Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, det er på hengende håret å ta den nå....Vi setter vaksiner på pasientene i oktober/november. Det går en viss tid før man oppnår effekt....Trudde det var for seint jeg, å ta vaksinen. Jeg hadde nok tatt den, jeg tok den ikke i høst, pga svangerskapet, mannen og sønnen tok den. Jeg fikk influensa og bihulebetennelse. Har aldri vært så dårlig før jeg, ughh. man er vel utsatt for komplikasjoner om man får influensa spes. sent i svangerskapet, mtp på lungebetennelse og annen drit. Men da er vel influensasesongen over kanskje
Å sammenligne svineinfluenavaksina med sesonginfluensavaksina blir helt feil. Sesonginfluensavaksina har vært godt utprøvd over flere år, og det er ikke funnet alvorlige bivirkninger sånn som det var med svineinfluensavaksina. Heller ingen økt risiko for SA eller skader på foster. Det har derimot blitt påvist at de som får influensaen har en økt risiko for SA. Både her i Norge og i mange andre land er gravide de siste årene blitt ansett som en risikogruppe, som anbefales å ta vaksina i 2. og 3. trimester. Andelen gravide blant dem som får komplikasjoner av influensaen er høyere enn andelen gravide av de som får influensaen. Anbefalingen bunner derfor både i at vi er mer mottakelige, og at risikoen er noe høyere enn for ellers frisk personer som ikke er gravide.
Jeg tok vaksina denne uka, og legen sa det ikke var for seint, for denne sesongens influensa har ikke kommet ennå. Jeg lå med feber i tre dager da jeg tok svineinfluensavaksina, og tenkte at jeg like godt kunne la være å ta noe nå, siden jeg da ville bli sjuk uansett. Legen påpekte da for meg at de som får influensasymptomer av vaksina, som jo består av dødt virus, er de som ville tålt dårlig å få influensaen med levende virus. Makes sense to me, så da bestemte jeg meg for å ikke ta noen sjanser. Og heldigvis blei jeg ikke noe sjuk denne gangen