Influensavaksine?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Kan noen fortelle hva bivirkningene på influensavaksinen er når man er gravid?er det noe som helst sjanse for at noe kan skje med baby?
Jeg er skeptisk til vaksinen, men er også skeptisk til influensasesongen selv om jeg veldig sjeldent er syk :)

Nå vet jeg ikke med sikkerhet, men det er jo sånn med alle vaksiner at man kan få litt milde symptomer på det man vaksineres mot? Jeg har i alle fall fått det sterkt anbefalt av både lege og jordmor, og kommer til å ta den.

"Kan vaksinen være farlig for det ufødte barnet?
Det er ikke påvist noen bivirkninger for fosteret av ikke-levende sesonginfluensavaksine. Gravide bør ta vaksinen, fordi de mot slutten av svangerskapet har større risiko for å få komplikasjoner av influensainfeksjon. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen."

Her står alt: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Det er så sterkt anbefalt at jeg kommer til å gjøre det, selv om jeg sjelden er syk og jeg normalt synes denne vaksinen er unødvendig. Nå er jeg jo ikke i risikogruppen til vanlig heller, da.

Men til dere som skal ta den, hvem har anbefalt det?legen? For ingen har nevnt noenting til meg om dette. Med frøkna hørte jeg aldri noe om dette her, og hun ble født i april. Så var jo i sesongen da også, da jeg gikk gravid :)

Kan noen fortelle hva bivirkningene på influensavaksinen er når man er gravid?er det noe som helst sjanse for at noe kan skje med baby?
Jeg er skeptisk til vaksinen, men er også skeptisk til influensasesongen selv om jeg veldig sjeldent er syk :)

Heia :)
Jordmor Katrine har nettmøte idag, hva med å høre med hun?
Du kan allerede nå sende inn spørsmål :)

Men til dere som skal ta den, hvem har anbefalt det?legen? For ingen har nevnt noenting til meg om dette. Med frøkna hørte jeg aldri noe om dette her, og hun ble født i april. Så var jo i sesongen da også, da jeg gikk gravid :)

Jeg hadde ikke ofret det en tanke før jeg leste om det her inne, så jeg spurte legen på forrige kontroll og hun var ikke i tvil. Jeg har også googlet endel og den anbefales utelukkende, f. eks av Folkehelseinstituttet og Helsenorge.

Jeg leste om det på legekontoret.
Legen min hadde ikke peiling på vaksinen for gravide.
Men hun synes jeg burde ta det. :)

Noen som vet når det er mulig å ta influensavaksinen? Har den kommet nå eller kommer den senere på høsten? :)

Noen som vet når det er mulig å ta influensavaksinen? Har den kommet nå eller kommer den senere på høsten? :)

Legen min sa den kom i oktober-ish. Vi skulle nærmere på det neste gang jeg skal dit (9. oktober) :) Den hadde i hvert fall ikke kommet da jeg var der for et par uker siden.

Legen min sa den kom i oktober-ish. Vi skulle nærmere på det neste gang jeg skal dit (9. oktober) :) Den hadde i hvert fall ikke kommet da jeg var der for et par uker siden.
Ok, takk! I og med at vi bor i omtrentlig samme del av landet antar jeg at det samme gjelder her også. Da skal jeg ikke stresse med det på et par uker :)

jeg er å veldig skeptisk til de influensavaksinene, tenker derfor ikke ta den, har ikke tatt den de andre svangerskapene heller

Samme sa legen min [emoji1360]

jeg er å veldig skeptisk til de influensavaksinene, tenker derfor ikke ta den, har ikke tatt den de andre svangerskapene heller

Jeg er også skeptisk... men fastlegen min er veldig på at jeg må ta den [emoji849]

Jeg har ikke hørt noe om vaksinering, verken fra jordmor eller legen? Må spørre jordmor når jeg skal dit neste gang! Om det er anbefalt, så er det kanskje lurt? Jeg er vanligvis ALDRI syk *bank i bordet*, men nå er er jeg faktisk veldig tett, og små vondt i halsen :/

Jeg var også veldig skeptisk sist gang, så forhørte meg med både fastlege, jordmor og leste meg opp på helsedirektoratet(?) sine sider og alle anbefalte den, så da tok jeg den. Kommer også til å ta den denne gangen:)

Jeg har fått anbefalt den av fastlegen min, men er skeptisk pga bivirkninger. Er også skeptisk siden jeg deler blodbane med fosteret og at det dermed får "voksendose". Fastlegen min fortalte at det ikke er levende virus som sprøytes inn (som er vanlig ved andre vaksiner), men at det er et stoff som går på immunsystemet.

Tok den altså ikke i går, og er fortsatt litt i tenkeboksen på om jeg skal ta den på neste sv.skapskontroll.

Back
Topp