Influensavaksine?

Første gangs fødende? - som et par stykker her sier og som også det hsr Vært opplyst om offentlig tidligere kan influensa vaksinen føre til abort og fostedød. Tror du lever litt I en boble når du mener at man ikke blir syk når man tar influensa vaksina. Der tar du feil. Vaksine inneholder faktisk kun bakterier som er samlet. Og man kan få bivirkninger og få influensa da også og bli veldig dårlig spesielt om man ikke har tatt den før. I noen tilfeller kan vaksine føre døden med seg både hos voksne, barn og foster.

At du dømmer andre som velger å ikke ta den er for meg helt tåpelig. Kroppen har heller ikke vondt av å rydde opp I systemet. Det er faktisk mer slitsomt for oss vordende mødre enn der er for foster. Den henger lenger I og er tøffere. Men da er man I allefall I bedre rustet stand når man kommer over kneika. Jeg har ikke Vært syk på godt over et år, men har hatt influensa med begge jentene mine og fikk den nå. Og har ingen syke barn eller foster spm hsr reagert på dette;)... så man må rett og slett tenke seg lutt om fø man dømmer, og lese forsknings rapportert før man I det hele uttaler seg. Hilsen ei som er snart ferdig utdannet innenfor helsevesnet.
Hvis influensa er så ufarlig for mor og barn som du påstår er det jo veldig merkelig at gravide er første nevnt i risikogruppen for å få komplikasjoner i forbindelse med influensa. Nei, selve influensaen er ikke farlig og mest "slitsom" som du så fint sier. Men noen utvikler komplikasjoner, lungebetennelse og i ytterste konsekvens hjerteproblemer. En influensa i seg selv er ikke farlig, men gravide, spesielt i siste trimester, har økt risiko for å få komplikasjoner i forbindelse med influensaen.

Hva du nesten er utdannet som bryr jeg meg fint lite om. Du av alle bør jo da ha peiling på Folkehelseinstituttets anbefalninger og videreformidle disse til de i riskikogruppene.

At du har hatt influensa selv og "det gikk bra" er jo et like tåpelig utsagn som når folk sier "jeg spiste spekemat da jeg var gravid og det gikk jo bra". Ja, det går bra for de aller fleste, men i enkelte få tilfeller gjør det ikke det. Om en vaksnine da kan forhindre dette, og det er anbefalt, så er det feil å fraråde folk fra å følge rådene.

Sniker fra november. Jeg har ikke fått tilbud om vaksine verken nå eller de to andre gangene. Og har hatt influensa mrd alle mine tre... det er mer slitsomt for mor å ligge syk enn skadelig eller slitsom dor den I magen... Dessuten så er influensa vaksinasjon mer dødelig en selve influensa. Som et par stykker skriver her, kan influensa vaksina føre til abort og fostedød.. Da er det bedre å ligge potte tett enn å risikere barnet.
Jeg vil gjerne ha seriøse forskingsresultater som underbygger din påstand, for norsk forskning viser det stikk motsatte. At det er større risiko for dødfødsel etter at mor har hatt influensa enn ved at mor lar seg vaksnere.

http://tidsskriftet.no/article/2985952/

At du har hatt influensa og at det gikk bra er en tåpelig ting å si, det betyr jo ikke at det ikke vil medføre komplikasjoner og være farlig for andre gravide.

Har du noen gode kilder på dette? For dette er stikk i strid med hva jeg har lest, og hva helsemyndighetene sier.

http://www.fhi.no/dokumenter/7efc4937b7.pdf
"Basert på erfaring fra mange års bruk hos gravide, kliniske studier og kontinuerlig overvåking ved spontanrapporteringssystemer er det ikke gjort funn som tilsier at vaksinen øker risiko for abort eller skader på fosteret, heller ikke at den er skadelig for mor."

"Ingen økt risiko for negative svangerskapsutfall.
Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. I flere land, deriblant USA, har man i flere år anbefalt vaksinen til alle gravide. "
http://tidsskriftet.no/article/3294551
Viktig å underbygge sine påstander med seriøs forskning ja, ikke hva avisene publiserer som farlig og risikofylt. ;)

Alle får gjøre som de vil, men jeg velger å stole på anbefalningene og forskingen som sier at vaksinen kan forebygge at jeg og babyen blir alvorlig syk.

Man har aldri noen garanti for noe som helst, men tenker at jeg gjør det jeg kan for å beskytte den lille. Får jeg likevel influensa, tross vaksinen, vet jeg at jeg har gjort det jeg kunne for å forebygge det. :)

Hvis influensa er så ufarlig for mor og barn som du påstår er det jo veldig merkelig at gravide er første nevnt i risikogruppen for å få komplikasjoner i forbindelse med influensa. Nei, selve influensaen er ikke farlig og mest "slitsom" som du så fint sier. Men noen utvikler komplikasjoner, lungebetennelse og i ytterste konsekvens hjerteproblemer. En influensa i seg selv er ikke farlig, men gravide, spesielt i siste trimester, har økt risiko for å få komplikasjoner i forbindelse med influensaen.

Hva du nesten er utdannet som bryr jeg meg fint lite om. Du av alle bør jo da ha peiling på Folkehelseinstituttets anbefalninger og videreformidle disse til de i riskikogruppene.

At du har hatt influensa selv og "det gikk bra" er jo et like tåpelig utsagn som når folk sier "jeg spiste spekemat da jeg var gravid og det gikk jo bra". Ja, det går bra for de aller fleste, men i enkelte få tilfeller gjør det ikke det. Om en vaksnine da kan forhindre dette, og det er anbefalt, så er det feil å fraråde folk fra å følge rådene.

Beklager, men det er ingen grunn til å gå til angrep på folk bare for du er uenig med dem.
Det er ingen som frarådet noen til å ta vaksine, men det finnes gode argumenter for og imot og det er legen og helsemyndighetene som man bør ta denne diskusjonen med. Du har generelt veldig lite forståelse om hvordan virus, vaksine og sykdom fungerer. Dette har du bevis flere ganger tidligere med påstader som "det er ikke farlig å spise fisk som har vært fryst da det dreper listeria bakterier" og "vaksiner forhindrer influensa". Du er selektiv på informasjon som du vil lese selv om kilden er den samme som du selv referer til tidligere som troverdig.
En vaksine vil ikke automatisk gjøre deg immun mot all influensa, men den gir deg rissiko for feber som igjen er en fare for fosteret. halvparten av de som fikk influensa i fjor, fikk en type som det ikke var vaksine mot.
La folk få ta sine egne beslutninger og eventulet konsultere med sin lege om hva de bør gjøre.

Forøvrig vil de fleste her få barn i april og siste del av svangerskapet er da faktisk utenfor influensasesongen.

Legen har aldri anbefalt meg det. Og har ikkje tatt den i mine tiligere svangerskap. Kommer ikkje til og ta den nå heller . Eg får nesten alltid bivirkninger av andre ting( medisin på resept) så velger heller sjangsen for influensa en 90% sjangs for bivirkninger.
Er nesten kun hjemme. Så vis eg blir smitta så er det barna eller mannen som drar det i hus.

Som sagt, er veldig interessert i kilder på dette? :) Det er isåfall såpass alvorlige bivirkninger at fakta må på bordet :)

Det eneste jeg har funnet om dette er en artikkel om Pandemrix hvor 21 SA/dødfødsler ble registrert, men at det i de fleste tilfeller ikke kunne relateres til til vaksinen likevel.

http://www.dinside.no/835845/totalt-ti-dode-etter-influensavaksine

Det finnes ingen døde som kan knyttes direkte mot vasinen, men vaksinen kan trigge underliggende sykdommer som igjen kan resultere i SA eller dødsfall.

Det finnes ingen tall for SA under 12 uker da disse ikke registreres i Norge og dermed finnes det ingen tall å forske på. Gravide i første trimester anbefales heller ikke å ta vaksine med mindre de dekkes av en annen rissikogruppe.

Bivirkninger:
Svært vanlige (≥1/10): Muskel- og skjelettsystemet: Leddsmerter4, muskelverk4. Nevrologiske: Tretthet3, hodepine4. Psykiske: Irritabilitet3. Stoffskifte/ernæring: Tap av appetitt3. Øvrige: Feber3, utmattelse4. Lokale reaksjoner som rødhet2, hevelse2, smerte2. Vanlige (≥1/100 til <1/10):Gastrointestinale: Gastrointestinale symptomer4. Hud: Svette1. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi, artralgi1. Nevrologiske: Hodepine1. Øvrige: Feber, utilpasshet, skjelving, tretthet. Lokal smerte, rødhet, hevelse, ekkymose, indurasjon1. Etter markedsføring: Blod/lymfe: Forbigående trombocytopeni, forbigående lymfadenopati. Hjerte/kar: Vaskulitt med forbigående nyrepåvirkning. Hud: Generelle hudreaksjoner som kløe, urticaria og uspesifikke utslett. Immunsystemet: Allergiske reaksjoner (inkl. konjunktivitt) som i sjeldne tilfeller fører til sjokk, angioødem. Nevrologiske: Nevralgi, parestesi, feberkramper, nevrologiske sykdommer som encefalomyelitt, nevritt og Guillain-Barrés syndrom.

Andre opplysninger:
Etter influensavaksinasjon har det vært observert falske positive resultater på serologiske prøver på antistoff mot hiv-1, hepatitt C og spesielt HTLV-1 undersøkt med ELISA.

Last edited:
Beklager, men det er ingen grunn til å gå til angrep på folk bare for du er uenig med dem.
Det er ingen som frarådet noen til å ta vaksine, men det finnes gode argumenter for og imot og det er legen og helsemyndighetene som man bør ta denne diskusjonen med. Du har generelt veldig lite forståelse om hvordan virus, vaksine og sykdom fungerer. Dette har du bevis flere ganger tidligere med påstader som "det er ikke farlig å spise fisk som har vært fryst da det dreper listeria bakterier" og "vaksiner forhindrer influensa". Du er selektiv på informasjon som du vil lese selv om kilden er den samme som du selv referer til tidligere som troverdig.
En vaksine vil ikke automatisk gjøre deg immun mot all influensa, men den gir deg rissiko for feber som igjen er en fare for fosteret. halvparten av de som fikk influensa i fjor, fikk en type som det ikke var vaksine mot.
La folk få ta sine egne beslutninger og eventulet konsultere med sin lege om hva de bør gjøre.

Forøvrig vil de fleste her få barn i april og siste del av svangerskapet er da faktisk utenfor influensasessongen.
Angrep? Javel, du om det.

Du leser det jeg skriver som du vil tydeligvis.

Jeg påsto forresten aldri at frysing av fisk dreper listeria, det var det du som leste i mitt innlegg. Frysing dreper toxoplasmose og evt andre bakterier som er i fisken. Men nok om det.

Du kan jo se litt på dine egne meninger også, om å være snever og lese det man vil, før du dømmer andre. For jeg oppfatter deg på akkurat samme måte, som i fiskediskusjonen da du ikke virket interessert i å godta det Matportalen skrev om bruk av sushi og rå fisk for gravide.

Du aner jo ingenting om meg, min utdannelse og evne til å sette meg inn i ting, så å kalle meg for "snever" og uten forståelse for hvordan virus og bakterier fungerer er en grunnløs påstand.

Selvfølgelig er man ikke garantert å ikke få influensa av å ta vaksinen, men om den absolutt ikke har noen effekt så er det jo veldig merkelig at den blir anbefalt til gravide. Jeg tar den, og får jeg influensa så javel, da vet jeg at jeg har gjort det jeg kunne for å forebygge det. Får jeg det ikke så er jo det supert. Men jeg vet iallfall at jeg gjorde det jeg kunne for å ikke få influensaen, spesielt om jeg skulle være uheldig å utvikle komplikasjoner så vet jeg at jeg har gjort alt jeg kunne for å forebygge sykdommen.

Men ja, hver får gjøre som de vil. Jo, vaksinen forebygger influensa, de typene influensa den beskytter mot.

Jeg vurderer å ta den ja. Fikk influensa med påfølgende lungebetennelse i jula for et par år siden, og over 40 i feber og lungebetennelse vil jeg helst unngå som gravid med nedsatt lungekapasitet. Man er gjerne sliten i lang tid etter det. Tok meg et par tre måneder før jeg følte jeg var tilbake igjen. Og da var jeg ikke gravid. Har to skolebarn, så risikoen for at influensavirus kommer i hus er ganske høy.

Angrep? Javel, du om det.

Du leser det jeg skriver som du vil tydeligvis.

Jeg påsto forresten aldri at frysing av fisk dreper listeria, det var det du som leste i mitt innlegg. Frysing dreper toxoplasmose og evt andre bakterier som er i fisken. Men nok om det.

Du kan jo se litt på dine egne meninger også, om å være snever og lese det man vil, før du dømmer andre. For jeg oppfatter deg på akkurat samme måte, som i fiskediskusjonen da du ikke virket interessert i å godta det Matportalen skrev om bruk av sushi og rå fisk for gravide.

Du aner jo ingenting om meg, min utdannelse og evne til å sette meg inn i ting, så å kalle meg for "snever" og uten forståelse for hvordan virus og bakterier fungerer er en grunnløs påstand.

Selvfølgelig er man ikke garantert å ikke få influensa av å ta vaksinen, men om den absolutt ikke har noen effekt så er det jo veldig merkelig at den blir anbefalt til gravide. Jeg tar den, og får jeg influensa så javel, da vet jeg at jeg har gjort det jeg kunne for å forebygge det. Får jeg det ikke så er jo det supert. Men jeg vet iallfall at jeg gjorde det jeg kunne for å ikke få influensaen, spesielt om jeg skulle være uheldig å utvikle komplikasjoner så vet jeg at jeg har gjort alt jeg kunne for å forebygge sykdommen.

Men ja, hver får gjøre som de vil. Jo, vaksinen forebygger influensa, de typene influensa den beskytter mot.
Jeg har ikke sagt du er snever, men sellektiv på hvilken informasjon du velger å lese.
Utover det så kan jeg ikke si mye ang din utdannelse, men jeg kan gå ut fra ut fra det du skriver at du ikke har noe utdannelse innen medisin. Å angripe folk sine meninger og forsøke gi dem skyldfølelse fører ikke til konstruktiv diskusjon. Det beste er å presentere fakta og la folk få ta sine egne avgjørelser, eventuelt hennvise dem til sin lege slik at du ikke blir sittende med annsvaret dersom noe går galt ut fra hva du anbefaler.

Last edited:
Har aldri hørt om den anbefalingen og aldri fått tilbudet om vaksine. Dersom legen eller helsesøster anbefaler den skal jeg vurdere det, men oppsøker ikke vaksine selv. Er for vaksinasjon men er mot hysteriet som oppstår hver gang en ny influensa er på vei.

Akkurat det jeg frykter også^^ Mange som får en slik reaksjon etter vaksinen.

Jeg kommer ikke til å ta vanlig influesa vaksine så lenge jeg er såpass frisk som jeg er og ikke har nedsatt immunforsvar. Dersom jeg blir dårligere utover i svangerskapet eller det kommer et hissig utbrudd av noe slag så skal jeg vurdere det i samråd med legen. Legen min er flink til å sjekke opp med blodprøver på hver kontroll så har ganske god oversikt over helsa :)

Jeg har ikke sagt du er snever, men sellektiv på hvilken informasjon du velger å lese.
Utover det så kan jeg ikke si mye ang din utdannelse, men jeg kan gå ut fra ut fra det du skriver at du ikke har noe utdannelse innen medisin. Å angripe folk sine meninger og forsøke gi dem skyldfølelse fører ikke til konstruktiv diskusjon. Det beste er å presentere fakta og la folk få ta sine egne avgjørelser, eventuelt hennvise dem til sin lege slik at du ikke blir sittende med annsvaret dersom noe går galt ut fra hva du anbefaler.
Atter en gang så virker det som om du ikke orker å prøve å forstå hva jeg mener. Det er da ikke jeg som anbefaler den pokkers vaksina, men Folkehelseinstituttet.

Takk for meg.

Atter en gang så virker det som om du ikke orker å prøve å forstå hva jeg mener. Det er da ikke jeg som anbefaler den pokkers vaksina, men Folkehelseinstituttet.

Takk for meg.

FHI anbefaler vaksine på generell basis, ikke fra år til år (selv om vaksinen endrer seg fra år til år).
FHI anbefalte også Pandemrix i sin tid selv om man ikke viste resultatet. Og vi så jo hvordan det gikk for noen.
Grunnen til at FHI kan gi en generell anbefalning er at en lege må skrive ut vaksinen på resept og dermed så kan den enkelte vaksinen og pasienten gjennomgås. Derfor står det ALLTID på medisin at man kal rådføre seg med lege.
Mange har gode grunner for at de ikke kan ta vaksinen, og noen tåler tilogmed ikke alle vaksiner grunnet allergi mot for eksempel egg. Å kjefte på folk når de velger å ikke ta vaksine har ingen nytte for seg. Du kan ikke kreve full medisinsk historie til alle som velger å ikke ta den, eller påstå at de velger feil om du ikke får det.
La pasienten sammen med legen bestemme hva som er riktig for dem.

Eg gløymde å spørje legen om vaksina då eg var der i dag, får høyre med dei når eg skal innom om eit par veker. Det heng plakatar på legekontoret, men eg er usikker på om vaksina har kome enno.

Generelt følgjer eg dei råda som helsemyndighetene gir, enten det gjeld handvask, salami eller vaksiner, og kjem til å fortsetje med det. Eg les og følgjer med, men har ikkje sett noko som tilseier at eg burde gå vekk frå det som er anbefalt pr. dags dato. Heldigvis kan dei som styrar med dette meir enn eg kan.

Har for øvrig nett vore kraftig forkjølt, og det som tok resten av familien ei veke å kome over, hang i hos meg i nesten tre. Så eg kjenner det på kroppen at det er tyngre å vere sjuk no, og eg brukar meir tid og krefter på å bli frisk. Sidan influensaen (i tillegg til å vere plagsom for meg) kan vere farleg for babyen, blir det nok vaksine ja.

Jeg har ikke tenkt på det før denne tråden dukka opp.. skal tenke litt til, og evt ta et valg om det i samråd med legen min.

Forrige gang jeg var gravid var jeg så utsatt. Jeg hadde ikke tatt influensavaksinen, og fikk influensa som varte lenge og jeg ble skikkelig dårlig. Og det var veldig rart, siden jeg pleier å ha et veldig bra immunforsvar. Det pleier å gå fort over hvis jeg først får noe.

Så denne gangen skal jeg ta den. Har legetime imorgen og skal ta det opp da. Men jeg orker ikke å gå igjennom det igjen altså. Jeg husker jeg irriterte meg over at immunforsvaret mitt var blitt så redusert av å være gravid.

Forrige gang jeg var gravid var jeg så utsatt. Jeg hadde ikke tatt influensavaksinen, og fikk influensa som varte lenge og jeg ble skikkelig dårlig. Og det var veldig rart, siden jeg pleier å ha et veldig bra immunforsvar. Det pleier å gå fort over hvis jeg først får noe.

Så denne gangen skal jeg ta den. Har legetime imorgen og skal ta det opp da. Men jeg orker ikke å gå igjennom det igjen altså. Jeg husker jeg irriterte meg over at immunforsvaret mitt var blitt så redusert av å være gravid.
Nettopp derfor gravide er i risikogruppen og anbefales å ta vaksinen tror jeg, immunforsvaret påvirkes av graviditeten og selv om man ellers ikke blir så ofte og kraftig syk så kan det endre seg veldig mens man er gravid.

Back
Topp