Influensavaksine?

Jeg har ikke hørt noe om vaksinering, verken fra jordmor eller legen? Må spørre jordmor når jeg skal dit neste gang! Om det er anbefalt, så er det kanskje lurt? Jeg er vanligvis ALDRI syk *bank i bordet*, men nå er er jeg faktisk veldig tett, og små vondt i halsen :/

Det hadde ikke jeg heller. Jeg spurte fastlegen min etter å ha lest om det her inne.

Jeg har fått anbefalt den av fastlegen min, men er skeptisk pga bivirkninger. Er også skeptisk siden jeg deler blodbane med fosteret og at det dermed får "voksendose". Fastlegen min fortalte at det ikke er levende virus som sprøytes inn (som er vanlig ved andre vaksiner), men at det er et stoff som går på immunsystemet.

Tok den altså ikke i går, og er fortsatt litt i tenkeboksen på om jeg skal ta den på neste sv.skapskontroll.

Det er så og si ingen bivirkninger (og ihvertfall ingen alvorlige) med influensavaksinen, og den er godt utprøvd gjennom mange år i Norge både på folk som er gravide og ikke.
Det som i tillegg er bra med vaksinen er jo at den og beskytter barnet i opptil seks måneder etter at det er født.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/kunnskapsgrunnlag/bivirkninger/

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/kunnskapsgrunnlag/gravide/

Gravide so får influensa sent i svangerskapet kan visstnok få en del alvorlige bivirkninger. Og helt små spebarn har IKKE godt av en influensainfeksjon.

Så jeg mener man bør ta den for å beskytte barnet, selv om man vanligvis ikke ville tatt den.

Tok den på torsdag. Ble litt øm i armen i et par dager bare.

Hadde blitt redd om jeg fikk influensa i svangerskapet, så jeg vil beskytte meg og babyen mot det så godt jeg kan. Har en 2-åring i barnehagen og, og da blir vi fort smittet om han skulle bli smittet der.

Tok den på torsdag. Ble litt øm i armen i et par dager bare.

Hadde blitt redd om jeg fikk influensa i svangerskapet, så jeg vil beskytte meg og babyen mot det så godt jeg kan. Har en 2-åring i barnehagen og, og da blir vi fort smittet om han skulle bli smittet der.

Lurer også på å ta den. Hva kostet det?

Jeg skal også ta den. Jeg har alltid tatt influensavaksinene siden jeg jobber i helsevesenet, men da jeg ble gravid var det ikke en tanke som streifet meg engang. Det var ikke før den artikkelen på babyverden.no kom opp at jeg i det hele tatt fikk det i tankene.

Den skal jeg ta så fort som mulig:)

Hadde time for å ta den i dag, men hadde allerede fått influensa.
Ikke vent for lenge!

Hadde time for å ta den i dag, men hadde allerede fått influensa.
Ikke vent for lenge!

Ånei! Håper den ikke er altfor brutal mot deg. God bedring!
De får ikke vaksinen til legekontoret før oktober, skal ta den i midten av måneden

De får ikke vaksinen til legekontoret før oktober, skal ta den i midten av måneden

Legekontoret jeg går hos fikk den i dag

Pleier ikke å være så pinglete under influensa, men graviditeten setter en ekstra spiss på ting[emoji29]
Kan jo ikke proppe meg full av medikamenter for å bli bedre kjapt heller...
Legekontoret hos oss har hatt den en ukes tid.

Pleier ikke å være så pinglete under influensa, men graviditeten setter en ekstra spiss på ting[emoji29]
Kan jo ikke proppe meg full av medikamenter for å bli bedre kjapt heller...
Legekontoret hos oss har hatt den en ukes tid.

Uff! Jeg kan forstå det er helt grusomt egentlig.... jeg har problemer med lungene nå uten å være syk liksom.... kan bare forestille meg influensa oppå det hele... [emoji20]
Kanskje jeg skal ringe legekontoret og spørre om å ta den tidligere

Kan man ta den når man er forkjøla?[emoji848]
Du kan ikke ta den om du har feber og hoster og nyser og er tett sånt. Du kan nok kanskje ta den om du bare er litt snufsete, men legen bør vurdere det.

Jeg skal ta den til uka.

Jeg skal egentlig ta den i morgen, men tror ikke jeg får lov så pottetett og forkjøla jeg er

Back
Topp