Influensavaksine

Jeg nevnte også dette til jm, og hun sa at den nye vaksinen ikke hadde levende "organismer" (heter det det?) så du vil ikke så en slik reaksjon/bivirkning.

Jeg er selv veldig usikker, aldri tatt den og heller litt 60/40 for å ta den.

Ser at det eneste + jeg kan tenke meg nå er som de andre sier; for å beskytte barnet

Mens sannheten er at det ikke finnes bevis på at den faktisk beskytter babyen på utsiden.
Det står den kan.

Mye mulig, men da har jeg gjort det jeg kan. da er også risikoen for at jeg ligger flat pga influensa minimert. Vil heller være litt dårlig nå enn influensasyk samtidig som jeg må ta vare på en nyfødt ;)

Blir jeg syk får pappaen ta seg av mini, akuratt som han må ta seg av de eldre brødrene :)

Jeg tok ikke da jeg var gravid ifjor. Følte det var unødvendig. Hadde skikkelig influensa tidligere det året så regnet med jeg var ferdig. ☺️ gikk bra, jeg ble ikke syk☺️

Blir jeg syk får pappaen ta seg av mini, akuratt som han må ta seg av de eldre brødrene :)

Jeg syns det er unødvendig at pappaen skal ta sykedager pga det så lenge jeg uansett er hjemme og det kan ha noe å si :)

Og jeg har aldri reagert på noen som helst vaksiner på noen måte, så jeg føler det er trygt sånn sett.
Og jeg ble anbefalt av legen å ta den

Fulgte anbefalningen og tok den på tirsdag :-) Ikke for min egen del, jeg skal nok tåle en runde med influensa. Men når jeg på den måten kan beskytte mini de første mnd etter hun er født, så var det et enkelt valg :-)
Tok den om tirsdag fordi legen anbefalte det. Er ikke så nøye ang meg selv, men syns det er greit å vite at lillebror er beskyttet også. Ønsker ikke en nyfødt med influensa.
Jeg har ikke reagert noe, og tenker også at det er bedre med en miniinfluensa enn en ordentlig en og samtidig risikere at mageboeren får skikkelig omgang influensa etter fødsel :)
Men babyen er ikke garantert sikker imunitet, det står den KAN beskytte babyen.
De tester ikke vaksiner på gravide så dette er det ingen beviser på.
Mye mulig, men da har jeg gjort det jeg kan. da er også risikoen for at jeg ligger flat pga influensa minimert. Vil heller være litt dårlig nå enn influensasyk samtidig som jeg må ta vare på en nyfødt ;)
Mens sannheten er at det ikke finnes bevis på at den faktisk beskytter babyen på utsiden.
Det står den kan.

En stor grunn til å ta vaksinen er for å beskytte babyen imens den ennå LIGGER I MAGEN - og altså er primærårsaken til at man som gravid bør ta vaksine. Det at babyen _kan_ være beskyttet etter at den er født er sekundært.

Fra Folkehelseinstituttet:
https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensavaksine/

"Vaksine til gravide kan beskytte både mor barn
De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel."

En stor grunn til å ta vaksinen er for å beskytte babyen imens den ennå LIGGER I MAGEN - og altså er primærårsaken til at man som gravid bør ta vaksine. Det at babyen _kan_ være beskyttet etter at den er født er sekundært.

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensavaksine/

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel."
For meg spiller det ingen rolle om det kun er snakk om _kan_, de vet jo ikke engang om de har valgt å vaksinere med riktig virus. Men nå når jeg har tatt vaksinen har jeg gjort så mye som jeg bare kan gjøre for å beskytte mini, både i og utenfor magen. Om det hjelper, får tiden vise, men jeg har iallefall gjort mitt :-)

For min del så starter influensasesongen etter at lillebror er født, så det er tiden etter fødsel som er viktigst her.

Ellers er jeg enig med svaret rett over her :)

Jeg har bestemt meg for å ta den. Tok den forrige svangerskap også, ingen bivirkninger for meg eller lille. Var hos legen i går, og han anbefalte på det sterkest at jeg tok den. Kunne ikke sette den i går pga jeg selvfølgelig har blitt forkjølet, så håper bare dette er en forbigående forkjølelse og ikke utvikler seg til noe mer. Om forkjølelsen gir seg kommer jeg til å ta den på tirsdag:)

Jeg tok det ikke når jeg gikk gravid med de andre to...føler heller aldri det var noe tema nær jeg gikk til kontroller..nå pleier jeg ikke å bli noe særlig syk...ikke slik jeg ligger strekk ut..frykter mye mer omgangssyken, det slår meg helt ut nå når jeg er gravid...heller vell mest mot å ikke ta den jeg...

Jeg tenker som så at FHI er mer kompetent til å vurdere hvem som bør ta vaksinen enn meg som ikke er helseutdannet. Så når de anbefaler følger jeg det.
Føler det blir litt som å diskutere juss med en advokat; det er ikke mitt fagfelt og derfor må jeg stole på de som kan bedre enn meg :)
Jeg tok den og fikk ingen bivirkninger utover litt ømhet på stikkstedet, som jo er vanlig etter enhver vaksine.

Jeg tenker som så at FHI er mer kompetent til å vurdere hvem som bør ta vaksinen enn meg som ikke er helseutdannet. Så når de anbefaler følger jeg det.
Føler det blir litt som å diskutere juss med en advokat; det er ikke mitt fagfelt og derfor må jeg stole på de som kan bedre enn meg :)
Jeg tok den og fikk ingen bivirkninger utover litt ømhet på stikkstedet, som jo er vanlig etter enhver vaksine.

FHI anbefalte også å ta vaksine mot svineinfluensaen, det var veldig mange som fikk alvorlige bivirkninger av den....

Men jeg antar jeg kommer til å ta den, for mini sin skyld.

Har selvfølgelig tatt den :)

FHI anbefalte også å ta vaksine mot svineinfluensaen, det var veldig mange som fikk alvorlige bivirkninger av den....

Men jeg antar jeg kommer til å ta den, for mini sin skyld.
Det er klart at slikt kan skje,og det vil alltid være en risiko når man tar en vaksine, men FHI har likevel bedre grunnlag enn meg til å ta avgjøre om jeg bør eller ikke bør ta den, derfor velger jeg å følge dette.

Back
Topp