Influensavaksine?

Har tatt influensa og har tenkt å ta både covid og kikhoste også. Selv om jeg i utgangspunktet er ung og frisk, er alle gravide i risikogruppen så anbefalingene er der av en god grunn. Som bonus er den nyfødte også beskyttet etter fødsel.
 
du er heldig som har klart å ta den. Jeg har selv lyst, men er så skeptisk selv om jeg leser at det ikke er farlig for fosteret at jeg tar den. Vet ikke hvordan jeg skal bli modig nok til å ta den :(
 
Hei! Så og si ingenting! Jeg var litt sliten resten av dagen, men dagen etter var jeg all good igjen :) Har vært helt fin siden også ❤️
du er heldig som har klart å ta den. Jeg har selv lyst, men er så skeptisk selv om jeg leser at det ikke er farlig for fosteret at jeg tar den. Vet ikke hvordan jeg skal bli modig nok til å ta den :(
 
Har dere tenkt å ta influensavaksinen? :happy:
Jeg er litt usikker på om jeg skal ta den. Har aldri tatt influensavaksine før og føler jeg er i god form og har godt immunforsvar, så tenker jo selv at det skal litt til at jeg blir alvorlig syk, men er kanskje lurt å ta vaksinen likevel som gravid? :happy: Hva gjør dere?
Jeg fikk det anbefalt av jordmor og har tatt den. Har aldri tatt den tidligere. God form og føler ikke at jeg har mer behov for den enn tidligere, så tok den kun med tanke på babyen.

Har også fått anbefalt kikhoste-vaksine (FHI har sett økt forekomst).
 
du er heldig som har klart å ta den. Jeg har selv lyst, men er så skeptisk selv om jeg leser at det ikke er farlig for fosteret at jeg tar den. Vet ikke hvordan jeg skal bli modig nok til å ta den :(
Det er først og fremst pga babyen jeg har tatt kikhostevaksinen slik at han er beskyttet som nyfødt. Det kan være farlig for nyfødte å bli smittet av kikhoste så derfor det anbefales vaksine i svangerskapet nå. Om ikke så lenge vil alle gravide få tilbud om det på helsestasjonen.
 
Det er først og fremst pga babyen jeg har tatt kikhostevaksinen slik at han er beskyttet som nyfødt. Det kan være farlig for nyfødte å bli smittet av kikhoste så derfor det anbefales vaksine i svangerskapet nå. Om ikke så lenge vil alle gravide få tilbud om det på helsestasjonen.
Jeg spurte fastlegen om å få ta den, men hun sa jeg ikke trengte den før om to år, siden jeg tok oppfriskning i 2016. Men en legevenninne sa jeg måtte ta den i svangerskapet, så jeg må høre med fastlegen en gang til.
 
Jeg spurte fastlegen om å få ta den, men hun sa jeg ikke trengte den før om to år, siden jeg tok oppfriskning i 2016. Men en legevenninne sa jeg måtte ta den i svangerskapet, så jeg må høre med fastlegen en gang til.
For din del trenger du ikke ta den nå, men hvis babyen skal være beskyttet etter fødsel må den tas i svangerskapet.
 
For din del trenger du ikke ta den nå, men hvis babyen skal være beskyttet etter fødsel må den tas i svangerskapet.
Ja, var sånn jeg skjønte det og. Jeg får sende en melding til fastlegen. Har jo en treåring i bhg, så kan sikkert være greit med en ekstra boost for tvillingene sin del.
 
Jeg spurte fastlegen om å få ta den, men hun sa jeg ikke trengte den før om to år, siden jeg tok oppfriskning i 2016. Men en legevenninne sa jeg måtte ta den i svangerskapet, så jeg må høre med fastlegen en gang til.
Hei, samme her. Jeg har tatt den i 2018 og legen min sa at det er hver 10. år man skal ta den. Føler for å ha lest et sted at gravide fortsatt tar den i utlandet uavhengig av om dem har tatt den før. Nå vet jeg ikke hva slags regler de kommer til å innføre i Norge, om det blir samme som det er i utlandet. Du får oppdatere meg her når du får mer info. Fastlegen min virket bestemt.
 
Hei, samme her. Jeg har tatt den i 2018 og legen min sa at det er hver 10. år man skal ta den. Føler for å ha lest et sted at gravide fortsatt tar den i utlandet uavhengig av om dem har tatt den før. Nå vet jeg ikke hva slags regler de kommer til å innføre i Norge, om det blir samme som det er i utlandet. Du får oppdatere meg her når du får mer info. Fastlegen min virket bestemt.
Fastlegen min sa også at jeg har de antistoffene i meg. Er første gangsgravid, blir fortsatt usikker. Min legevenninne sa også det samme som din så skjønner ikke.
 
Hei, samme her. Jeg har tatt den i 2018 og legen min sa at det er hver 10. år man skal ta den. Føler for å ha lest et sted at gravide fortsatt tar den i utlandet uavhengig av om dem har tatt den før. Nå vet jeg ikke hva slags regler de kommer til å innføre i Norge, om det blir samme som det er i utlandet. Du får oppdatere meg her når du får mer info. Fastlegen min virket bestemt.
Will do- skal sjekke med fødselslege når jeg skal dit om tre uker.
 
du er heldig som har klart å ta den. Jeg har selv lyst, men er så skeptisk selv om jeg leser at det ikke er farlig for fosteret at jeg tar den. Vet ikke hvordan jeg skal bli modig nok til å ta den :(
Ååå ❤️ Jeg kan jo bare henvise til det vi begge har lest om at det ikke er farlig- og nevne at jeg har hatt ul to ganger etter vaksinen, og alt ser bra ut med hun vesle inni der ❤️ Men er du redd og engstelig så la vær - du skal være komfortabel med avgjørelsene dine!❤️
 
du er heldig som har klart å ta den. Jeg har selv lyst, men er så skeptisk selv om jeg leser at det ikke er farlig for fosteret at jeg tar den. Vet ikke hvordan jeg skal bli modig nok til å ta den :(
Bare tanken på å ende på sykehus med dausjuk nyfødt/baby var nok til å overbevise meg. Var grusomt nok med RS-sjuk toåring med pustebesvær i fjor.
 
Ååå ❤️ Jeg kan jo bare henvise til det vi begge har lest om at det ikke er farlig- og nevne at jeg har hatt ul to ganger etter vaksinen, og alt ser bra ut med hun vesle inni der ❤️ Men er du redd og engstelig så la vær - du skal være komfortabel med avgjørelsene dine!❤️
Har hørt med fastlegen og hun mener å si at dersom jeg tok den i 2018 så skal jeg ikke ta den igjen for den har en varighet på 10 år. Føler for å ha lest at man uansett skal ta den igjen.

Så godt å høre. ♥️ begynte å bli mer åpen for vaksinen og nå blir jeg usikker igjen når fastlegen virker så selvsikker.
 
Back
Topp