Influensavaksine

Blitt sterkt fraråda og ta den av både jm og lege, så jeg skal ikke ta den :) Ingen som heller med sikkerhet kan fortelle meg om vesla tåler vaksina eller ikke, eller om hu vil få senskader av den. Litt for mye på spill for min del, og siden jeg heller ikke er noen risikogruppe eller utsatt for store smittefare, så ser jeg heller ikke behovet. Alt som ikke er i det nasjonale vaksinasjonsprogrammet sier jeg nei takk til.
Hva var grunnen til at du ble frarådet å ta den?
 
Jeg er aldri syk jeg heller. Fikk bronkitt i høst. Da har jeg ikke vært febersjuk på flere år.
Med kunnskap om at gravide har dårligere immunforsvar og anbefalning fra folkehelseinstitutte så hadde jeg reagert på at jordmor sier noe sånt!
Folkehelseinstituttet anbefalte også folk og ta svininfluensavaksine når den pandemien herja. Mange sitter igjen med ME og annet dritt. Såååå jeg velger og stole på min fastlege og jordmor. Ikke alltid anbefalingene passer alle, eller er nødvendige.
 
Det må selvsagt være opp til hver enkelt om man tar den eller ikke, men det er kanskje flere her som synes det er nyttig å lese hva Folkehelseinstituttet skriver om vaksinen (som forøvrig ikke kan sammenlignes med vaksinen mot svineinfluensa i 2009/2010). Det står bl.a.:

Om influensavaksinen
Sesonginfluensavaksinen som anbefales til gravide inneholder deler av drepte influensavirus og kan derfor ikke gi influensasykdom. Vaksinen er ikke tilsatt kvikksølvforbindelser eller andre konserveringsmidler. Det trengs én dose og vaksinen gis som sprøyte.

Vaksinen skader ikke fosteret
Flere land, blant annet USA, har anbefalt vaksinen til gravide i mange år. Erfaringene fra disse landene er at influensavaksine i svangerskapet ikke øker risikoen for abort, for tidlig fødsel eller skader på fosteret.
Kilde
De fleste gravide som får influensa kommer seg gjennom det uten komplikasjoner, men man kan også være uheldig å få det, og risikoen øker jo lengre ut i graviditeten man er. Dessuten er spedbarn ekstra utsatt for alvorlig sykdom og død som følge av en influensa, så hvis man kan beskytte barnet i 6 måneder etter fødsel er jo det en veldig stor bonus, tenker jeg.

Og dette skriver jeg ikke for å drive skremselspropaganda, altså! Det er bare fakta, og hver enkelt må som sagt få ta sin egen avgjørelse :)
 
Det må selvsagt være opp til hver enkelt om man tar den eller ikke, men det er kanskje flere her som synes det er nyttig å lese hva Folkehelseinstituttet skriver om vaksinen (som forøvrig ikke kan sammenlignes med vaksinen mot svineinfluensa i 2009/2010). Det står bl.a.:


Kilde
De fleste gravide som får influensa kommer seg gjennom det uten komplikasjoner, men man kan også være uheldig å få det, og risikoen øker jo lengre ut i graviditeten man er. Dessuten er spedbarn ekstra utsatt for alvorlig sykdom og død som følge av en influensa, så hvis man kan beskytte barnet i 6 måneder etter fødsel er jo det en veldig stor bonus, tenker jeg.

Og dette skriver jeg ikke for å drive skremselspropaganda, altså! Det er bare fakta, og hver enkelt må som sagt få ta sin egen avgjørelse :)
Men det er fortsatt ingen som kan si noe som helst om reaksjoner hos fosteret av vaksina, eller senvirkinger, som jeg vil ha mer om. Ikke av og ikke ta vaksina :)
 
Jeg tenkte å ta, men nevnte det til mamma I går. Og hun sier det er risiko pga mange som får me (utmattelse syndrom) i ettertid. Begge mine foreldre har me. Fam min vet ikke jeg er gravid ennå, så var bare generelt. Hva tenker dere?
 
Jeg tenkte å ta, men nevnte det til mamma I går. Og hun sier det er risiko pga mange som får me (utmattelse syndrom) i ettertid. Begge mine foreldre har me. Fam min vet ikke jeg er gravid ennå, så var bare generelt. Hva tenker dere?
ME kan utløses av både influensa og av enkelte vaksiner, så det er jo ikke godt å si hva som blir det beste valget for deg. Har ikke sett hvor stor risikoen er for ME etter influensa i forhold til ME etter vaksinasjon.
Utløsende faktorer. Akutt fysisk og psykisk stress kan utløse kronisk utmattelsessyndrom. Ca. 75% rapporterer forutgående infeksjon som forkjølelse, influensaliknende sykdom, mononukleose. Alvorlige livshendelser kan også utløse tilstanden.
Fra http://nhi.no/pasienthandboka/sykdo.../utmattelsessyndrom-arsaker-23604.html?page=2
 
Men det er fortsatt ingen som kan si noe som helst om reaksjoner hos fosteret av vaksina, eller senvirkinger, som jeg vil ha mer om. Ikke av og ikke ta vaksina :)
Har du gjort noe research på det da? Det står jo i innlegget mitt, i quote'n, at vaksinen ikke er vist å skade fosteret. Hvilke andre reaksjoner hos fosteret er du ute etter? Du kan forøvrig finne akkurat samme fakta hvis du går inn og leser om de ulike vaksinene på Felleskatalogen:

Fluarix > Graviditet, amming og fertilitet > Trykk på den blå linken "Vis informasjon om graviditet fra Norsk legemiddelhåndbok" står det følgende:
H1N1-influensa hos gravide øker risikoen for svangerskapskomplikasjoner. Derfor anbefales profylakse ved influensaepidemier. For H1N1-vaksinen er det ingen holdepunkter for skadelige effekter

Influvac > Graviditet, amming og fertilitet står det:
Data for bruk av influensavaksiner fra verden rundt indikerer imidlertid ingen skadelige virkninger som kan tilskrives vaksinen, hverken på foster eller mor.

Vaxigrip > Graviditet amming og fertilitet står det:
Inaktivert influensavaksine kan administreres i alle stadier av graviditeten. Det er tilgjengelig større datasett på sikkerhet for andre og tredje semester, sammenlignet med første trimester; men data fra bruk av inaktivert influensavaksine i hele verden indikerer at vaksinen ikke gir skadelige virkninger på graviditeten eller barnet.

Samme informasjon finner du hos samtlige pålitelige norske (og utenlandske) kilder som uttaler seg om influensaens vs. vaksinens virkning hos mor og barn.

Og ellers er det innmari vanskelig å finne informasjon om senvirkninger hos barn som er født av mødre som har tatt influensavaksine, både på norsk og på engelsk... Jeg har ihvertfall ikke funnet noe ennå, men leser det gjerne om noen kommer over det.
 
Jeg har tatt den :) Er sjelden/aldri syk selv, og siden jeg er 100% sykemeldt og ikke har helse til å gå ute blant folk så er jeg lite utsatt for smitte. Men vaksinen er anbefalt av folkehelseinstituttet, og dette er ikke noe nytt og uprøvd. Og selv om jeg aldri har hatt skikkelig influensa før, så blir det nok min tur for det en gang også. Så jeg tar ikke sjansen på noe annet :) Man kan gjerne snakke om risiko for bivirkninger/senvirkninger, men vaksinen er anbefalt fordi risikoen ved influensa er mye større enn ved selve vaksinen. Så da må man jo velge hvilken risiko man velger å ta. I mitt hodet er ikke valget så vanskelig.
 
Det begynner å bli i seneste laget å ta den (den bør bli tatt før influensasesongen slår inn), så til alle som har planer om å gjøre det så anbefales det å få det gjort så fort som mulig. :)
 
Jeg tok vaksinen for noen uker siden og hadde ingen bivirkninger av den. Ble anbefalt å ta den både av jordmor og fastlege, men måtte spørre om den på eget initiativ. Siden jeg jobber som sykepleier fikk jeg tilbud om å ta den på jobb, og gjorde selvsagt det. Hadde nok ikke tatt den hadde det ikke vært for den lille i magen, da jeg normalt sett ikke bruker å bli smittet av influensa, men siden den også beskytter barnet i 6 måneder etter fødselen.
 
Jeg skal ikke ta den, har heller aldri tatt influensavaksine, som gravid eller ikke gravid. Som moren min sier(er sykepleier) vaksinen beskytter mot 2 av 6 av influensatyper.. Da ser jeg ikke helt grunnen... jordmor eller fastlege har heller ikke nevnt noe på at jeg burde ta den.
 
Jeg skal ikke ta den, har heller aldri tatt influensavaksine, som gravid eller ikke gravid. Som moren min sier(er sykepleier) vaksinen beskytter mot 2 av 6 av influensatyper.. Da ser jeg ikke helt grunnen... jordmor eller fastlege har heller ikke nevnt noe på at jeg burde ta den.

Så argumentet for å ikke ta den er at den ikke beskytter mot alle influensatyper? Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet :)
 
J
Jeg skal ikke ta den, har heller aldri tatt influensavaksine, som gravid eller ikke gravid. Som moren min sier(er sykepleier) vaksinen beskytter mot 2 av 6 av influensatyper.. Da ser jeg ikke helt grunnen... jordmor eller fastlege har heller ikke nevnt noe på at jeg burde ta den.
Jeg er også sykepleier, og har aldri tatt influensavaksine før, heller ikke når jeg var gravid med nr 1 og nr 2 (født i juni begge to), for jeg blir sjelden syk, men denne gangen synes jeg det var flere grunner til å ta den, bl.a. at faren for komplikasjoner med en influensa øker i takt med hvor langt man er på vei og vi kommer til å føde mens det ennå er influensasesong. Har ikke lyst til å være verken fødekvinne eller barselkvinne med influensa. Så når vaksinen ikke skader verken mor eller barn, og den i tillegg beskytter barnet i 6 mnd etter fødsel (barnet vil jo, som nyfødt, være på sitt mest sårbare mens det ennå er influensasesong) så er det - for min del - mye som taler for å ta den, først og fremst for barnet sin skyld, og det har jeg også gjort. :)

Men hver enkelt må selvsagt få velge hva man selv vil, og det er jo slett ikke sikkert at man får influensa i det hele tatt. Og om man får det så kan det også gå helt fint - både med mor og barn :)

Det viktigste er kanskje å sette seg inn i hva vaksine vs influensa kan bety for mor/barn, og ta stilling til hva man selv vil når man har fått/lest god nok informasjon - ikke bare "ta noe for god fisk" :)
 
"For sesongen 2016/2017 inneholder trivalent influensavaksine for den nordlige halvkule følgende virus, som er i tråd med WHOs anbefaling:

  • et A/California/7/2009 (H1N1)pdm09-lignende virus (svineinfluensa)
  • et A/Hong Kong/4801/2014 (H3N2)-lignende virus
  • et B/Brisbane/60/2008-lignende virus"
 
Jeg er også sykepleier (er det egentlig relevant i denne sammenheng?) men ser ikke på meg selv som mer kompetent på dette område enn hva Folkehelseinstituttet og WHO er, så jeg har ikke noe grunnlag for å gå imot deres nasjonale anbefalinger.
 
Back
Topp