Influensavaksine

Her kom influensa i hus når jeg var ca 5-6 uker. Jeg ble faktisk minst syk og jeg har astma. Men nå er vel uansett sesongen over....
 
Anbefales det ikke å ta den gjerne november/desember før det slår ut?
Influensasesongen er gjerne fra tidligst desember, men helst januar/februar.

Jeg ser ikke noe vits i å ta den nå.
 
kommer til å ta influensavaksinen så snart den er tilgjengelig i høst (september)..:) gravide, kvinner som nylig har født og spedbarn under 6 mnd har jo økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner når de har influensa.. i tillegg til at det finnes studier som viser at influensa hos gravide kan gi negative utfall i svangerskapet..
 
kommer til å ta influensavaksinen så snart den er tilgjengelig i høst (september)..:) gravide, kvinner som nylig har født og spedbarn under 6 mnd har jo økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner når de har influensa.. i tillegg til at det finnes studier som viser at influensa hos gravide kan gi negative utfall i svangerskapet..
Lurer på det selv. Litt fordi jeg er gravid og litt fordi jeg egentlig er anbefalt det :)
 
kommer til å ta influensavaksinen så snart den er tilgjengelig i høst (september)..:) gravide, kvinner som nylig har født og spedbarn under 6 mnd har jo økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner når de har influensa.. i tillegg til at det finnes studier som viser at influensa hos gravide kan gi negative utfall i svangerskapet..
Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut. :)

Greit nok at sesongen er over nå, men vi er på vei inn i en ny når vi skal føde. Og når den beskytter babyen i 6 mnd etter fødsel, synes jeg det høres lurt ut å ta den. :)

Husk også at det fort kan gå ti år mellom hver gang man får influensa (ofte er det andre virus som gjør en syk gjennom året ellers). Det vil si at "det er kjempelenge siden jeg har hatt influensa" egentlig er en litt dårlig grunn :p
 
Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut. :)

Greit nok at sesongen er over nå, men vi er på vei inn i en ny når vi skal føde. Og når den beskytter babyen i 6 mnd etter fødsel, synes jeg det høres lurt ut å ta den. :)

Husk også at det fort kan gå ti år mellom hver gang man får influensa (ofte er det andre virus som gjør en syk gjennom året ellers). Det vil si at "det er kjempelenge siden jeg har hatt influensa" egentlig er en litt dårlig grunn :p
Haha ja det er egentlig en dårlig grunn. Er nok 15 år siden jeg har hatt det, men det er jo ikke sånn at jeg aldri blir syk, så jeg burde jo ta den. Men jeg har manflu nå, telles det? :p
 
Haha ja det er egentlig en dårlig grunn. Er nok 15 år siden jeg har hatt det, men det er jo ikke sånn at jeg aldri blir syk, så jeg burde jo ta den. Men jeg har manflu nå, telles det? :p
Hehe, ikke sant :p Jeg hadde det for fem år siden eller så, og da var det ti år siden sist. Ellers i året er det vel gjerne heller forskjellige forkjølelsesvirus som setter oss ut. Og manfluviruset da. Det er ikke til å spøke med :knegg:
 
Jeg tok influensavaksine sist svangerskap ganske så rett før terminen i oktober. Ble dårlig i et par dager av den. Når baby kom ble han som 1 mnd gammel smittet av rs-virus (influensa) og havnet på sykehus i 1 uke pga det og fikk sener astma pga det. Så jeg vet ikke helt men har mistet litt troen på at det fungerer..
 
Jeg tok influensavaksine sist svangerskap ganske så rett før terminen i oktober. Ble dårlig i et par dager av den. Når baby kom ble han som 1 mnd gammel smittet av rs-virus (influensa) og havnet på sykehus i 1 uke pga det og fikk sener astma pga det. Så jeg vet ikke helt men har mistet litt troen på at det fungerer..
Uff da :( forhåpentligvis det som kalles barnebarna da, som de fleste vokser av seg? Men RS-virus og influensa er vel ikke det samme, fikk han begge deler? Ikke gøy når de små er syke ❤️
 
Uff da :( forhåpentligvis det som kalles barnebarna da, som de fleste vokser av seg? Men RS-virus og influensa er vel ikke det samme, fikk han begge deler? Ikke gøy når de små er syke ❤️

Ja er barneastma og har begynt å forsvinne nå heldigvis. Rs-virus er en form for influensa som de fleste får på vinteren men som spedbarn ikke tåler så godt ettersom de ikke har styrke til å hoste opp slimet i lungene. Det blir tett og de sliter med å puste og trenger hjelp til å få ut slimet. Det var forferdelig. Overvåking døgnet rundt i tilfelle han sluttet å puste og slange i nesa for å sige ut snørr og maske med saltvannsoppløsning flere ganger i døgnet det han alltid hylskrek:(
 
Ja er barneastma og har begynt å forsvinne nå heldigvis. Rs-virus er en form for influensa som de fleste får på vinteren men som spedbarn ikke tåler så godt ettersom de ikke har styrke til å hoste opp slimet i lungene. Det blir tett og de sliter med å puste og trenger hjelp til å få ut slimet. Det var forferdelig. Overvåking døgnet rundt i tilfelle han sluttet å puste og slange i nesa for å sige ut snørr og maske med saltvannsoppløsning flere ganger i døgnet det han alltid hylskrek:(
Herlighet, ordlisten skrev barnebarna :rolleyes: godt du forsto hva jeg mente. Min sønn har også barneastma, virker dessverre ikke som det er så mye bedring i vinterhalvåret enda så jeg håper vi får forstøveraparat snart (hvis ikke så kjøper jeg det selv), for han blir alltid bedre etter en tur på legevakta for litt damp.
 
Jeg tok influensavaksine sist svangerskap ganske så rett før terminen i oktober. Ble dårlig i et par dager av den. Når baby kom ble han som 1 mnd gammel smittet av rs-virus (influensa) og havnet på sykehus i 1 uke pga det og fikk sener astma pga det. Så jeg vet ikke helt men har mistet litt troen på at det fungerer..

Hmmm, RS-virus er da ikke influensa. RS-virus er et virus som står på helt egne bein, og har ingen ting med influensa eller influensavaksine. Så jeg forstår ikke helt hvorfor infeksjon av RS-virus påvirker troen din på influensavaksine? :)
 
Dessuten er ingen vaksiner 100% sikre, så du vil alltid ha en og annen som allikevel får sykdommen..
 
Hmmm, RS-virus er da ikke influensa. RS-virus er et virus som står på helt egne bein, og har ingen ting med influensa eller influensavaksine. Så jeg forstår ikke helt hvorfor infeksjon av RS-virus påvirker troen din på influensavaksine? :)

Influensavaksinen burde beskytte barna mot en så vanlig sykdom som rs-virus som stort sett er grunnen til at småbarn og babyer blir syk de første årene. Men er nok forskjellig fra influensa da influensa handler mer om feber og leddsmerter. Jeg er ikke influensa-forsker så jeg kan ikke si sikkert hva en influensavaksine beskytter mot. Er jo mange typer virus..
 
Influensavaksinen beskytter mot det/de virusene som fagpersonene kvalifisert gjetter at vil slå til kommende sesong. Så vaksinen er ulik fra år til år - i likhet med influensaviruset som herjer... Rs-viruset måtte det vel da eventuelt ha blitt laget en separat vaksine mot, da det er et annet virus. Selv om jeg er enig i at det hadde vært flott om spedbarn kunne beskyttes mot det :)

Jeg har tatt influensavaksinen i vinter da jeg får den på jobb, og det kan godt hende jeg tar neste års vaksine når den er tilgjengelig utover høsten. Men jeg tror ikke det kan være noe særlig poeng i å ta forrige sesongs vaksine nå.

Forøvrig beskytter den kun mot influensa da, så man blir ikke mer beskyttet mot alskens forkjølelsesvirus, andre typiske vintervirus etc. Og manflu ;-) Så syk kan man jo bli uansett...
 
Back
Topp