Infulensa vaksine?

Jeg sammenligner ikke. Sa bare at ikke tar noen av delene ;) vanlige menneske tåler influensa!

Jeg siktet til tuppsideisi sitt svar mtp sammenligning ;) Jeg er enig i at vanlige mennesker tåler influensa, og antakelig de fleste gravide også, men i følge både Folkehelseinstituttet og tilsvarende instanser i andre land anses ikke gravide som vanlige mennesker i denne sammhengen. Gravide som ellers ikke er i risikogruppe har faktisk litt større risiko for komplikasjoner enn ikke-gravide. Jeg vet ikke om alle er klar over det, og jeg synes det var en viktig faktor å få fram.

Det var dette med at det viste seg at jeg var ekstra sårbar sist jeg tok vaksine, som gjorde at jeg endte opp med å velge å ta den nå. Ellers hadde jeg også valgt å la være.

Nå skal det sies at i snitt har et menneske influensa 1-2 ganger i livet. Så jeg vil ikke si risikoen for å få det er veldig høy i utg. punktet. Jeg har allerede hatt det én gang, så jeg har nok litt mindre risiko. Var dette vi ble opplyst om på vaksinasjonskurs. Men ja, gravide kan være mer mottakelig så det skal man jo ha i bakhodet.

Nå skal det sies at i snitt har et menneske influensa 1-2 ganger i livet. Så jeg vil ikke si risikoen for å få det er veldig høy i utg. punktet. Jeg har allerede hatt det én gang, så jeg har nok litt mindre risiko. Var dette vi ble opplyst om på vaksinasjonskurs. Men ja, gravide kan være mer mottakelig så det skal man jo ha i bakhodet.

Det er jo sant gravide er mere mottakelig. Men jeg tar ingen vaksine bare for influensa. Men det er opp til hvert enkelt ;)

Å sammenligne svineinfluenavaksina med sesonginfluensavaksina blir helt feil. Sesonginfluensavaksina har vært godt utprøvd over flere år, og det er ikke funnet alvorlige bivirkninger sånn som det var med svineinfluensavaksina. Heller ingen økt risiko for SA eller skader på foster. Det har derimot blitt påvist at de som får influensaen har en økt risiko for SA. Både her i Norge og i mange andre land er gravide de siste årene blitt ansett som en risikogruppe, som anbefales å ta vaksina i 2. og 3. trimester. Andelen gravide blant dem som får komplikasjoner av influensaen er høyere enn andelen gravide av de som får influensaen. Anbefalingen bunner derfor både i at vi er mer mottakelige, og at risikoen er noe høyere enn for ellers frisk personer som ikke er gravide.

Jeg tok vaksina denne uka, og legen sa det ikke var for seint, for denne sesongens influensa har ikke kommet ennå. Jeg lå med feber i tre dager da jeg tok svineinfluensavaksina, og tenkte at jeg like godt kunne la være å ta noe nå, siden jeg da ville bli sjuk uansett. Legen påpekte da for meg at de som får influensasymptomer av vaksina, som jo består av dødt virus, er de som ville tålt dårlig å få influensaen med levende virus. Makes sense to me, så da bestemte jeg meg for å ikke ta noen sjanser. Og heldigvis blei jeg ikke noe sjuk denne gangen :)

Signerer!

Legen påpekte da for meg at de som får influensasymptomer av vaksina, som jo består av dødt virus, er de som ville tålt dårlig å få influensaen med levende virus. Makes sense to me, så da bestemte jeg meg for å ikke ta noen sjanser. Og heldigvis blei jeg ikke noe sjuk denne gangen :)[/QUOTE]

Da forklarer det kanskje hvorfor jeg ble så dårlig av svineinfluensa vaksinen også.. Det var jeg ikke klar over.

Back
Topp