Innkjøp til mini og meg

Jeg elsker Nøstebarn-ull, både til meg selv og ungene. Ubehandla ull som føles mye bedre ut på huden enn superwash-ull (og ullas egenskaper er bedre bevart). Kjøpte body+bukse og lue derifra i vår når det var salg. Resten kommer jeg til å kjøpe brukt. Det er mye å få kjøpt brukt, og lett å få solgt videre, til og med om det er flekker og hull (mens annet ulltøy gis bort om ikke plettfritt). Har dessverre solgt unna alt som mine på 5 og 8 har vokst ut av, da nr. 3 ikke var noe jeg engang vurderte før i vinter:woot:

Jeg har brukt tøybleier på mine to andre barn, da blir det få/ingen lekkasjer (bæsj oppover ryggen har jeg aldri opplevd), og mengden klær man trenger blit dermed mye mindre. Så det holder nok med f.eks. 4 ullbodyer og 4 ullbukser, og kanskje 1-2 bomullssett (blir det ekstrem gulpebaby så kjøper jeg heller inn mer etter fødsel). Gidder ikke ha mer enn nødvendig denne gangen:smiley-ashamed004 Planlegger å bruke tøybleier denne gangen også, men mulig jeg ikke orker å bruke det når det blir barnehagestart og tidsklemma starter igjen (vi får se). Så om noen lurer på tøybleier så er det bare å spørre. Jeg brukte det i totalt 5 år på mine to, litt arbeid er det jo, men mange fordeler (og de er fine!). Kominerte det med tidlig pottetrening, så mine unger slutta med bleie hjemme når de var 1.5-2 år, og både i barnehagen og på natt når 2.5 år.

Ellers kjøpte vi mye brukte leker og utstyr på finn.no, og bare suppelere med kvalitetsleker etc. fra sprell, små spor, lekeakademiet, jollyroom, lekekassen etc. Treleker/godkjent silikon og naturmaterialer (altså ikke polyester og fleece) de første årene når de putter alt i munnen og sutter/gnager på de. Mye bedre utvalg i trygge produkter i dag enn for 9 år siden:D
Dette var mange gode tips! Nøstebarn skal jeg sjekke ut!:) rart spørsmål kanskje; men hvis man kun har få plagg i starten, og de er så knøttsmå, hvordan gjør man det egentlig med vask?
Vår maskin trenger litt vekt for at trommelen skal gå rundt. Vasker og tørker du med tennisballer? Vi er bare to i huset ellers så er begrenset hvor mye vi trenger vaske sånn ellers:)
Alle nye problemstillinger man kommer opp i..:) haha

Dette var mange gode tips! Nøstebarn skal jeg sjekke ut!:) rart spørsmål kanskje; men hvis man kun har få plagg i starten, og de er så knøttsmå, hvordan gjør man det egentlig med vask?
Vår maskin trenger litt vekt for at trommelen skal gå rundt. Vasker og tørker du med tennisballer? Vi er bare to i huset ellers så er begrenset hvor mye vi trenger vaske sånn ellers:)
Alle nye problemstillinger man kommer opp i..:) haha
Når man vasker ull så skal ikke maskin være veldig full. Er det kun små flekker hender det jeg bare håndvasker vekk flekken i stedet for å vaske hele plagget (gjorde det mye med første unge når jeg hadde bedre tid). Og er der ull som ikke er skitten så bare henger jeg på knagg til lufting og bruker igjen neste dag (trenger ikke vaske ofte når de er små). Nå som vi blir 5 stk så er det ikke noe problem å få fylt opp en maskin med hver type vask - det går en maskin med ullklær i uka uansett i det kalde halvåret. Jeg henger opp klær til tørk, ute eller inne m/ avfukter når dårlig vær/minusgrader. Tørketrommelen brukes bare når det ikke går pga. omgangssyke, julebesøk etc.

3 for 2 på alle klær og sko på Barnas hus i helga. Til de som har såvidt begynt å shoppe litt til mini :D

Skal kjøpe besafe gravidbelte t
bil denne uka.
Har lyst til å kjøpe mye kjenner jeg, får se etter UL om 3 dager i uke 9… Noen som har sett på vogn? Bugaboo frister. Vil ikke ha Emmaljunga denne gangen, hadde det med de to forrige. Altfor tung/tungvint å slå sammen/ta med. Ønsker en lettere vogn, stabil men nett…

Skal kjøpe besafe gravidbelte t
bil denne uka.
Tenkte også jeg måtte ha gravidbelte, men ser at det egentlig ikke anbefales, så ombestemte meg. Deler linken i tilfelle du ikke har sett det :happy:

Får inn en del penger i starten av august, så da skal alt shoppes inn. Det er etter NIPT også, så da er forhåpentligvis alt i orden. Men det føles så sykt lenge til :shy: Har lyst til å fikse det lille rommet med stellebord og alt nå! Men, er jo fornøyd så lenge vi kommer oss helt dit :Heartred

Får inn en del penger i starten av august, så da skal alt shoppes inn. Det er etter NIPT også, så da er forhåpentligvis alt i orden. Men det føles så sykt lenge til :shy: Har lyst til å fikse det lille rommet med stellebord og alt nå! Men, er jo fornøyd så lenge vi kommer oss helt dit :Heartred
Sikkert ikke det du vil høre, men hadde jeg vært deg hadde jeg lagt av endel penger og handlet på black friday. Sparte veldig mye på å handle endel der i fjor. Det lille jeg skal handle nå venter jeg med til dess (seng, stelleveske og ekstra babycall). Kommer ofte gode tilbud på vogner, bilstoler og generelt babyutstyr. Ganske mange tusen å spare om man er litt bevisst. Men skjønner godt at det frister å handle lenge før det ❤️

Sikkert ikke det du vil høre, men hadde jeg vært deg hadde jeg lagt av endel penger og handlet på black friday. Sparte veldig mye på å handle endel der i fjor. Det lille jeg skal handle nå venter jeg med til dess (seng, stelleveske og ekstra babycall). Kommer ofte gode tilbud på vogner, bilstoler og generelt babyutstyr. Ganske mange tusen å spare om man er litt bevisst. Men skjønner godt at det frister å handle lenge før det ❤️
Eller kjøpe brukt. Enda mer å spare :) Og sinnsykt mye å velge i om man bor i en by

Eller kjøpe brukt. Enda mer å spare :) Og sinnsykt mye å velge i om man bor i en by
Selvsagt! Jeg elsker butikker som loppeliten osv.
Men noen ting synes jeg er best å kjøpe nytt... som bilstoler og madrasser.

Bra tips, men vi skal handle det aller aller meste brukt! :Heartred

Handler noe brukt og noe nytt. Fant akkurat en vinterkåpe fra Mamalicious på 60% salg hos Zalando! Det er bra deal :smiley-bounce012 Elsker å gjøre kupp! Kjekt at den er utvidbar med panel også. Kjøpte noen gravidklær i en pakke brukt i går, ikke alt passet, men noe… Litt skuff, men…ser det er mye salg på Zalando nå!

Handler noe brukt og noe nytt. Fant akkurat en vinterkåpe fra Mamalicious på 60% salg hos Zalando! Det er bra deal :smiley-bounce012 Elsker å gjøre kupp! Kjekt at den er utvidbar med panel også. Kjøpte noen gravidklær i en pakke brukt i går, ikke alt passet, men noe… Litt skuff, men…ser det er mye salg på Zalando nå!
Sender du link?

Vi har også tenkt til å kjøpe en del brukt, men bilstol, madrass og vogn blir kjøpt nytt. Vogn må ikke nødvendigvis kjøpes ny, men litt stas ettersom det er førstemann - og da kan vi også bruke den til eventuelle søsken. :)Svigers spanderer valgfri vogn, så det hjelper.

Madrass ser jeg anbefales å kjøpe nytt, ettersom brukt madrass gir økt risiko for krybbedød. Jeg visste ikke det fra før, så var takknemlig for at jeg fikk vite det. :)

Vi har også tenkt til å kjøpe en del brukt, men bilstol, madrass og vogn blir kjøpt nytt. Vogn må ikke nødvendigvis kjøpes ny, men litt stas ettersom det er førstemann - og da kan vi også bruke den til eventuelle søsken. :)Svigers spanderer valgfri vogn, så det hjelper.

Madrass ser jeg anbefales å kjøpe nytt, ettersom brukt madrass gir økt risiko for krybbedød. Jeg visste ikke det fra før, så var takknemlig for at jeg fikk vite det. :)
Vi kjøpte pent brukt madrass med ny ca. 5 cm overmadrass (i ull) som kunne vaskes på 60 grader. Og hadde tisselaken under overmadrassen (like viktig med luftig madrass/overmadrass). Men senga ble fint lite brukt det første året. Det ble mest samsoving siden det gjorde nattamming lettere (som er forebyggende mot sids) og ga mest søvn. Baby sov da på et lammeskinn i midten av senga, utrolig praktisk, dro da bare skinnet til den andre siden for å bytte amme-pupp.

Vi kjøpte pent brukt madrass med ny ca. 5 cm overmadrass (i ull) som kunne vaskes på 60 grader. Og hadde tisselaken under overmadrassen (like viktig med luftig madrass/overmadrass). Men senga ble fint lite brukt det første året. Det ble mest samsoving siden det gjorde nattamming lettere (som er forebyggende mot sids) og ga mest søvn. Baby sov da på et lammeskinn i midten av senga, utrolig praktisk, dro da bare skinnet til den andre siden for å bytte amme-pupp.
Her blir det bedside crib, veldig fornøyd med det sist. Så mye mer lettvint om natta enn å ha separat babyseng på soverommet :) Har sett litt på Stokke sine tripp trapp stoler med sånn spedbarns stol å feste på toppen, men det er kostbart… Noen som har sett på alternativer?

Her blir det bedside crib, veldig fornøyd med det sist. Så mye mer lettvint om natta enn å ha separat babyseng på soverommet :) Har sett litt på Stokke sine tripp trapp stoler med sånn spedbarns stol å feste på toppen, men det er kostbart… Noen som har sett på alternativer?
Jeg har kjøpt brukt babysete til tripp trapp stolen jeg har etter storebroren. Den stolen er fra 2007/2008. Babysetet med to trekk og den lekebøylen fant jeg brukt til 250 kroner. Har ikke sett noen billigstoler med samme funksjon.
Tripp trapp har man lenge. Og jeg tenkte jeg skulle kjøpe en brukt stol å ha på hytten og så bare ta med babysetet frem og tilbake de månedene det er behov for det. Har sett flere for rundt 500 kroner.

Back
Topp