Innkjøp

JuliBolle

Flørter med forumet
Hvor mye trenger man egentlig av div utstyr til babyen?Er så usikker på hvor mye jeg skal handle inn av feks diverse kluter og håndduker, og ting som flasker, smokker osv. Kansje dere som har barn fra før har noen tips?[:D]Er domt å hamstre inn mange sengesett, kluter, tepper++ hvis det ikke er nødvendig..[;)]

Vi har vel kjøpt 2 slike 5-pk på princess med 5 slike små, myke kluter og 4 2-pk med litt større kluter på KID. 18 kluter til sammen altså, men tror ikke vi trenger så mange, ihvertfall ikke 8 stk til ansiktet!

Men tenker at de små kan være fine rumpekluter, og da er det jo greit å ha litt mange, for man slenger vel i vask etter hvert bleieskift.

Også kommer det jo an på om man bruker kompress eller våtservietter utenom eller i tillegg eller i stedet for kluter..

Smokk har vi bare en av, som vi fikk i babyboxen. Skal ikke kjøpe fler før vi vet om det blir nødvendig. Hverken jeg eller noen av mine søsken har brukt smokk noen gang. Flaske skal vi også bare kjøpe inn en av til vi vet om vi får til amminga.

Sengesett har vi kun kjøpt på tilbud osv, på kid feks. Betalte 30 kr for det ene vi har kjøpt, også har vi fått et av mamma i gave også har vi vel 2 som vi har arvet. Men det er sikkert greit å ha 2-3 kan jeg se for meg. Kommer vel an på om man har egen vogndyne og sengedyne osv.

Vi kjøpte 2 store håndklær på KID, også har vi et som vi fikk på kampanje på apoteket. Tror ikke vi trenger flere enn 3, kan jo bruke håndklær flere ganger slik som vi gjør. De selger forresten babyhåndklær på Nille med sånn hette på til 49 kr så jeg i dag! [:D]

Vi har 2 helsetepper + et fleecepledd, og det tror jeg skulle holde? I tillegg til en god dundyne og en tynn sommerdyne. Og en sovepose og en selvlaget vognpose.

Tror det skal holde med 3 sengesett i hver størrelse, det gjorde det her iallfall.

Jeg hadde to helsetepper, ett hjemmestrikket vognteppe, et heklet teppe jeg hadde fått i gave, et lite fleeceteppe (gave det også), et maskinstrikket mykt og ganske stort ullteppe (gave, men brukt MYE!) og et Røros-Tweed-teppe i barnestørrelse (gave). I tillegg hadde jeg også et bomullsteppe fra da jeg var liten. ( Tepper, altså, og det hadde holdt med halvparten. Nå er det jo ulike bruksområder da, så jeg har faktisk brukt alle sammen. Men hadde helt klart greid meg fint med 4. Helseteppet var veldig kjekt på sommeren, og fint til å henge foran vogna for å lage litt skygge. Det store ullteppet ble brukt i senga og ellers når hun skulle sove hele tida, uansett hvor, de første 3-4 månedene, og det brukes fremdeles ofte. Det selvstrikkede ullteppet brukes også mye. De andre er nesten ikke brukt.

Jeg hadde massevis av vaskekluter (husker ikke hvor de er kjøpt, men de er hvite med sømmer i enten rosa, blå eller grønt), ca. 10 gulpekluter og 6-8 store flanellskluter (De kalles visst flanellsbleier, men jeg brukte de som mykt underlag i vogn, under hodet i senga/vogna, samt til å tørke babyen etter bad og stell). Min erfaring er at det er greit å ha en del kluter, slik at du slipper å vaske så ofte. Jeg vasker klutene på 75 grader, og det gjør jeg ikke med særlig annet, så da er det greit å ha litt, så man kan spare opp til en fullere maskin enn om man bare vasker noen få av gangen.

Jeg ga ikke morsmelkserstatning, men pumpet og ga fra flaske av og til. Greide meg med to flasker. Men tror nok det kan være greit å ha flere om du tror du kommer til å gi MME eller pumpe en del. Ikke kjøp masse flsker og smokker før du vet om du får til amminga eller ikke, og om ungen faktisk tar smokk.

Hvor mange håndduker du trenger avhenger av hvor ofte du kommer til å bade babyen, og hvor ofte du har planer pm å vaske klær. Tror vi hadde 4 håndklær til storesøster. Men kommer til å kjøpe noen nye til lillesøster.

Må legge til at jeg brukte kluter til rumpevask til å begynne med, men syns det var tungvindt og uhygienisk, så gikk over til å bruke mesoftkompresser i stedet.

eg har handla en del vaskekluter og gulpekluter.. 1 håndkle har eg fått handla inn..men trenge 2-3 t tenke eg..har 4 tutter men isje sikkert at lillegutt vil ha.. men har fått 2 av di i gratis pakkene og 2 har eg kjøpt sjøl..3 tutteflasker har eg kjøpt, tror isje eg trenge mer me d fysta hvis eg får t ammingå. dynesengtøy har eg kjøpt..trenge 2 t tenke eg..og 2 laken og må ha 2 t av de. 1 sengtøy t dynå eg ska ha i vognå..og trenge 1 t av d.. tepper har eg og en del av men eg elske tepper så d blir sikkert innkjøp av nogen t av d [8D]

Glemte å si at jeg selv har kjøpt slike mesoft-kompresser i tillegg til klutene, og 3 laken, og 2 tisselaken. Også har vi kjøpt flanellkluter og gaskluter som gulpekluter, men husker ikke hvor mange. Bestemor har jobbet som operasjonssykepleier så får nok en del gaskluter av henne også. Hun har mange [8D]

Takk for svar[:D]da tror jeg faktisk at jeg nesten er i mål med shoppinga!

Vi og, mangler bare uro og vippestol! [:D] har kjøpt inn småplukk som febernedsettende, kompresser og amme-bh til meg selv i dag.. Litt godt å være ferdig [;)]

Eller, bleier har vi ikke kjøpt, men har 12 stk som vi fikk i babyboxen, og får nok et par i liberopakken og rimi-pakken også [;)]

HVOR kjøper dere flanellskluter/bleier, finner det ikke noe sted???

sparkjøp har gode flanelskluter/ bleier..tror d e 6 eller 7 stk i ein pakke og rimelig pris..huske isje koss masse. princess har og men de e dyrere...

Back
Topp