Influensavaksine?

Bare tanken på å ende på sykehus med dausjuk nyfødt/baby var nok til å overbevise meg. Var grusomt nok med RS-sjuk toåring med pustebesvær i fjor.
Ja, du sier noe der. Uff. Men jeg er i uke 34 nå og legen mener å si at jeg ikke skal ta den for det var for 6 år siden jeg tok den. Skal høre med en til lege i neste uke og vet ikke om jeg kan ta den hvis det er slik at man kan ta den før det har gått 10 år i uke 35, om det er noe vits altså. Leste at det tar 2 uker å overføre antistoffer til baby.
 
Har hørt med fastlegen og hun mener å si at dersom jeg tok den i 2018 så skal jeg ikke ta den igjen for den har en varighet på 10 år. Føler for å ha lest at man uansett skal ta den igjen.

Så godt å høre. ♥️ begynte å bli mer åpen for vaksinen og nå blir jeg usikker igjen når fastlegen virker så selvsikker.
For din egen del så trenger du ikke det.
Jeg tok også i 2018 nemlig! Men den vaksina vi tok da har ingen nytte for bebis - det har denne ^^
 
Jepp! Men den jeg tok i 18 var en vaksine som dekket flere ting. Denne var kun for kikhoste. Men det var ikke noe problem
"Kikhostevaksine anbefales til alle gravide i 2. og 3.trimester, uavhengig av når de sist ble vaksinert, og i hvert svangerskap". Dette står det på FHI sine sider. Den forrige vaksinen tok du jo for egen del - denne tar man for barnet. Det får jo ingen antistoffer fra den forrige vaksinen, så det er derfor det anbefales i svangerskapet siden de er veldig utsatte frem til vaksineringen deres kommer igang
 
"Kikhostevaksine anbefales til alle gravide i 2. og 3.trimester, uavhengig av når de sist ble vaksinert, og i hvert svangerskap". Dette står det på FHI sine sider. Den forrige vaksinen tok du jo for egen del - denne tar man for barnet. Det får jo ingen antistoffer fra den forrige vaksinen, så det er derfor det anbefales i svangerskapet siden de er veldig utsatte frem til vaksineringen deres kommer igang
Dette. Ville absolutt stolt på FHI her fremfor en enkelts lege utsagn. Ikke alle som er oppdatert på dette, og det er jo nytt at det innføres i Norge. I andre land har det vært praktisert før. Bare til å vise til FHI sine sider hvis legen sier noe annet.
 
Dette. Ville absolutt stolt på FHI her fremfor en enkelts lege utsagn. Ikke alle som er oppdatert på dette, og det er jo nytt at det innføres i Norge. I andre land har det vært praktisert før. Bare til å vise til FHI sine sider hvis legen sier noe annet.
Helt enig, skal bestille time til å sette ny kikhostevaksine, selv om jeg tok forrige i 2017
 
Nasjonal mangel på kikhostevaksine desverre, så får håpe ditt legekontor eller apotek har egne lagre og ikke så mange gravide. Vi er tomme i min region!
Boostrix Polio har vært veldig vanskelig å få tak i, men Repevax var lettere. Var tom i hele området her også, men Apotek1 kunne bestille inn fra hovedlageret i Oslo. De hadde egentlig bare 10-pakning, men fikk lov å kjøpe én vaksine av pakken.
 
Hvilken vaksine fikk dere mot kikhoste? Jeg fikk Boostrix Polio. Kan ikke se noe sted hvilken FHI anbefaler, og ble litt stresset for om det var dumt å ta denne i svangerskapet da den dekker fire sykdommer:bored: Vil jo helst minimere vaksiner og medisiner mens jeg er gravid..
 
Hvilken vaksine fikk dere mot kikhoste? Jeg fikk Boostrix Polio. Kan ikke se noe sted hvilken FHI anbefaler, og ble litt stresset for om det var dumt å ta denne i svangerskapet da den dekker fire sykdommer:bored: Vil jo helst minimere vaksiner og medisiner mens jeg er gravid..
Alle gravide får visst denne, men fra mai 2024 tror jeg? så skal det komme en egen en for gravide, hvor den innholder vaksine for tre av de fire sykdommene. Hvorfor de har tatt vekk den ene og lager en egen en vet jeg ikke, men jordmor tror det er for å spare penger. Hun mente det var helt trygt og vel utprøvd å ta den vaksinen du har fått. Så du kan føle deg trygg på det. :joyful: Jeg hadde nemlig samme bekymring og spurte en del. :laughing002
 
Alle gravide får visst denne, men fra mai 2024 tror jeg? så skal det komme en egen en for gravide, hvor den innholder vaksine for tre av de fire sykdommene. Hvorfor de har tatt vekk den ene og lager en egen en vet jeg ikke, men jordmor tror det er for å spare penger. Hun mente det var helt trygt og vel utprøvd å ta den vaksinen du har fått. Så du kan føle deg trygg på det. :joyful: Jeg hadde nemlig samme bekymring og spurte en del. :laughing002
Takk for meget betryggende svar :love7 Nå så jeg også i pakningsvedlegget at den var trygg for gravide.
 
Hvilken vaksine fikk dere mot kikhoste? Jeg fikk Boostrix Polio. Kan ikke se noe sted hvilken FHI anbefaler, og ble litt stresset for om det var dumt å ta denne i svangerskapet da den dekker fire sykdommer:bored: Vil jo helst minimere vaksiner og medisiner mens jeg er gravid..
Repevax siden den var lettest å få tak i. Tilsvarende til Boostrix Polio. Jeg tenker det bare er en fordel å få frisket opp beskyttelse mot alle fire sykdommene når man først får vaksine.
 
Måtte dere betale? Jeg har betalt for vaksinen og hentet den selv på apoteket, men forventet ikke at legekontoret skulle ta seg betalt for å sette den også! Trodde svangerskapsomsorgen skulle være gratis! :bored:
 
Måtte dere betale? Jeg har betalt for vaksinen og hentet den selv på apoteket, men forventet ikke at legekontoret skulle ta seg betalt for å sette den også! Trodde svangerskapsomsorgen skulle være gratis! :bored:
Betalte for selve vaksinen. Tror det var rundt 400 kr som jeg syntes var litt dyrt. Tror apoteket tok seg godt betalt siden de delte opp en ti-pakning slik at jeg bare kunne kjøpe én. Fikk jordmor til å sette den på sv.kontroll og betalte ikke noe for det der.
 
Måtte betale ja:shifty: Tror det var 150 kr.
Betalte for selve vaksinen. Tror det var rundt 400 kr som jeg syntes var litt dyrt. Tror apoteket tok seg godt betalt siden de delte opp en ti-pakning slik at jeg bare kunne kjøpe én. Fikk jordmor til å sette den på sv.kontroll og betalte ikke noe for det der.
Fytti altså! Har betalt for influensavaksine også, og kikhostevaksine. Synes igrunn det begynner å bli en del penger ut til slikt. Ikke det at ikke er verdt det, men litt irriterende når de sier alt er gratis for gravide. :dead: Influensavaksine var gratis sist (2022), men må måtte jeg betale for den selv. De sier vel at man ikke skal trenge å betale fra mai 2024 (typisk oss da :laughing002)
 
Back
Topp