Infulensa vaksine?

Nurk32017

Flørter med forumet
Legen min spurte meg om jeg ville ha vaksinen. Jeg vet ikke helt hvor jeg står i forhold til den. Hva med dere?

Hun sa at om jeg skulle være uheldig å få infulensa, kunne jeg bli skikkelig dårlig. Vi har jo et noe nedsatt imunforsvar som gravid.

Oi, ja. Det var et litt vanskelig spørsmål, skjønner du ikke helt vet hvor du står i forhold til dette.

Jeg tror jeg kommer til å takke nei til sprøyte om jeg får tilbud. Litt usikker :p huff.
Sist jeg tok influensavaksine og svineinfluensavaksine, så ble jeg styggdårlig av sprøyta begge gangene, lå hjemme i en uke og følte jeg sang på siste vers. Haha.

Jeg kommer til å si nei om jeg får spørsmål om den.
Mulig immunforsvaret mitt er nedsatt, men jeg tror ikke det er så ille at jeg ikke skal klare å komme gjennom en influensa, og kommer nok aldri til å ta den om jeg er gravid eller ikke.

Last edited:
Tok den sist, men ble så vanvittig dårlig.. Tror jeg takker nei denne gang.

Jeg ønsker ikke....De fleste har jo bare influensa én eller to ganger i livet. Jeg har hatt det én gang...Tar sjansen på at jeg berger. Tok ikke forrige svangerskap heller..

Om jeg får tilbudet takker jeg nei. Nå har jeg liggi hele jula med feber og drit og holdt på å dø bare av å henge opp 3 bukser til tørk. Så om jeg skulle fått influensa skulle jeg takla det og. Dårlig immunforsvar har jeg i utgangspunktet og feber får jeg kjempe lett så regner med at jeg kommer til å bli syk igjen haha

Den har jeg tatt. Tar ikke sjansen på influensa, den kan bli farlig for lille.

Nei tar ingen sånne form for sprøyter. Folk har mista smaksans, fått me og ja gudene veit hva de ikke har fått.

Hvis jeg får tilbudet takker jeg nei, under forrige graviditet tok jeg svineinfluensa vaksinen, har angret i ettertid når alle farene kom frem, men har heldigvis en flott gutt på 5 som ikke ser ut til å ha tatt skade:)

Trudde det var for seint jeg, å ta vaksinen. Jeg hadde nok tatt den, jeg tok den ikke i høst, pga svangerskapet, mannen og sønnen tok den. Jeg fikk influensa og bihulebetennelse. Har aldri vært så dårlig før jeg, ughh. :p man er vel utsatt for komplikasjoner om man får influensa spes. sent i svangerskapet, mtp på lungebetennelse og annen drit. Men da er vel influensasesongen over kanskje :)

Jeg kommer ikke til å ta den. Vurderer det ut ifra at jeg sjelden er dårlig av influensa/sykdom ellers og i utgangspunktet er helt frisk. Et annet argument for meg er at jeg er 13 uker nå og mye av denne "influensa-sesongen" uansett er over. Ja,det pleier å være mye på nyåret også,men på den tiden jeg/vi går mot høygravid er det ikke sesong for influensa i det hele tatt. Og da kan jeg igjen argumentere med at det heller ikke er til skade for babyen siden h*n blir født om sommeren og det er lenge til en ny influensa-sesong :)

Jeg tok den før jeg ble gravid.
Kan man ta den i de 3 første svangerskapmnd da?

Hvis du ikke er i risikosonen med underliggendes sykdommer, så hadde jeg nok ikke tatt den.

Jeg selv har astma (mild grad) og tar vaksinen, siden jeg ble veldig dårlig av influensa etpar år tilbake.
Og hadde jeg ikke tatt vaksinen før jeg ble gravid, hadde jeg nok tatt den, hvis legen anbefalte det. Pga av astmaen da. Og dessuten jobber jeg i barnehage med bakterier langt oppover ørene ...

Trudde det var for seint jeg, å ta vaksinen. Jeg hadde nok tatt den, jeg tok den ikke i høst, pga svangerskapet, mannen og sønnen tok den. Jeg fikk influensa og bihulebetennelse. Har aldri vært så dårlig før jeg, ughh. :p man er vel utsatt for komplikasjoner om man får influensa spes. sent i svangerskapet, mtp på lungebetennelse og annen drit. Men da er vel influensasesongen over kanskje :)
Ja, det er på hengende håret å ta den nå....Vi setter vaksiner på pasientene i oktober/november. Det går en viss tid før man oppnår effekt....

Nei takk! Har i utgangspunktet et elendig/feil immunforsvar pga ME diagnose og har klart meg så langt :) syntes det er hysteri, man har klart seg lenge uten dette...

Sist jeg gikk gravid, for 4 år siden,fikk jeg også spm om å ta den og de fleste mente jeg burde, men nei!!!

Jeg kommer ikke til å ta den. Tok ikke svineinfluensa vaksinen da den var heller...

Jeg takker ja om jeg får tilbud i andre eller tredje trimester, ikke i første.

Å sammenligne svineinfluenavaksina med sesonginfluensavaksina blir helt feil. Sesonginfluensavaksina har vært godt utprøvd over flere år, og det er ikke funnet alvorlige bivirkninger sånn som det var med svineinfluensavaksina. Heller ingen økt risiko for SA eller skader på foster. Det har derimot blitt påvist at de som får influensaen har en økt risiko for SA. Både her i Norge og i mange andre land er gravide de siste årene blitt ansett som en risikogruppe, som anbefales å ta vaksina i 2. og 3. trimester. Andelen gravide blant dem som får komplikasjoner av influensaen er høyere enn andelen gravide av de som får influensaen. Anbefalingen bunner derfor både i at vi er mer mottakelige, og at risikoen er noe høyere enn for ellers frisk personer som ikke er gravide.

Jeg tok vaksina denne uka, og legen sa det ikke var for seint, for denne sesongens influensa har ikke kommet ennå. Jeg lå med feber i tre dager da jeg tok svineinfluensavaksina, og tenkte at jeg like godt kunne la være å ta noe nå, siden jeg da ville bli sjuk uansett. Legen påpekte da for meg at de som får influensasymptomer av vaksina, som jo består av dødt virus, er de som ville tålt dårlig å få influensaen med levende virus. Makes sense to me, så da bestemte jeg meg for å ikke ta noen sjanser. Og heldigvis blei jeg ikke noe sjuk denne gangen :)

Å sammenligne svineinfluenavaksina med sesonginfluensavaksina blir helt feil. Sesonginfluensavaksina har vært godt utprøvd over flere år, og det er ikke funnet alvorlige bivirkninger sånn som det var med svineinfluensavaksina. Heller ingen økt risiko for SA eller skader på foster. Det har derimot blitt påvist at de som får influensaen har en økt risiko for SA. Både her i Norge og i mange andre land er gravide de siste årene blitt ansett som en risikogruppe, som anbefales å ta vaksina i 2. og 3. trimester. Andelen gravide blant dem som får komplikasjoner av influensaen er høyere enn andelen gravide av de som får influensaen. Anbefalingen bunner derfor både i at vi er mer mottakelige, og at risikoen er noe høyere enn for ellers frisk personer som ikke er gravide.

Jeg tok vaksina denne uka, og legen sa det ikke var for seint, for denne sesongens influensa har ikke kommet ennå. Jeg lå med feber i tre dager da jeg tok svineinfluensavaksina, og tenkte at jeg like godt kunne la være å ta noe nå, siden jeg da ville bli sjuk uansett. Legen påpekte da for meg at de som får influensasymptomer av vaksina, som jo består av dødt virus, er de som ville tålt dårlig å få influensaen med levende virus. Makes sense to me, så da bestemte jeg meg for å ikke ta noen sjanser. Og heldigvis blei jeg ikke noe sjuk denne gangen :)

Jeg sammenligner ikke. Sa bare at ikke tar noen av delene ;) vanlige menneske tåler influensa!

Back
Topp