Men det er ingen grunn til at å sprøyte inn døde influensavirus i første trimester er utrygt. Det er helt trygt. Uansett når man tar det i livet. Den eneste grunnen til at ikke absolutt alle får er at det er dyrt. Så da prioriteres noen grupper. Det betyr ikke at det er farlig for de som ikke prioriteres.100% trygt ville jeg ikke sagt uansett, nettop fordi det er begreneset erfaring med å gi den i 1 trimester, jeg hadde selv tenkt å vaksinere meg flr noen uker siden, fikk da beskjed om at di ønsker å vente med å gi denne pga alt av utvikling som skjer i 1 trimester og pga lite erfaring med å gi den så tidlig.
Jeg ønsker ihvertfall å vente til 2. Trimester da jeg føler det er tryggest mtp det jeg har lest og hørt
Dersom man er så uheldig at man får influensa i første trimester kan feber i første trimester (på 38 grader eller mer) føre til hjertefeil hos fosteret, samt leppe- og ganespalte. Dette er (dessverre...) vist i flere studier. Det er også gjort mange studier på influensavaksine, og det er ingen økt fare for hverken spontanabort eller noen som helst andre skader (som hjerte/hjerne/osv). Der har de sammenlignet populasjoner med gravide på flere tusen. Sammenlignet grupper som fikk influensavaksine vs ikke. Det er ingen flere dødfødsler eller utviklingsfeil (hjerte/hjerne/andre organer) blant barna det mor fikk influensavaksinen. Derimot er det i graviditeter der mødre får influensa en høyere andel dødfødsler, og hjertefeil (det siste hovedsakelig ved influensa i første trimester, det sistnevnte ved influensa sent i svangerskapet).
Så det er jo gambling å ikke ta den. Men om man ikke reiser kollektivt (som jeg gjør, tett med masse folk som gjerne er syke) og ikke omgås folk man kan smittes av generelt, skjønner jeg bedre om man lar være å ta den. Men med tanke på at den koster en hundrelapp og har absolutt ingen skadelige effekter på babyen, så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å la være. For meg er det bittelitt som å ikke bruke barnesete/belte i bilen. drøy sammenligning men likevel lik. Fordi de få det går galt for går det veldig galt for. Man veit aldri. Better safe than sorry...
Edit: ble litt langt dette, men konklusjonen er at farene ved en evt. influensa er større enn ved influensavaksine, uansett når tatt
Last edited: