Innkalling til møte med nav + arbeidsgiver

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg spør her i håp om at noen kanskje har vært på lignende.
Jeg har vært sykemeldt siden forsøket vårt i slutten av januar. Legen min er veldig forståelsesfull og sier at jeg dette bare er en periodene i livet og at hun ser at jeg trenger å jobbe deltid akkurat nå. Jeg har aldri vært sykemeldt tidligere så er ikke sånn at jeg titt og ofte går å sykemelder meg.
Jeg har hatt ulike grunner for sykemelding - og arbeidsgiver er informert om at jeg er blitt gravid og at jeg har slitt mye med kvalme.
Kvalmen er nesten over men jeg har nå fått svangerskapsdepresjon. Altså, den har jeg vel egentlig hatt mer eller mindre siden januar. Depresjonen assa.

Jeg bare føler meg ikke verken komfortabel eller klar for å sitte i møte med nav og arbeidsgiver og utdype om situasjonen min. Ikke nå...

Jobben min tilrettelegger og vi har forsåvidt en god dialog så er ikke mer de får gjort.

Jeg jobber PR i dag 40%. Og har gjort det de siste 2 mnd.

Mitt spørsmål: kan man få legen til å informere nav om at et slikt møte er unødvendig med tanke på situasjonen min?

Eller MÅ man bare møte opp og brette ut om hvordan tanker og følelser jeg sitter med?

Håper noen vet eller har vært i lignende situasjon.

Legen kan informere om at det er unødvendig. Grunnen til at de kaller inn til møtet er fordi arbeidsgiver og nav er forpliktet til å prøve, så det er ikke sånn at de skal stille spørsmål med situasjonen og tvinge deg tilbake til jobb altså.
Tar du med deg noen på møtet? Jeg hadde med meg psykologer eller leger på sånne møter da jeg slet.

Nav er pliktet til å ha dette møtet. Arbeidsgiver er jo klar over situasjonen din virker det som, så siden det nå gjelder graviditetsplager kan arbeidsgiver melde fra til nav om at et slikt møte ikke er nødvendig, fordi de vet du returnerer til arbeid etter endt permisjon.
Dette er ikke et møte hvor en skal sitte å snakke om diagnose eller hva som er «galt» med deg, men de er pliktet til å se på hvordan du kan komme tilbake i arbeid. Du har møteplikt, ellers kan nav frata deg sykepengene. Men hør med lege og/eller arbeidsgiver om møtet er nødvendig? Vet mange ikke har trengt dette nettopp pga svangerskap. Lykke til, håper det ordner seg[emoji173]️

Du har ikke plikt til å fortelle dem noe som du ikke ønsker selv.

Legen din kan ikke avlyse møtet eller fortelle NAV at det er unødvendig. Det legen kan gjøre, er å fylle ut opplysninger til NAV om hvorfor du er sykemeldt. Basert på disse opplysningene kan NAV evt vurdere om dialogmøtet er unødvendig. Dersom du har en svangerskapsavhengig tilstand som forhindrer jobb totalt, f.eks "pasienten har truende abort og har fått sengeleie frem til fødsel" eller "pasienten har svangerskapsforgiftning med forhøyet blodtrykk og skal derfor holde seg mest mulig i ro", så kan NAV vurdere at du ikke trenger å møte på dialogmøtet. De vurderer da at "tilstanden er av en slik karakter at møtet anses som unødvendig". Dette gjelder hvis du har en klart definert lidelse med en begrenset varighet og der er kur (i dette tilfellet fødsel) er tilgjengelig. Det hjelper også dersom legen din presiserer at man kan forvente at du vil gå tilbake til 100% jobb uten sekveler når fødselen er overstått.
Dette gjelder også for enkelte andre pasienter, f.eks dersom en snekker brekker hånden, må operere, og ikke skal bruke hånden sin på 12 uker etter operasjonen. Men det er altså opp til NAV å gjøre vurderingen om det er hensiktsmessig med dialogmøte eller ikke, og som noen skriver over her kan du faktisk miste sykepengene dine dersom du ikke møter.
Hvis du har vært sykemeldt av ulike grunner, og du nå hovedsaklig er det pga svangerskapsdepresjon, er det nok sannsynlig at NAV ønsker at du skal møte. Men som FruAlve skriver, er du ikke pliktig til å fortelle hvorfor du er sykemeldt til arbeidsgiver. Men det er klart, på et møte der du vet det, NAV vet det og legen din vet det, så blir det jo merkelig å skulle sitte med arbeidsgiver og snakke om tilrettelegging hvis arbeidsgiver tror du er sykemeldt av en helt annen grunn...
Lykke til uansett!

Legen din kan ikke avlyse møtet eller fortelle NAV at det er unødvendig. Det legen kan gjøre, er å fylle ut opplysninger til NAV om hvorfor du er sykemeldt. Basert på disse opplysningene kan NAV evt vurdere om dialogmøtet er unødvendig. Dersom du har en svangerskapsavhengig tilstand som forhindrer jobb totalt, f.eks "pasienten har truende abort og har fått sengeleie frem til fødsel" eller "pasienten har svangerskapsforgiftning med forhøyet blodtrykk og skal derfor holde seg mest mulig i ro", så kan NAV vurdere at du ikke trenger å møte på dialogmøtet. De vurderer da at "tilstanden er av en slik karakter at møtet anses som unødvendig". Dette gjelder hvis du har en klart definert lidelse med en begrenset varighet og der er kur (i dette tilfellet fødsel) er tilgjengelig. Det hjelper også dersom legen din presiserer at man kan forvente at du vil gå tilbake til 100% jobb uten sekveler når fødselen er overstått.
Dette gjelder også for enkelte andre pasienter, f.eks dersom en snekker brekker hånden, må operere, og ikke skal bruke hånden sin på 12 uker etter operasjonen. Men det er altså opp til NAV å gjøre vurderingen om det er hensiktsmessig med dialogmøte eller ikke, og som noen skriver over her kan du faktisk miste sykepengene dine dersom du ikke møter.
Hvis du har vært sykemeldt av ulike grunner, og du nå hovedsaklig er det pga svangerskapsdepresjon, er det nok sannsynlig at NAV ønsker at du skal møte. Men som FruAlve skriver, er du ikke pliktig til å fortelle hvorfor du er sykemeldt til arbeidsgiver. Men det er klart, på et møte der du vet det, NAV vet det og legen din vet det, så blir det jo merkelig å skulle sitte med arbeidsgiver og snakke om tilrettelegging hvis arbeidsgiver tror du er sykemeldt av en helt annen grunn...
Lykke til uansett!

Ja du formulerte det veldig greit nederst. Jeg møter selvfølgelig om jeg må det. Og jeg har jo ett ønske om å komme tilbake i 100 stilling igjen før fødsel også. Men akkurat nå så er det vanskelig for meg å fokusere på flere ting samtidig mens jeg prøver å holde meg selv på «beina».
Som du skriver så er det merkelig for meg å sitte der med et flertall som vet og arbeidsgiver som da tror jeg fortsatt er borte pga kvalme.
Men jeg kan jo forsøke å snakke med sjefen min og legen om det er slik at vi kan ha en dialog uten dette møte med nav. Virker så skummelt og nakent. Men jeg vet jeg kan miste sykepengene mine av ikke å møte så må jeg så må jeg [emoji4]

Nav er pliktet til å ha dette møtet. Arbeidsgiver er jo klar over situasjonen din virker det som, så siden det nå gjelder graviditetsplager kan arbeidsgiver melde fra til nav om at et slikt møte ikke er nødvendig, fordi de vet du returnerer til arbeid etter endt permisjon.
Dette er ikke et møte hvor en skal sitte å snakke om diagnose eller hva som er «galt» med deg, men de er pliktet til å se på hvordan du kan komme tilbake i arbeid. Du har møteplikt, ellers kan nav frata deg sykepengene. Men hør med lege og/eller arbeidsgiver om møtet er nødvendig? Vet mange ikke har trengt dette nettopp pga svangerskap. Lykke til, håper det ordner seg[emoji173]️

Jeg har vært helt åpen med arbeidsgiver om prosessen vår og at jeg har vært dårlig og kvalm. Kvalmen ga seg vel for ca 2 -3 uker siden men de tror vel fortsatt det er grunnen fordi jeg jobber redusert. Jeg vil jo gjerne tilbake i jobb men akkurat nå så krever det mer av meg å holde meg på «beina» nettopp fordi jeg blir helt utslitt av å være meg selv på jobb når jeg egentlig bare vil være med familien og forberede meg på det som skal komme. Høres kanskje rart ut men... jeg får kanskje snakke meg sjefen og legen min, ja [emoji4]

Du har ikke plikt til å fortelle dem noe som du ikke ønsker selv.

Nei da, det vet jeg jo... jeg kjenner meg bare såpass godt at jeg kommer til å være ærlig og sikkert felle noen tårer eller to... og jeg vil så gjerne unngå en slik situasjon! [emoji4]

Nav er pliktet til å ha dette møtet som oppfølging, og du er pliktig til å møte. Helseopplysninger trenger man ikke snakke om, da hverken nav eller arbeidsgiver har rett på å få vite noe om det. Det er konfidensielt mellom deg og legen.

Legen kan informere om at deg er unødvendig. Legen skal ha fått info om dialogen og tilretteleggingen av din arbeidsgiver, nav kan få denne også. Eller så kan legen din forklare situasjonen på møtet om du ikke orker.

Nav er pliktet til å ha dette møtet som oppfølging, og du er pliktig til å møte. Helseopplysninger trenger man ikke snakke om, da hverken nav eller arbeidsgiver har rett på å få vite noe om det. Det er konfidensielt mellom deg og legen.

Man trenger ikke om det er «åpenbart» unødvendig. Jeg var så dårlig at jobb var helt utenkelig at gikk an, så da er ikke noe slikt møte nødvendig.

Men ja detaljerte helseopplysninger trenger ikke nav å få. Heller ikke arbgiver

Møtet er jo en pliktig del av oppfølging av sykemeldte, men du trenger ikke si noe konkret om hvorfor du er borte eller helsetilstand. Så lenge du har en god dialog med arbeidsgiver og får den tilretteleggingen du kan få ift hva som er mulig for deg er det jo bare å fortsette å ha den dialogen.
Tror det også hjelper ift NAV - å si at dere har god dialog ift tilrettelegging

Man trenger ikke om det er «åpenbart» unødvendig. Jeg var så dårlig at jobb var helt utenkelig at gikk an, så da er ikke noe slikt møte nødvendig.

Men ja detaljerte helseopplysninger trenger ikke nav å få. Heller ikke arbgiver
Slik jeg har forstått det er det pliktig fra begges sider nå. Vet ikke når du var sykmeldt, men dette var i år for min del. Mulig de har endret reglene? Var dette de sa på informasjonsmøtet i alle fall.

Slik jeg har forstått det er det pliktig fra begges sider nå. Vet ikke når du var sykmeldt, men dette var i år for min del. Mulig de har endret reglene? Var dette de sa på informasjonsmøtet i alle fall.

Alltid vært den regelen. Det er plikt, men de gidder ikke bruke møtetid hvis det allikevel er helt unødvendig.

Jobber som arbeidsgiver og får noen ganger brev fra nav om at det ikke er nødvendig/mulig å holde dialogmøtet.

Alltid vært den regelen. Det er plikt, men de gidder ikke bruke møtetid hvis det allikevel er helt unødvendig.

Jobber som arbeidsgiver og får noen ganger brev fra nav om at det ikke er nødvendig/mulig å holde dialogmøtet.
Mhm, som Lutzern skriver kan man bli unntatt dialogmøtet. Jeg fikk brev om at det ikke var nødvendig å avholde dialogmøte, all den tid legen har stadfestet at ingenting kan gjøres for å tilrettelegge for meg på arbeidsplassen, og at jeg ikke under noen omstendighet er arbeidsfør før etter endt permisjon.

Skal i samtale med legen min denne uken så da skal jeg snakke med hun om det[emoji4] takk for alle svar! Dere er gull å ha! [emoji4]

Skal i samtale med legen min denne uken så da skal jeg snakke med hun om det[emoji4] takk for alle svar! Dere er gull å ha! [emoji4]

Jeg tenker at det er fint om du gir din arbeidsgiver tilliten til å fortelle de hvordan saken egentlig er. Jeg har forståelse for at det kan føles rart og ubehagelig å si dette. Men tror allikevel at du tjener på det i det lange løp. Har de visst om den prosessen du har vært gjennom for å få barn på et tidlig tidspunkt?

I tillegg er det jo ikke helt gitt at en svangerskapsdepresjon er over etter endt graviditet eller permisjon. Det er ganske mange som sliter en stund etter. Hva med når du skal tilbake på jobb og fortsatt sliter med dette og må ha oppfølgning evt sykemeldinger? Hva sier du da?

Det er vanskelig å styre dette. Man kan liksom ikke helt noe for at man kommer inn i den situasjonen man havner i. Det er selvfølgelig svært ubehagelig å stå frem med det også da man har prøvd å holde en fasade. Men jeg tror din arbeidsgiver vil sette pris på det. De vet hvem du er fra tidligere og hva du tilfører arbeidsplassen.

I allefall var det slik for meg. De hadde holdt ut med meg i 6 av 9 forsøk. Jeg var ikke spesielt enkel å være kollega med. Hadde mye humørsvingninger. Kunne si mye rart. Var bitter på
Livet og relativt deppa over situasjonen jeg var i da jeg ikke ble gravid.

Når jeg endelig ble gravid hadde jeg fødselsangst. Visste at jeg var redd for dette før jeg ble gravid også. Så sterk at jeg slet med å spise mat i det daglige. Fikk mye sure oppstøt fra uke 14 og ut til den dagen jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt. Var gjennom tre evalueringer før et keisersnitt(grudde meg utrolig mye, var kvalm og uvel(mer enn vanlig) i forkant av og under besøkene på sykehuset. Jeg klarer ikke å oppholde meg i et rom hvor man snakker om fødselserfaringer. Blir så kvalm og uvel at jeg må gå,var slik før jeg ble gravid.

Jeg har vært utsatt for to overgrep. En gang som barn og en gang som voksen. I tillegg omsorgssvikt fra min mor. Min mor er psykopat. Svært manipulativ og narsissistisk av seg. Hun vil hele tiden få ting til sin egen fordel uansett hva det koster. Det har i det hele tatt bidratt til at jeg har svært liten tillit til helsepersonell/ generelt folk det er naturlig å ha tillit til.

Men min arbeidsgiver har hele tiden vært svært forståelsesfull og stått ved min side. Hele tiden. Vet at en annen på samme arbeidsplass fikk svangerskapsdepresjon da hun kom tilbake på jobb. Hun hadde registrert at noe var i emning, men ikke tatt signalene alvorlig nok. De tok godt vare på henne også. Mulig de vil overaske deg.

Start gjerne møtet med å si at du ønsker å si noe og at du har syntes det har vært og er svært vanskelig å snakke om, og at det derfor har blitt sånn. Tror ikke du trenger å blottlegge deg og fortelle alt hvordan og hvorfor. Alle er der for de ønsker å hjelpe deg og holde deg mest mulig på jobb. Evt kan du snakke med legen din og kanskje du og henne kan bli enige om at legen forteller hvordan ståa egentlig er sånn at du slipper. Tror virkelig du tjener på å være litt åpen om det, selv om det er veeeelig vanskelig og slitsomt. Klem<3

Oppdatering!
Jeg snakket med legen min og hun sendte melding til Nav om at hun anså møte som unødvendig da det er svangerskapsrelatert og at jobben har tilrettelagt det de kan.
Møte ble avlyst [emoji4]

Så om noen andre er i samme situasjon en gang så vet dere at man kan få legen sin til å stille spørsmål om møte er nødvendig.

Back
Topp