Influensavaksine

Usikker. Var hos legen i dag og hun anbefalte at jeg burde ta den i 2 trimester, men jeg er veldig usikker enda.. Må tenke litt, lese litt og snakke med mamma om det!:)

Veldi usikker, har aldri hatt influensa før, men i januar begynner guttungen i bhg å kommer dragene med litt av hvert. Såg en plakat på helsestasjonen de anbefalte vi tok den.. Har i utgangspunketet ikke lyst, men jeg gjør så legen og jordmor råder meg til :)

Har hatt influensa i flere omganger, men ingen har sagt noe om at jeg bør ta den vaksina :)
Fikk tilbudet om svineinfluensavaksina fordi jeg var i siste trimester da det "herja", men glad for at jeg ikke gjorde det.. Jm anbefalte meg å ikke ta den faktisk..

Så en plakat på legekontoret om at influensavaksinen var anbefalt gravide fra 12. uke og spurte derfor legen om jeg burde ta den (spurte på 12-ukerskontrollen). Hennes svar var "Nei-nei. No, no, no. Kanskje senere, men nei." :P

Jeg var fornøyd med å slippe så jeg spurte ikke noe mer, men angrer litt på det nå. Er jo litt nysgjerrig på hvorfor hun var så imot det til tross for at de har plakaten hengende på venteværelset.

Tok den forrige fredag jeg :) merker at immunforsvaret mitt er elendig for tiden, ønsker ikke å risikere å bli liggende med influensa. Virker som mini drar med seg ALT mulig fra bhg for tiden og at jeg får det i monsterutgave, så da ble valget ganske lett.

Jeg tok den i går, (er i 2. trimester nå som man skal være når man tar den) og følger generelt anbefalingene ettersom de er der for en grunn. Jeg har fått influensa før og vil jo egentlig tro at de fleste har det i løpet av livet... Dere som sier at dere aldri får influense, blir dere da aldri syk? Noen for det jo milder en andre, og man trenger ikke innom legekontoret om man får influensa.

Jeg tok den i går, (er i 2. trimester nå som man skal være når man tar den) og følger generelt anbefalingene ettersom de er der for en grunn. Jeg har fått influensa før og vil jo egentlig tro at de fleste har det i løpet av livet... Dere som sier at dere aldri får influense, blir dere da aldri syk? Noen for det jo milder en andre, og man trenger ikke innom legekontoret om man får influensa.
Jeg har aldri hatt influensa nei. Jeg blir forkjølet, men aldri hatt influensa. Jeg tror mange tror de har influensa uten å ha det også, ser jo folk som skriver at de har influensa støtt og stadig utenfor sesongen også.

men hvordan kan du være sikker om at du IKKE har den om du blir skikkelig forkjølet i sesongen?
Ganske sikker jeg har fått influensa i allefall 2 ganger men dro ikke til legen fordet og kan derfor kanskje ikke være 100% sikker om det var influensa eller VELDIG forkjølet med høy feber og søvnløse netter

men hvordan kan du være sikker om at du IKKE har den om du blir skikkelig forkjølet i sesongen?
Ganske sikker jeg har fått influensa i allefall 2 ganger men dro ikke til legen fordet og kan derfor kanskje ikke være 100% sikker om det var influensa eller VELDIG forkjølet med høy feber og søvnløse netter
Jeg blir ikke skikkelig forkjølet og jeg har aldri høy feber. Ikke har jeg de andre symptomene heller som er hodepine, muskelsmerter og slapphet i kroppen. Går som regel over etter noen dager i tillegg, influensa sitter lenge i kroppen. Jeg tror mange sier de har influensa når de er utsatt for en litt kraftig forkjølelse.

Edit: om jeg har hatt influensa har jeg i alle fall aldri merket det.

Last edited:
Som regel når man blir syk ila høst og vinter dreier det seg om forkjølelser og halsbetennelser, og ikke influensa, selv om folk kaller det det. Selv om man kan få influensa i mildere og kraftigere variant, så er den aldri så mild som en forkjølelse. Influensa er grisevondt i alle ledd, høy feber og generell forferdelse. Også har jeg jo hatt tusen andre syker da, og man har det jo drit da også, men ikke så heidundranes heftig som influensa. Selv om jeg ikke har testa noen gang, så sier jeg at jeg har influensa en gang.

Men! Jeg tenker jeg kommer til å vaksinere meg jeg altså. Om man ikke pleier å få, så trenger det ikke bety at man er superimmun. Kan like godt bety at man ikke har hatt flaks og ikke blitt eksponert for viruset. Og infeksjonsforsvaret jobber litt mindre hardt nå, sånn at det ikke skal drive og angripe baby.

Ja okey skjønner BMC, jeg var gravid sist når jeg tror jeg hadde influensa (2013) da hadde jeg opptil 40 grader i feber, veldig mye smerter i ledd og sinnsykt mye hoste og hodepine. Kunne egentlig ikke sove og når jeg sov var det sittende i stol...
Tenker det samme som Kålormen, tar det bare fordi det er anbefalt og man kan få det uansett om man for det "vanlig" eller ikke :)

Ja okey skjønner BMC, jeg var gravid sist når jeg tror jeg hadde influensa (2013) da hadde jeg opptil 40 grader i feber, veldig mye smerter i ledd og sinnsykt mye hoste og hodepine. Kunne egentlig ikke sove og når jeg sov var det sittende i stol...
Tenker det samme som Kålormen, tar det bare fordi det er anbefalt og man kan få det uansett om man for det "vanlig" eller ikke :)
Som sagt, tatt den selv denne gangen fordi jeg merker immunforsvaret er svakere, og selv om jeg aldri har hatt influensa før betyr det jo ikke at jeg ikke kan få det nå. Begynner å bli sesong for den nå også, så lurt å få vaksina snart om man skal ha den :)

Dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på. Jeg er i den forstand at hvis jeg skal ta den gir lege beskjed.. Sikkert en snever tankegang, men..

Jeg tok den i dag etter mange runder med meg sjøl.. Fant ut at selvom jeg vanligvis ikke får influensa så vil jeg hvertfall IKKE få det nå. Med ei frøken som har første år i barnehagen så fant jeg ut at jeg bare fikk ta den:p merker at jeg er mer mottakelig nå

Tok den i første semester jeg:-) syns den er kjekk å ha tatt mtp at gravide har større sannsynlighet for komplikasjoner av influensaen.. Men så er jeg en som vanligvis tar den også, for å prøve å slippe unna da:-)

Jeg er sykepleier og jobber på sykehus, blir derfor anbefalt å ta den for min egen, babyen og pasientene mine sin skyld.
Helse Norge skriver følgende på sine nettsider:

"Hvorfor er gravide en risikogruppe?

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse, sammenliknet med ikke-gravide.

Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er også vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen."

Om du/dere er usikre, så spør fastlegen eller jordmor som kan gi dere mer info :)

Legen anbefalte den ikke med mindre man hadde dårlig imunforsvar eller andre ting da det er en lite utprøvd vaksine med ukjente bivirkninger. Så jeg tok ikke sist og tar ikke nå

Back
Topp