Inntekt - utgift

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Hvis dere tar inntekt minus utgift, hvilket tall ender dere på i mnd?

Vi ligger på ca. 3000-4000 i mnd. Til vanlig iallfall.

Det varierar veldig. November er heftig med lite til overs, mens desember med halv skatt ender med ganske mange tusen i pluss.

Tippar gjennomsnittet ligger på ca 4500 kr i pluss som da går til kle, kafé, fritid osv

Kommer an på hva slags utgifter som regnes med da? Er feks alt av mat, drivstoff, klær osv tatt med?

Litt vanskelig å si egentlig. Men sparer 5000 hver mnd av min lønn, mannen sparer enda mer så går ganske bra i pluss hver mnd. Men så er det jo mnd der alt går også :p

Vet faktisk ikke :p Noen måneder sitter jeg igjen med ca 2000, andre ganger blir jeg blakk :p gubben har jeg ikke oversikt på :p Jeg syns det viktigste er at vi får satt av litt hver måned og får betalt alle regninger, og det gjør vi alltid :)

Det pleier vel gå sånn jevnt noen tusen i pluss, men det er det brått slutt på nå. Mannen går over på dagpenger (som utgjør vel ca halv lønn, for det er noen og 60% av 6G, og han tjener over det. Vel, inntil altså avdelinga ble bortorgansiert til canada) og jeg på 80% (permisjon, valgte det denne gangen, fortsatt usikker på om det var rett valg, men pga mannens situasjon ble det gjort sånn så har jeg perm lengst mulig i alle fall, så håper vi han har ny jobb innen den tid) også skal vi ut med 40 000 på bilen i desember, pluss at det ER desember.....

ca 100 000 i pluss i 2014, dog reelt sett ble det 800 kr da vi valgte å betale 100 000 kontant av bilkjøp den sommeren... vi får se hvordan 2015 ender, 2016 blir antakelig ikke så pent.

Aner ikke. Men jeg har ca 13.000 igjen på konto etter at alle faste utgifter er betalt. Så dette skal jo brukes på mat og diverse. Mannen har kanskje litt mer enn meg igjen.

Da har vi igjen ca 10.000-20.000,-
Men vi bruker mesteparten av det som er til overs til oppussing av vårt gamle hus :)
Alle, betyr alle, betyr vel også oppussing?

Aner ikke. Men jeg har ca 13.000 igjen på konto etter at alle faste utgifter er betalt. Så dette skal jo brukes på mat og diverse. Mannen har kanskje litt mer enn meg igjen.
Spm er hva du har igjen dagen før neste lønning (inkl evt overført til annen konto, sparing etc)

10.-20.000 vil jeg tro. Men nå får vi snart tre ganger så stort huslån... Minst! Så da går det jo ganske mange tusen dit!

(Vi overfører nesten hele mannens lønn til sparekontoen, han har noen tusen på kortet, min lønn går i regninger og så må jeg kanskje ta noen tusen tilbake fra sparekontoen mot slutten av mnd hvis det har vært dyre innkjøp den mnd.)

Har ca 20 000 igjen etter utgifter som lån, mat, diesel, barnehage, noe sparing og div utgifter er betalt.
Sparer ekstra og betaler ned ekstra på lån i tillegg.

Spm er hva du har igjen dagen før neste lønning (inkl evt overført til annen konto, sparing etc)
Hvis det er dagen før neste lønning som er spm så har jeg vel igjen en tusenlapp eller to, evt under 1000.
Kommer an på hvilken mnd :-P

Hvis spm er hva jeg sitter igjen med når alle regninger er betalt og at resten er til mat, klær, ting og tang så sitter jeg med ca 8000
Vet ikke helt hva samboer sitter igjen med, men rundt det samme tror jeg, evt litt mindre. Han har noen private lån han betaler på selv.

Åja, det skjønte ikke jeg :p

Det varierer veldig, kan godt finne på å dra på shopping å handle klær og diverse hvis jeg har mye penger igjen når lønna nærmer seg :p sånn i gjennomsnitt har jeg kanskje 2-4000, aner ikke hva mannen har.

Hvis det er dagen før neste lønning som er spm så har jeg vel igjen en tusenlapp eller to, evt under 1000.
Kommer an på hvilken mnd :p

Hvis spm er hva jeg sitter igjen med når alle regninger er betalt og at resten er til mat, klær, ting og tang så sitter jeg med ca 8000
Vet ikke helt hva samboer sitter igjen med, men rundt det samme tror jeg, evt litt mindre. Han har noen private lån han betaler på selv.

Hun sier inkl ALLE utgifter, altså rett og slett månedlig overskudd=sparing (eller mulig sparing i alle fall, står det på brukskonto kan det jo også fint brukes neste måned....)

Det varierer definitivt fra måned til måned hos oss, det var jo en måned som skilte seg ut i fjor, juli 2014 var mitt månedsresultat -85143, forklart med "ingen betaling sfo eller bhg, men 100 000 i kontantinnskudd på bil" Slikt driver vi heldigvis ikke med hver måned...

(Ja, uvist av hvilken grunn, den "post it'en" på skrivebordet på pc'n hvor vi for et års tid siden noterte våre månedlinge resultat med forklaringer på mnd med store avvik ligger der forsatt, derfor har jeg tallet eksakt. for 2015 har vi ikke laget slik oversikt, på min startskjerm, men vi har vel hatt noen regneark i ny og ne hvor vi ser litt på det.

Hos oss drives nemlig økonomien etter kontantstrøm... vi driver ikke med budsjetter og nøye regnskapsføring (til tross for at vi er to økonomer, jeg er faktisk regnskapsfører, og har en kollega som fører minst like detaljert regnskap med budsjettavviksanalyse hjemme som på jobb....) men ser noen ganger i året på "går vi fortsatt jevnt over med overskudd? Fint, da fortsetter vi sånn" Da korrigerer vi evt for veldige avvik av unormal art som vi ikke antar å gjenta mange ganger i året, som at veifellesskapetr la ny asfalt på veien i høst, det kostet oss ganske mye, men til gjengjeld skal det trolig ikke gjentas på 20 år så vi trenger ikke regne med at DET skal skje igjen. Nå må vi ut med 40 000 på bilen ( i verste fall 65, men i 9 av 10 tilfeller er ikke den delen OGSÅ gåen, visstnok), så desember blir heller ikke pen, men det er virkelig ikke noe vi regner med at skal skje så veldig ofte og regnes derfor som en engangsgreie (at den derimot skal på service noen uker senere regner vi som normal årlig kostnad)

Begge deler inngår dog i ABSOLUTT ALLE UTGIFTER, som gjør at vi over 12 mnd fra des 13 til nov 14 hadde et samlet overskudd på litt over 8000 kr, det er jo sannelig ikke mye. Men inkluderte altså at vi tok av sparepenger og betalte bil da.

Kommer an på hvilken mnd :p

Hun sier inkl ALLE utgifter, altså rett og slett månedlig overskudd=sparing (eller mulig sparing i alle fall, står det på brukskonto kan det jo også fint brukes neste måned....)

Det varierer definitivt fra måned til måned hos oss, det var jo en måned som skilte seg ut i fjor, juli 2014 var mitt månedsresultat -85143, forklart med "ingen betaling sfo eller bhg, men 100 000 i kontantinnskudd på bil" Slikt driver vi heldigvis ikke med hver måned...

(Ja, uvist av hvilken grunn, den "post it'en" på skrivebordet på pc'n hvor vi for et års tid siden noterte våre månedlinge resultat med forklaringer på mnd med store avvik ligger der forsatt, derfor har jeg tallet eksakt. for 2015 har vi ikke laget slik oversikt, på min startskjerm, men vi har vel hatt noen regneark i ny og ne hvor vi ser litt på det.

Hos oss drives nemlig økonomien etter kontantstrøm... vi driver ikke med budsjetter og nøye regnskapsføring (til tross for at vi er to økonomer, jeg er faktisk regnskapsfører, og har en kollega som fører minst like detaljert regnskap med budsjettavviksanalyse hjemme som på jobb....) men ser noen ganger i året på "går vi fortsatt jevnt over med overskudd? Fint, da fortsetter vi sånn" Da korrigerer vi evt for veldige avvik av unormal art som vi ikke antar å gjenta mange ganger i året, som at veifellesskapetr la ny asfalt på veien i høst, det kostet oss ganske mye, men til gjengjeld skal det trolig ikke gjentas på 20 år så vi trenger ikke regne med at DET skal skje igjen. Nå må vi ut med 40 000 på bilen ( i verste fall 65, men i 9 av 10 tilfeller er ikke den delen OGSÅ gåen, visstnok), så desember blir heller ikke pen, men det er virkelig ikke noe vi regner med at skal skje så veldig ofte og regnes derfor som en engangsgreie (at den derimot skal på service noen uker senere regner vi som normal årlig kostnad)

Begge deler inngår dog i ABSOLUTT ALLE UTGIFTER, som gjør at vi over 12 mnd fra des 13 til nov 14 hadde et samlet overskudd på litt over 8000 kr, det er jo sannelig ikke mye. Men inkluderte altså at vi tok av sparepenger og betalte bil da.

Back
Topp