortet. Har du vært hos legen i andre sammenhenger tidligere i år, samtidig som du kanskje må reise fra en annen kommune er du raskt oppi 1550,-, og du får resten på frikortet.

Lykke til!!! Tenk på at dette er spennende og en erfaring kanskje ingen av dine venninner får.
 
Tusen takk for informasjonen. Litt greit å vite litt hva som skal skje når en skal inn. Også greit at en vet at det bare er en egenandel, hver gang... Mangler bare 100kr til jeg har frikort, så da blir det jo ikke så dyrt... Har time om en uke i dag, så jeg begynner å bli spent! Er det større sjanse for å få tvillinger, siden du er med tvillinger, eller er det tilfeldig...? Lurer også på hvor lang tid det tok fra en har første time til en er gravid... Er mann inne hver dag? Også sprøyta, har ikke hørt noe om det jeg, men hva er den godt for?
Lykke til med Graviditeten, Når skal du ha?
 
Den første informasjonstimen har du uansett hvor du er i syklusen din. Mulig det er individuelt, men jeg kan si hvordan min erfaring var. Når første menstruasjon kommer skal du først gå på piller. De skal du ta fra dag 3 og fem dager fremover. Dette er hormonpiller og skal stimulere at kroppen produserer egg. Deretter skal du begynne på hormonsprøyter. Disse er også for at kroppen skal produsere egg. Når jeg hadde tatt tre hormonsprøyter måtte jeg inn til en undersøkelse for å sjekke størrelsen på egget. Legen kunne se at jeg hadde tre egg, og at ingen av dem var store nok. Fikk beskjed om å ta tre nye sprøyter. Etter ny undersøkelse var et av eggene store nok - så jeg fikk beskjed om å ta eggløsningssprøyten. Den måtte jeg ta kl 2300. Vi fikk valget om vi ville ha en eller to insemineringer og vi valgte to for vi tenkte at det var dobbel sjangse for at vi skulle lykkes. De to påfølgende dagene var vi inne og fikk inseminerig. Så var det bare å vente..... Du tar en blodprøve hos fastlegen for å stadfeste om eggløsningen har skjedd, samt en ny blodprøve etter nye 14 dager for å se om du er gravid.
Det er veldig mye, men også veldig spennende.
Jeg trodde ikke det skulle bli to siden kun et av eggene var store nok. Jeg vet også at det ene fosteret er mindre enn det andre og at vi kan spontanabortere det ene. Skal på ny ultralyd onsdag om en uke - utrolig spennende.

For får del gikk det veldig kjapt. Det var bare 5 dager fra jeg hadde første time til mensen kom. Dermed skjedde alt på under en måned. Kan være greit å forberede seg på at det kan ta litt tid dette også.
Nå er jeg 8 uker på vei.
Må også si at når det gjelder egenandelen kan jo den variere fra sykehus til sykehus. Vi var på Rikshospitalet. Mannen må også betale 265,- for hver gang han er inn.
Ønsker dere lykke til!!!!! Hold oss orientert om hvordan det går. Spennende!!!!
 
ja jeg skal fortelle hvordan det går... Men produserte du ikke egg... Siden du måtte ta sånne piller og sprøyter...?
 
Joda, jeg produserte egg. Alle undersøkelsene både min samboer og jeg hadde var helt fine. De kunne ikke finne noe galt. HVer gang jeg testet om jeg hadde hatt eggløsning, både selv og ved blodprøve, hadde jeg hatt, men ble allikevel ikke gravid. Tror kaskje det er grunnen til at det gikk så fint med oss. Hvofor vi ikke klarte det alene vet vi ikke. Tror nok at syken oppi dette spiller en stor rolle, men de som sa jeg ikke måtte tenke på det - var det som hadde fått barn uten problemer. Det er umulig å ikke fokusere på at du ønsker å bli gravid, når ønsket er så sterkt som vårt var.
 
Akkurat det samme her... Alt var bra med oss også. Den ene egglederen virket visst litt tett, men det skulle ikke ha noe å si fikk jeg beskjed om. Så da får vi håpe at det går nå! Er også lei av folk som sier: Det går nok bra, bare ikke tenk på det! Det er så veldig lett for dem å si, som ikke har hatt problemet selv. Og når en har prøvd i to år, så er det faktisk litt vanskelig å la vær å tenke på det... Det er oppi hodet liksom... Hadde dere prøvd lenge eller?
 
Heisann. Det går litt tid mellom hver gang jeg får svart.
Vi hadde prøvd i 2,5 år. I tillegg har jeg spontanabortert i 12 uke for 1,5 år siden. JEg er 33 år og min samboer 35 år, så vi har tiden mot oss i fruktbarheten. Dette hjalp i tillegg til en grei lege.
Når var det du hadde time? eller har du hatt? Hvordan gikk det og når skal dere sette igang?
 
Jeg skal dit den 16. nov. Så det er ikke så lenge til... Har nettopp hatt mensen så jeg vet ikke jeg om det skjer noe før jul? Har vel eggløsning en av dagene før jul tenker jeg... Jeg er bare 21 år da og typen 23, men det er allikevel et etterlengtet barn... Blir spennende!
 
Back
Topp