Influensavaksine

Influensavaksinen beskytter mot det/de virusene som fagpersonene kvalifisert gjetter at vil slå til kommende sesong. Så vaksinen er ulik fra år til år - i likhet med influensaviruset som herjer... Rs-viruset måtte det vel da eventuelt ha blitt laget en separat vaksine mot, da det er et annet virus. Selv om jeg er enig i at det hadde vært flott om spedbarn kunne beskyttes mot det :)

Jeg har tatt influensavaksinen i vinter da jeg får den på jobb, og det kan godt hende jeg tar neste års vaksine når den er tilgjengelig utover høsten. Men jeg tror ikke det kan være noe særlig poeng i å ta forrige sesongs vaksine nå.

Forøvrig beskytter den kun mot influensa da, så man blir ikke mer beskyttet mot alskens forkjølelsesvirus, andre typiske vintervirus etc. Og manflu ;-) Så syk kan man jo bli uansett...
Meget synd at det ikke finnes vaksine mot manflu :hilarious:
Tenker å prøve meg på influensavaksine til høsten, for første gang. Greit å følge anbefalingen :)
 
Meget synd at det ikke finnes vaksine mot manflu :hilarious:
Tenker å prøve meg på influensavaksine til høsten, for første gang. Greit å følge anbefalingen :)
Jeg har ikke fått noen bivirkninger av vaksinen iallfall, og da er det jo greit å slippe influensaen! Selv om man jo kanskje må gjennom mannevarianten ja ;-)
 
Jeg skal i utgangspunktet ta den hvert år pga astma, men gjorde ikke det i år og det fikk jeg erfare godt for å si det sånn :dead: så fikk resept på den allerede da, var vel 6 uker på vei men har ikke kommet lenger. Nå har jeg jo hatt årets influensa så tviler på jeg får den en gang til.. kommer uansett til å ta den til høsten igjen, tok første svangerskapet også.
 
Influensavaksinen burde beskytte barna mot en så vanlig sykdom som rs-virus som stort sett er grunnen til at småbarn og babyer blir syk de første årene. Men er nok forskjellig fra influensa da influensa handler mer om feber og leddsmerter. Jeg er ikke influensa-forsker så jeg kan ikke si sikkert hva en influensavaksine beskytter mot. Er jo mange typer virus..

Som noen så fint har beskrevet allerede: influensavaksine er mot influensa.
RS-virus er ikke influensa.

Altså kan du overhodet ikke forvente at influensavaksinen skal fungere mot RS-virus :)

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/rs-virusinfeksjon
"RS-virusinfeksjon skyldes respiratorisk syncytialt virus (RS-virus)."

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/influensa
"Det finnes flere typer av sesonginfluensa, men influensa A-virus og influensa B-virus er dem vi kjenner fra epidemiene i vinterhalvåret. De nye typene influensa-virus oppstår ofte i Asia, og blir derfra raskt spredt til resten av verden.

Om våren vurderer helsemyndighetene hvilke virus som er i aktivitet i Asia, og ut i fra det sammensettes årets influensavaksine. Det er derfor ofte forskjell på innholdet i vaksinen fra år til år.

Influensavirus betegnes, utover A eller B, med et H (hemagglutinin) og et tall, samt N (neuraminidase) og et tall, f.eks. influensa A, H1N1. Nye virus oppstår f.eks. når en gris samtidig er smittet med grise-, menneske- og fugleinfluensa. De forskjellige influensavirusene som er i grisens celler samtidig, kan utveksle egenskaper slik at det oppstår et nytt virus. Dette var tilfellet med "svineinfluensaen" (H1N1-influensa), som nylig var et nytt virus som hovedparten av verdens befolkning ikke hadde møtt enda. Mange personer over 50 år hadde dog hatt infeksjon med dette eller et lignende virus tidligere, og hadde dermed noe beskyttelse mot H1N1-influensaen."

Håper det forklarer noe for deg, jeg er heller ikke influensaforsker, men jeg holder meg oppdatert på det jeg anser som allmennkunnskap :)
 
Jeg valgte å ta influensavaksinen når jeg runda 12 uker. Høysesongen var over, men influensa er der hele året. Ofte kan det også være samme varianter som kommer igjen neste sesong og. Er usikker på om jeg rekker å ta vaksinen før fødsel neste gang? Har foreløpig termin 27/9.
 
Back
Topp