Influensavaksine

Ryvita

Gift med forumet
Februarlykke 2016
Novemberlykke 2020
Skal dere ta den?

Ser den er kommet, og at gravide etter 1.trimester er anbefalt å ta den.

Jeg har aldri pleid å få skikkelig influensa, men tenker kanskje det er smart å ta den nå allikevel. Er vel sånn at feber kan være skadelig for barnet? Eller?

Ja, skal ta den. Det kan være skadelig for fosteret om mor får influensa, mener jeg å ha lest. Og jeg er i risikogruppa fra før av. ;) Tok den i forrige svangerskap også. Det gikk fint. Fikk ingen bivirkninger.

Jeg har tatt den, og gikk selvsagt veldig fint. :)
Dette er jo ikke en ny vaksine, og ytterst sjeldent den har noen bivirkninger.
Influensasesongen i norge er jo fra desember til mars, og gravide anbefales å ta den. Det er farligst å få influensa i slutten av svangerskapet, og vi har jo termin midt i sesongen. Så for meg var det et enkelt valg. ;)
Babyen får også en ekstra beskyttelse den første tiden etter fødselen, dersom vi vaksinerer oss. :)

Jeg tar den hvert år, og dette blir inter unntak :)

Nei, det skal jeg ikke.

Ja, skal ta den! Gravide har høyere risiko for å bli syke og influensa kan være svært alvorlig for høygravide. Som påpekt over her har vi jo termin midt i smørøyet. Kan ikke skjønne hvorfor man skulle la være.....

Hmm! Nå spurte jeg mamma som er helsesøster om jeg burde ta den, og hun sa jeg ikke trengte det om jeg ikke vanligvis ble smittet...

I fjor på denne tiden var jeg ekstremt forkjøla hele tiden. Vet jo ikke om det var influensa da. Men det kom og gikk liksom helt til vintern var over. Så lurte på om jeg skal ta den. Men når jeg sa det til de jeg jobber sammen med så fikk jeg "tørr du å putte dette i kroppen og til babyen?" :o

Grunnen til at det er anbefalt å ta vaksinen for gravide er fordi man av en eller annen grunn ser at det er større risiko for alvorlige lungeproblemer ved sykdom, og at sannsynligheten er større jo nærmere termin man er, og dette kan være skadelig for både mor og barn. Jeg skal definitivt ta den, er på ingen måte en vaksinemotstander og stoler på myndighetenes råd. Har i tillegg en mild form for astma, så er nok i år i risikogruppe+-sonen :)

Nei. Tar den ikke ellers heller.

Hmm! Nå spurte jeg mamma som er helsesøster om jeg burde ta den, og hun sa jeg ikke trengte det om jeg ikke vanligvis ble smittet...
Da tror jeg din mor burde lese seg opp litt på de offentlige anbefalingen fra bla FHI. At du "vanligvis ikke blir smittet" er irrelevant! For det første kan du jo ha uflaks i år - med påfølgende potensial for store konsekvenser. Videre er faktisk sannsynligheten større for at du har "uflaks" når du er gravid for immuneresponsen din er annerledes som følge av graviditet. Godt kjent, basic grunnleggende immunulogi en helsesøster burde kjenne til!

I fjor på denne tiden var jeg ekstremt forkjøla hele tiden. Vet jo ikke om det var influensa da. Men det kom og gikk liksom helt til vintern var over. Så lurte på om jeg skal ta den. Men når jeg sa det til de jeg jobber sammen med så fikk jeg "tørr du å putte dette i kroppen og til babyen?" :eek:
Influensevaksine har meget god dokumentasjon og er trygt for både mor og barn. Mye tryggere enn å la være :)

Syns det er tragisk at så mange helsepersonell ikke holder seg oppdatert. :(
Gir folk rett og slett feil råd. Anbefaler alle til å lese om influensavaksina på helsenorge.no og fhi.no.
Dette er ekspertene. Jeg går ikke til lampehuset og spør om råd, dersom strømmen går i huset mitt. (Og ville blitt ganske paff dersom de allikevel ville gi meg råd, og ikke henvist meg til dem som faktisk er oppdatert og kjenner saken ut og inn.)

Da tror jeg din mor burde lese seg opp litt på de offentlige anbefalingen fra bla FHI. At du "vanligvis ikke blir smittet" er irrelevant! For det første kan du jo ha uflaks i år - med påfølgende potensial for store konsekvenser. Videre er faktisk sannsynligheten større for at du har "uflaks" når du er gravid for immuneresponsen din er annerledes som følge av graviditet. Godt kjent, basic grunnleggende immunulogi en helsesøster burde kjenne til!

Til hennes forsvar jobber hun ikke som helsesøster lengre, det er noen år siden.
Men jeg hører med jordmoren min hva hun tenker:)

Har aldri tatt den. Med førstemann hadde jeg vist skjult lungebetennelse :p
Men kommer ikke til å ta den nå heller.

Jeg kan ikke ta den :-)

Syns det er tragisk at så mange helsepersonell ikke holder seg oppdatert. :(
Gir folk rett og slett feil råd. Anbefaler alle til å lese om influensavaksina på helsenorge.no og fhi.no.
Dette er ekspertene. Jeg går ikke til lampehuset og spør om råd, dersom strømmen går i huset mitt. (Og ville blitt ganske paff dersom de allikevel ville gi meg råd, og ikke henvist meg til dem som faktisk er oppdatert og kjenner saken ut og inn.)

Støtter dere over her. Det er anbefalt at gravide tar influensavaksinen fra Folkehelseinstituttet, og under listen over de i risikogruppen som bør ta denne, er gravide spesielt medregnet. Det kan få ganske alvorlige følger dersom man blir influensasyk som gravid.

Tenker at allerede nå bør vi begynne å ta ansvar for barnet vårt, og følge statlige anbefalinger. Å ikke ta influensavaksine når det anbefales alle gravide synes jeg nesten er på samme nivå som ikke å følge barnevaksinasjonsprogrammet når barnet er født. Nå handler det ikke lengre om hva man synser og mener, men hva som er til beste for det ufødte barnet - og å ta vare på dette på alle de måter man kan. Og deriblant innebærer det også å ikke utsette barnet for unødig fare. Hvorfor er man så opptatt av å ta folsyre, ikke drikke alkohol, ikke spise blåmuggost for barnets beste - men man vil ikke ta influensavaksinen?

Kanskje noen mener dette er satt litt på spissen - men dette kjenner jeg sjokkerer meg altså. Nå må vi lytte til hva forskere og helsepersonell har funnet ut er det tryggeste - og gå på denne trygge stien. Å ta en influensavaksine tror jeg aldri noen har tatt skade av, så jeg ser ikke vitsen i å skulle være noe mer "vanskelig" eller godtroende på dette området enn på andre. Ett glass vin en gang i måneden hadde nok heller ikke skadet barnet, og hva er oddsen for man blir smittet av noen parasitter den ENE gangen man spiser Brie under svangerskapet.. men hva er vitsen i å ta risikoen?

Back
Topp