Ingen tidlig ul

elskermammalivet

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Var hos legen i går for å høre om jeg kunne bli henvist til tidlig ul siden jeg hadde en ma i des/jan. Men fikk et klart nei fra legen min! Han spurte meg hva som ville skje om de så på ul at jeg hadde abortert. Da svarte jo jeg at jeg bare ville vite om det var dødt eller ikke, ville ikke gå i flere uker med ingenting slik jeg gjorde sist gang. Dette var vist ikke grunn nok og de tok bare en blodprøve av meg og sa jeg måtte vente på ordinær ul.
Er ikke dette litt dårlig ? Trodde man skulle bli henvist om man var bekymret og er redd for om det enten er dødt eller kanskje deformert o.l.
Har skrevet tidligere at jeg har hørt hjerte til lille med doppler, men bare at hjerte slår tyder jo ikke på at alt er fint og bare velstand der inne (ikke for å bekymre noen altså).

Legene har sine retningslinjer å følge og din lege gjør nok bare det.:)
OUL er jo nettopp for å utføre den medisinske undersøkelsen for å finne ut om noe er avvikende med fosteret. Dette gjøres før siste frist for abort som er 22 uker.

Jeg tenker at man må innse at dette er naturen som jobber og ikke noe vi kontrollerer dessverre.:) oftest går det bra heldigvis.:)

Og du har jo hørt hjertet så da er det jo liv.:)

Fastlegen min forklarte meg at om han skulle henvise til sykehuset for ul (har mistet 3 ganger siden august) så ville vi antagelig få avslag. Men han henviste til gyn i nærheten, og fikk ul der. Om du er veldig bekymret ville jeg vurdert å bestille en privat ul.

Dette er en lege som er veldig spesiell for å si det sånn. Sist blødde jeg i fire uker og han ville ikke sende meg til ul, det syns jeg var helt sykt! Og SÅ bekymret som jeg var så syns jeg at jeg skulle blitt sendt samme dag! Han liker jo ikke å skrive ut medisiner for sykdommer som man må ha medisin til engang ! Han har en tro på at alt blir bra eller fikser seg selv..
Er nok komplett umulig å få ul i nermeste fremtid, blir nok om tre mnd da har jeg sett og da er det jo ikke noe vits :-/

Det er jo bare å få byttet lege i en fei! Høres meget spesielt ut!

Tidlig ul er strengt regulert. Tror alle er bekymret for at det kan være noe galt, og derfor også at oppmot 80% av gravide betalte for privat tidlig ul i 2014 ( leste det ganske nylig). Å være engstelig er desverre ikke en god nok grunn. Jeg selv er for tidlig ul rundt uke 12 som del av sv.skapsoppfølgingen. Ul i feks uke 8 viser sjeldent feil på foster da det er for tidlig..

Håper du finner en løsning på det. Jeg syns en drøy 1000 lapp er verdt å bruke på tidlig ul dersom det trygger, resten av oppfølginga er jo gratis :))

Var hos legen i går for å høre om jeg kunne bli henvist til tidlig ul siden jeg hadde en ma i des/jan. Men fikk et klart nei fra legen min! Han spurte meg hva som ville skje om de så på ul at jeg hadde abortert. Da svarte jo jeg at jeg bare ville vite om det var dødt eller ikke, ville ikke gå i flere uker med ingenting slik jeg gjorde sist gang. Dette var vist ikke grunn nok og de tok bare en blodprøve av meg og sa jeg måtte vente på ordinær ul.
Er ikke dette litt dårlig ? Trodde man skulle bli henvist om man var bekymret og er redd for om det enten er dødt eller kanskje deformert o.l.
Har skrevet tidligere at jeg har hørt hjerte til lille med doppler, men bare at hjerte slår tyder jo ikke på at alt er fint og bare velstand der inne (ikke for å bekymre noen altså).

Subjektive bekymringer er ikke grunnlag nok til en henvisning for tidlig ul, og det må flere enn 1 MA til før de tilbyr tett oppfølging (nå vet ikke jeg hvor mange ganger du har mistet). Men ut i fra hva du forteller så er fastlegen din også ganske subjektiv av seg (står på sitt uavhengig av situasjon). Kan være lurt å bytte lege hvis du kjenner det begynner å bli vanskelig.

Jeg ville gått til Jordmor og snakket med henne, jeg har opplevd en SA og en MA tidligere og jordmor sa klart i fra at hun ville henvise meg til tidlig UL i uke 12, når jeg fikk blødninger nå i uke 9+2 ringte jeg henne, fikk komme inn og en time etter gikk jeg fra kontoret hennes med Ul time til 9+4 i handa.

Jordmoren min sa som så at det er bedre å henvise en gang for mye enn at mor skal bekymre seg, hun har aldri opplevd at en henvisning har blitt avslått.

Men kan være det er strengere andre plasser men akkurat her jeg bor har det aldri vært noe problem. Vet om flere som har fått tett oppfølging med UL og lignende etter en MA.

Jeg ville gått til Jordmor og snakket med henne, jeg har opplevd en SA og en MA tidligere og jordmor sa klart i fra at hun ville henvise meg til tidlig UL i uke 12, når jeg fikk blødninger nå i uke 9+2 ringte jeg henne, fikk komme inn og en time etter gikk jeg fra kontoret hennes med Ul time til 9+4 i handa.

Jordmoren min sa som så at det er bedre å henvise en gang for mye enn at mor skal bekymre seg, hun har aldri opplevd at en henvisning har blitt avslått.

Men kan være det er strengere andre plasser men akkurat her jeg bor har det aldri vært noe problem. Vet om flere som har fått tett oppfølging med UL og lignende etter en MA.

Det du beskriver kjenner jeg meg godt igjen i, altså hvordan en har blitt møtt av lege/jordmor/sykehus. Det er nok forskjellig fra plass til plass som du sier. Har flyttet mye, og hatt MA i forskjellige fylker - alle steder fulgte veldig tett opp når jeg hadde MA. Og nå i tredje svangerskap, så er det legen og sykehuset som vil at jeg skal ha tidlig ul, i første omgang i uke 8 og uke 12.

Sniker fra oktober her. Jeg ville nok kontaktet jm I din situasjon, og kanskje fått henvisning av henne.

Som de iver sier, så skal det ofte litt til før legen henviser til tidlig ul/ at det går igjennom. Sist gang jeg ba om det sa legen hun skulle prøve, men fikk kun innkalling til oul kjempelenge etterpå. Ble til at jeg fikk høre av legesekretæren at men nesten måtte betale for sikkerhet og bestille ul privat (ikke at hun mente det var riktig, men det var det hun hadde gjort de gangene hun var gravid)...

Finnes det ikke et gynsenter i nærheten? Legen din høres veldig spesiell ut...hadde byttet om jeg var deg. Og glatt betalt for ul selv om det er dyrt! Er man bekymret er det ingenting annet som hjelper annet enn en ul!

Glemte forresten å skrive at jeg begynte å blø veldig svakt for noen uker siden, som også gjør at jeg blir bekymret for om det er noe feil, men det sluttet etter noen dager.
Han er veldig spesiell, har veldig lyst å bytte men da må jeg reise enda lengre for å komme meg dit. Må reise nå over to mil og blir minst tre mil om jeg bytter :/ Er uansett ikke så veldig ofte til legen (kanskje 2 ganger i året) men dette irriterer meg så utrolig -,- Sist ble jeg sendt bare fordi jeg hadde vondt i magen, da hadde jeg en annen lege ved samme kontor.
Har nok ikke råd til å betale 1000,- for tidlig ul heller. Vi skal kanskje flytte og da kan det hende vi må betale husleie på to hus/leiligheter en mnd eller to så da er vi egentlig ganske fattige :/

Back
Topp