Influensavaksine

Friskis

Flørter med forumet
Desemberskatter 2016
Fant ingen tråd, så åpner ny.

Har dere vaksinert dere for influensa? Har ikke tenkt så mye på det, og ikke snakke med verken lege eller jordmor om det, men man er vel egentlig anbefalt å ta den. Hva tenker dere?

Vaksinerte meg i går, tør ikke ta sjansen på noe annet selv om jeg ikke har hatt influensa siden jeg var liten :)

Nei. Aldri tatt og kommer nok aldri til å ta heller.
Hadde forøvrig influensa i april i år. Dritslitsomt, men jeg overlevde :p

Last edited:
Var hos jm i går som anbefalte meg å ta den. Tenker at jeg kommer til å ta den da helsedirektoratet anbefaler gravide i 2. og 3. Trimester det.

Fulgte anbefalningen og tok den på tirsdag :-) Ikke for min egen del, jeg skal nok tåle en runde med influensa. Men når jeg på den måten kan beskytte mini de første mnd etter hun er født, så var det et enkelt valg :-)

Nei. Aldri tatt og kommer nok aldri til å ta heller.
Hadde forøvrig influensa i april i år. Dritslitsomt, men jeg overlevde :p

Sign bare jeg hadde influensa i juli i år :p

Kommer til å ta den etter anbefaling fra jordmor. Hun sa at iom at termin er når influensasesongen pleier å være på sitt sterkeste da, så er det lurt. Hadde jeg hatt termin nå sa hun det kanskje ikke var like prekært. Har aldri tatt den før, men jeg følger lydig rådene jeg får ;)

Tok den om tirsdag fordi legen anbefalte det. Er ikke så nøye ang meg selv, men syns det er greit å vite at lillebror er beskyttet også. Ønsker ikke en nyfødt med influensa.

Jeg er skikkelig i tvil. Har dere reagert på vaksinen dere som har tatt den? De få gangene jeg har måtte ta den før i forbindelse med jobb, har jeg fått en miniinfluensa. Vet ikke om jeg orker å være syk nå...

I juli faktisk. Det må jo være ekstra kjipt :o

Hehe ja.
Faktisk lå jeg og alle 3 guttene, mannen var eneste som slapp unna.
Endte opp med å reise hjem 4 dager før fra ferie

Jeg er skikkelig i tvil. Har dere reagert på vaksinen dere som har tatt den? De få gangene jeg har måtte ta den før i forbindelse med jobb, har jeg fått en miniinfluensa. Vet ikke om jeg orker å være syk nå...
Jeg har ikke reagert noe, og tenker også at det er bedre med en miniinfluensa enn en ordentlig en og samtidig risikere at mageboeren får skikkelig omgang influensa etter fødsel :)

Har vært inne på tanken, med storebror i barnehage så er vi ganske utsatte. Men hørt så mye om bivirkninger. Så er litt skeptisk! Verken jordmor eller lege har nevnt den, det gjorde de ikke sist heller og gikk jo nesten like gravid på samme tid da :)

Jeg tok den på forrige kontroll (2 uker siden) da legen anbefalte det.
Har i tillegg astma så ville ikke ta noen sjanser nå når jeg har en liten en i magen.

Jeg har ikke reagert noe, og tenker også at det er bedre med en miniinfluensa enn en ordentlig en og samtidig risikere at mageboeren får skikkelig omgang influensa etter fødsel :)

Men babyen er ikke garantert sikker imunitet, det står den KAN beskytte babyen.
De tester ikke vaksiner på gravide så dette er det ingen beviser på.

Jeg nevnte også dette til jm, og hun sa at den nye vaksinen ikke hadde levende "organismer" (heter det det?) så du vil ikke så en slik reaksjon/bivirkning.

Jeg er selv veldig usikker, aldri tatt den og heller litt 60/40 for å ta den.

Ser at det eneste + jeg kan tenke meg nå er som de andre sier; for å beskytte barnet

https://www.nrk.no/norge/1.13176801

Som med alle andre sykdommer så er det mer oppsamling av det på sykehus og jeg har tenkt å føde på et sykehus. Synes det er godt å vite jeg har tatt vaksinen samtidig så er jeg trygg på at jeg har gjort mitt for ikke å bringe med meg smitte til andre sårbare. Jeg fikk ingen bivirkning av vaksinen annet enn ømhet dagen etter på stikkstedet.

Men babyen er ikke garantert sikker imunitet, det står den KAN beskytte babyen.
De tester ikke vaksiner på gravide så dette er det ingen beviser på.
Mye mulig, men da har jeg gjort det jeg kan. da er også risikoen for at jeg ligger flat pga influensa minimert. Vil heller være litt dårlig nå enn influensasyk samtidig som jeg må ta vare på en nyfødt ;)

Back
Topp