Influensavaksine

Skal ikke ta den. Jordmora mi sa også at hun heller ikke tok den når hun var gravid. Er veldig skeptisk til alt medisinbruk, men har bare gått på antibiotika en gang i mitt liv og rører aldri Paracet osv.
 
Litt opp til enhver tenker jeg. Forstår de som tar den, men har faktisk ikke tenkt på den selv før jeg leste denne tråden. Ingen har nevnt noe om den til meg, har aldri tatt den før og blir som regel ikke syk. Har ikke hatt influensa på maaaaaaaaange år og jeg holder meg også unna alt som heter medisiner så lenge jeg kan. :p
 
Er vaksiner et medikament? Får man influensa risikerer man å måtte ta verre medikamenter enn Paracet, særlig siden immunforsvaret er nedsatt som gravid.
 
Man kan vel ikke sammenligne en vaksine med ukritisk bruk av medikamenter?! Som håperpånrto skriver; tenk hva man må putte i seg og babyen dersom man faktisk ender opp med influensa :eek: Og hvordan stiller man seg da til barnevaksinasjonsprogrammet dersom man er i mot noe så enkelt som en influensavaksine?
 
Må si meg enig med de to over meg, om at en influensavaksine ikke kan sammenlignes med vanlig medikamentbruk. Jeg blir også svært sjelden syk og tar heller ikke medisiner med mindre det virkelig trengs (og har ikke tatt vaksinen når jeg har født sommerbarn), men jeg synes det i vår situasjon som (høy)gravide i en svært utsatt periode er mange gode grunner til å ta vaksinen, først og fremst med tanke på barnet.

Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil gjøre.

...og bare tenk på all sykdom, død og elendighet vi hadde hatt her i verden om ikke vi hadde hatt noen medisiner (eller vaksiner). Hilsen den (altfor) engasjerte sykepleieren
 
Nei, jeg har full forståelse for at man velger å ta den jeg. Var som sagt ikke noe som slo meg i det hele tatt før jeg så denne tråden og hverken lege eller jordmor har nevnt den for meg. Og jeg sammenligner ikke medisiner med vaksine i den forstand (var i hvert fall ikke meningen), men jeg må innrømme at jeg er småskeptisk av natur når det kommer til sånt.
På jobben omgåes jeg daglig med folk som er og blir syke rundt meg og hjemme har vi en liten en som begynte på 1.klasse nå i høst og har så langt ikke blitt så mye som forskjølet. Nå blir det uansett mindre tid på jobben fremover. Jeg velger uansett å la være, men igjen... opp til enhver selvfølgelig. :happy:
 
Man kan vel ikke sammenligne en vaksine med ukritisk bruk av medikamenter?! Som håperpånrto skriver; tenk hva man må putte i seg og babyen dersom man faktisk ender opp med influensa :eek: Og hvordan stiller man seg da til barnevaksinasjonsprogrammet dersom man er i mot noe så enkelt som en influensavaksine?
Du kan jo ikke sammenligne influensavaksina med vaksinasjonsprogrammet da! :p
 
Du kan jo ikke sammenligne influensavaksina med vaksinasjonsprogrammet da! :p

Hvorfor ikke?

I denne sammenheng ble det nevnt at man er skeptisk til all medisinbruk (som da også tydeligvis gjelder vaksiner siden det blir nevnt i denne tråden), og min tolkning var at enkelte er veldig skeptisk til å putte noe «unaturlig» i kroppen (herunder både medisiner og vaksiner tydeligvis). Og da har jeg vel lov til å lure på hvordan man stiller seg til vaksinasjonsprogrammet hvor man putter vaksiner i barnet sitt, når man ikke ønsker å ta en influensavaksine selv. For all del, de samme kan jo være de som ikke ønsker å følge vaksinasjonsprogrammet, så da blir det jo ikke så vanskelig å forstå. Men i bunn og grunn taes alle vaksiner for å minske risiko for noe som er verre å få enn selve vaksinen. Så hvorfor skal da vaksinasjonsprogrammet være mindre skummelt for noen enn influensavaksinen? Heldigvis (eller?) står man jo fritt til å velge selv, og jeg både respekterer og bryr meg ikke megamye om de som velger å la vær å ta den. Men med tanke på all dokumentasjon som ligger bak vaksinen, så lurer jeg av ren nysgjerrighet på hvorfor noen ikke ønsker å ta den. Men jeg er nok også som Sienna en overivrig sykepleier når det kommer til sånne ting :p
 
Last edited:
Back
Topp