Influensavaksine

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Noen som vet om det er noe som taler for eller i mot å ta influensavaksinen når man driver med forsøk? Har tilbud om å ta den i november, skal ha innsett i desember.
 
Jeg skal ta nå på torsdag, håper på innsett tidlig i november. Legen min sa det ikke spilte noen rolle, så jeg stoler på det. Orker ikke bli sjuk :p
 
Så vidt jeg har fått med meg er det gravide i 2 og 3 trimester som anbefales å ta vaksinen. Vet ikke om det er frarådet å ta den rundt 1 trimester. Lest på helsenorge om dette?
 
Tror ikke den er anbefalt første trimester, gravide over uke 12 anbefales! Men tror ikke det kan ha noe å si om du tar den i November når innsettet er i Desember egentlig! Hør med klinikken hva de tenker?
 
Noen som vet om det er noe som taler for eller i mot å ta influensavaksinen når man driver med forsøk? Har tilbud om å ta den i november, skal ha innsett i desember.
Jeg tok den i fjor rett før jeg skulle starte med forsøk :) tok den vel i oktober og skulle ha første forsøket i november hvis jeg husker riktig :).
Er gravid i uke 24 nå og tok den i går :). Får man influensa som gravid så kan man bli veldig dårlig, og kan være farlig for fosteret og.
Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den ;)
 
Jeg hadde også tatt den. Du risikerer jo også å få influensa slik at forsøket må avbrytes, og det er også veldig kjipt. Vaksine hjelper ikke 100%, men det minsker i hvert fall sannsynligheten for at du får den og også for at du blir skikkelig syk om du skulle få influensa.
 
Jeg har lurt på det samme. Har fryseforsøk med insett nå på fredag. Så tror ikke jeg kan ta den før evt 2. Trimester hvis jeg blir gravid. Om forsøket blir negativt så tar jeg sprøyta da tenker jeg!
 
Jeg var nettopp hos lege og spurte om dette:) hun fant på sine lege nettsider at i 2-3 trimester så var det anbefalt alle å ta den. Men at det også gikk fint i 1 trimester (spesielt da om man hadde andre forutsetninger til at den var viktig å ha).
Men fikk også beskjed om å spørre gynekologen/legen jeg gikk til ved ivf om hva jeg burde og ikke:)
 
Jeg var nettopp hos lege og spurte om dette:) hun fant på sine lege nettsider at i 2-3 trimester så var det anbefalt alle å ta den. Men at det også gikk fint i 1 trimester (spesielt da om man hadde andre forutsetninger til at den var viktig å ha).
Men fikk også beskjed om å spørre gynekologen/legen jeg gikk til ved ivf om hva jeg burde og ikke:)
Så bra. Da skal jeg høre på fredag ved innsett:)
 
Jeg spurte legen på klinikken i porsgrunn forrige uke. Han sa det ikke var noe problem. Jeg stimulerte da og har uttak denne uka.

Det er jo ikke sånn at helsemyndighetene sier at alle SKAL ha, men enkelte grupper anbefales veldig å ta vaksinen, og da er gravide i 2. og 3. trimester en av de gruppene. Som helsepersonell er jeg så heldig at jeg får vaksinen, jeg også!

Redigert: glemte å si at jeg tok influensavaksina forrige uke :rolleyes:
 
Last edited:
Jeg spurte legen på klinikken i porsgrunn forrige uke. Han sa det ikke var noe problem. Jeg stimulerte da og har uttak denne uka.

Det er jo ikke sånn at helsemyndighetene sier at alle SKAL ha, men enkelte grupper anbefales veldig å ta vaksinen, og da er gravide i 2. og 3. trimester en av de gruppene. Som helsepersonell er jeg så heldig at jeg får vaksinen, jeg også!

Redigert: glemte å si at jeg tok influensavaksina forrige uke :rolleyes:
Så bra :) Jeg jobber på sykehuset så får den her og bør absolutt ta av den grunn, men var bare usikker på om det kanskje ikke var anbefalt rett før et forsøk :)
 
Back
Topp