Hvis influensa er så ufarlig for mor og barn som du påstår er det jo veldig merkelig at gravide er første nevnt i risikogruppen for å få komplikasjoner i forbindelse med influensa. Nei, selve influensaen er ikke farlig og mest "slitsom" som du så fint sier. Men noen utvikler komplikasjoner, lungebetennelse og i ytterste konsekvens hjerteproblemer. En influensa i seg selv er ikke farlig, men gravide, spesielt i siste trimester, har økt risiko for å få komplikasjoner i forbindelse med influensaen.Første gangs fødende? - som et par stykker her sier og som også det hsr Vært opplyst om offentlig tidligere kan influensa vaksinen føre til abort og fostedød. Tror du lever litt I en boble når du mener at man ikke blir syk når man tar influensa vaksina. Der tar du feil. Vaksine inneholder faktisk kun bakterier som er samlet. Og man kan få bivirkninger og få influensa da også og bli veldig dårlig spesielt om man ikke har tatt den før. I noen tilfeller kan vaksine føre døden med seg både hos voksne, barn og foster.
At du dømmer andre som velger å ikke ta den er for meg helt tåpelig. Kroppen har heller ikke vondt av å rydde opp I systemet. Det er faktisk mer slitsomt for oss vordende mødre enn der er for foster. Den henger lenger I og er tøffere. Men da er man I allefall I bedre rustet stand når man kommer over kneika. Jeg har ikke Vært syk på godt over et år, men har hatt influensa med begge jentene mine og fikk den nå. Og har ingen syke barn eller foster spm hsr reagert på dette... så man må rett og slett tenke seg lutt om fø man dømmer, og lese forsknings rapportert før man I det hele uttaler seg. Hilsen ei som er snart ferdig utdannet innenfor helsevesnet.
Hva du nesten er utdannet som bryr jeg meg fint lite om. Du av alle bør jo da ha peiling på Folkehelseinstituttets anbefalninger og videreformidle disse til de i riskikogruppene.
At du har hatt influensa selv og "det gikk bra" er jo et like tåpelig utsagn som når folk sier "jeg spiste spekemat da jeg var gravid og det gikk jo bra". Ja, det går bra for de aller fleste, men i enkelte få tilfeller gjør det ikke det. Om en vaksnine da kan forhindre dette, og det er anbefalt, så er det feil å fraråde folk fra å følge rådene.