Influensavaksine

Jeg skal ta den. Når helsemyndighetene og legene anbefaler det ser jeg ingen grunn til at jeg skal mene noe annet. Dessuten har jeg lærer og har dermed nærkontakt med elever hele dagen, og utbrudd kommer jo...
 
Jeg har ikke vaksinert meg. Nettopp blitt smittet av eget barn så ligger nå rett ut med influensa!!! Og det tar jævli på kjenner jeg kontra når jeg ikke er gravid! Så her blir det nok vaksine ved første mulighet ;)
 
Tok vaksinen i dag. Pratet med jm og lege og de anbefalte det. Betalte 128 kr så var ikke ille
 
Vi og har blitt tilbudt vaksinen på jobb, men jeg svarte aldri tilbake... syns det er litt ukomfortabelt å gå til jobb nå som jeg er uggen og sykemeldt hele dagen... tror jeg tar den senere på legekontor. Hvis den er billig mener jeg. Kan jo nevne jeg ikke har tatt den med de to andre barna mine, og blir egentlig sjelden syk
 
Tok den via jobb i dag det positive er jo at babyen er beskyttet når den blir født også❤
 
Skal selv til legen on to uker og ta den, hun anbefalte den også.
 
Jeg har bestemt meg for og ta den. Men så var jeg hos legen igår og hun anbefalte den ikke. Så ringte jeg helsestasjonen idag og fikk prate med en helsesøster, og hun sa først at hun at hun ikke anbefalte vaksiner til friske gravide.
Så leste hun seg opp på helsedirektoratet sine sider og endret mening.

Blir forvirra Skal jo ta den, men litt sjokkert over hvor lite oppdatert legen min er...
 
Både lege og jordmor har anbefalt den, både fordi jeg er gravid og fordi jeg har astma - og fordi jeg jobber i barnehage (smittsomme), så den tas til uka . Koster 160 kr på legekontoret her og gratis på helsestasjonen :)
 
Er det noen grunn til å ikke ta den, lurer jeg på? Legen min nevnte det ikke da jeg var der i uke 13... rart. Men hva er minuset med å ta den?
 
Når skal du på kontroll da? For helsestasjonene pleier ofte ha spesifikke dager i noen få uker på denne tiden der de vaksinerer folk i risikogruppene, det er vanligvis ikke sånn at de har influensavaksiner liggende hele tiden.

Jeg jobber på helsestasjonen, og gravide får den utenom de datoene, så lagt vi har igjen vaksiner :)
 
Er det noen grunn til å ikke ta den, lurer jeg på? Legen min nevnte det ikke da jeg var der i uke 13... rart. Men hva er minuset med å ta den?

Jeg ser ingen minuser ved å ta den. Les om vaksiner på fhi.no.

Om man reagerer er det kun at man kan bli litt rød og øm et par dagen. Noen får litt feber lignende symptomer i 1-2 dager. Men dette er generelt for alle vaksiner, både til barn og voksne ..

Jeg ser kun fordeler ved å ta den!
 
..... og, trenger man egentlig noen flere eller bedre fordel enn at man beskytter seg selv og babyen mot en utrolig unødvendig påkjenning som kan være alvorlig? (Ihvertfall når det ikle finnes noen negativ side ved å ta den)
 
Eg skal ikkje ta den. Eg ønskjer ikkje å utsetja meg sjølv eller babyen min for ei påkjenning eg strengt tatt ikkje treng. Hadde det vore ein dødelig eller ennå meir alvorlig sjukdom, ville eg sjølvsagt vurdert det annleis. Men skulle eg vera uheldig å få influensa, så får eg det og får ta konsekvensen av det.
 
Eg skal ikkje ta den. Eg ønskjer ikkje å utsetja meg sjølv eller babyen min for ei påkjenning eg strengt tatt ikkje treng. Hadde det vore ein dødelig eller ennå meir alvorlig sjukdom, ville eg sjølvsagt vurdert det annleis. Men skulle eg vera uheldig å få influensa, så får eg det og får ta konsekvensen av det.

Ikke for å skremme, men kan være dødelig for lille. Influensa hos mor øker sannsynligheten for dødfødsel
 
Jeg har ikke bestemt meg. Skal snakke med legen min tenkte jeg.. Får tilbudt gratis via jobb, da jeg jobber i helsetjenesten på sykehjem
 
Eg skal ikkje ta den. Eg ønskjer ikkje å utsetja meg sjølv eller babyen min for ei påkjenning eg strengt tatt ikkje treng. Hadde det vore ein dødelig eller ennå meir alvorlig sjukdom, ville eg sjølvsagt vurdert det annleis. Men skulle eg vera uheldig å få influensa, så får eg det og får ta konsekvensen av det.
Men det er jo potensielt veldig skadelig eller dødelig for fosteret. Det er ikke ansett som noen «påkjenning» for mor eller foster å ta den.
 
Back
Topp