Influensavaksine?

Nienor__

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Ser at gravide som er passert uke 12 er i risikogruppen og anbefales og ta influensavaksinen. Har dere tenkt og ta den?

Er selv litt usikker, har nemlig aldri hatt influensa eller en forkjølelse som har vart i mer enn 2 dager maks, så immunforsvaret mitt er veldig bra. Tenker derfor at sjansen for at jeg blir dårlig av selve vaksina er mye større enn sjansen for influensasmitte.. Får høre med jm når jeg skal på første kontroll der på onsdag..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Stadig-farre-tar-influensavaksine-8185258.html

Last edited:
Den har jeg aldri tatt. Var gravid da svineinfluensa var på topp, og gravide var anbefalt å ta den, tok ikke den heller. Nå er den vanlige influensa vaksinen mer forsket på enn svineinfluensa vaksinen da, men vil ikke ta den alikevel.

Eg har ikkje tatt noen vaksine i mina 2 andra svangerskap og har ikkje planer om
det denna gang heller.

Jeg er veldig usikker... Snakket med jordmor om det, men fikk egentlig ikke noe klart svar.., helsemyndighetene anbefaler det, men jordmor sa det var ingen fare for barnet pm man ble syk av influensa, det var bare ubehagelig for meg,.. Mener jeg tok svineinfluensavaksinen (uten å være gravid) men det var pga jobb... Har heller stort sett aldri vært dårlig av influensa, men fikk det forrige gang det var sesong og lå i senga i to hele uker :( helt forferdelig!! Så vurderer det.... Har også tatt mye andre vaksiner tidligere pga reising og har aldri reagert på noe som helst...

Jeg tok fugleinfluensa vaksine en gang pga jeg skulle reise til et utsatt sted. Ellers er jeg skeptisk til influensa vaksine med mindre det er for en spesiell hissig type. Man kan ikke vaksinere seg mot all influensa og tar derfor de mest vanlige av disse. Jeg ferdes hver dag gjennom oslo sentrum og har trolig vært utsatt for alle disse både ifjor og i forfjor og tror på naturlig immunitet. Å ta en vaksine for noe man enten trolig er immun mot, eller noe som man ikke en gang er sikker på kommer mener jeg er nytteløst. MEN nå skal det nevnes at jeg er relativt frisk og hadde jeg vært mye sykere og i faresonen (for eksempel gravide som har kastet opp i flere uker i strekk) så hadde jeg rådført meg med fastlegen om behovet.

Jeg som sagt veldig usikker selv, men så er det jo sånn at selv om man i utgangspunktet har et sterkt immunforsvar så er det jo ikke utenkelig at kroppen blir raskere svekket under svangerskapet. Ifølge folkehelseinstituttet så har gravide økt risiko for alvorlig influensa, i tillegg vil vaksinen beskytte spedbarnet som også har økt risiko for komplikasjoner i forbindelse med influensasykdom.

http://www.fhi.no/dokumenter/3003e0fc62.pdf

Legen min har aldri spurt om jeg vil ha den vaksinen når jeg har vært gravid. Så da tenker jeg mitt jeg. Kanskje om man har noe galt med luftveien el i tillegg. Men er man kun gravid, og ellers en frisk person tror jeg ikke det er noe problem egentlig. Men er du usikker hadde jeg pratet med legen om det...

Jeg er veldig usikker... Snakket med jordmor om det, men fikk egentlig ikke noe klart svar.., helsemyndighetene anbefaler det, men jordmor sa det var ingen fare for barnet pm man ble syk av influensa, det var bare ubehagelig for meg,.. Mener jeg tok svineinfluensavaksinen (uten å være gravid) men det var pga jobb... Har heller stort sett aldri vært dårlig av influensa, men fikk det forrige gang det var sesong og lå i senga i to hele uker :( helt forferdelig!! Så vurderer det.... Har også tatt mye andre vaksiner tidligere pga reising og har aldri reagert på noe som helst...
Det at det ikke er fare for barnet om du får influensa er ikke helt sant.

Gravide som får influensa er ekstra utsatt for å få komplikasjoner i forbindelse med influensaen som lungebetennelse eller sånt. I verste fall, altså ytterste konsekvens, kunne der medføre fosterdød.

Jeg skal ta den!!! Og det bør ALLE gravide ta!

Selv om man "aldri" får influensa ellers, og man aldri har hatt det i andre svangerskap er det ingen garanti for at man ikke får det denne vinteren.

Gravide er nr 1 (!!!) på lista i risikogruppen for influensa. Det innebærer ikke at man "bare" kan få influensa men også at man står i fare for alvorlige komplikasjoner i forbindelse med influensa som potensielt kan være farlig for babyen.

Mange her inne er ekstremt hysterisk for matvarer i svangerskapet og ligger unna ting man kan spise. Men å ta en vaksine som kan forhindre at en influensa kan utvikle seg, gi deg lungebetennelse og bli svært syk, som potensielt kan medføre fosterdød, DET vil dere ikke ta??? :eek:

Det er for meg helt uforstående! :confused:

Jeg følger helsemyndighetenes anbefalinger for gravide, både når jeg gjelder kosthold og når det gjelder vaksiner som gir sikkerhet for det ufødte barnet.

Legen min har aldri spurt om jeg vil ha den vaksinen når jeg har vært gravid. Så da tenker jeg mitt jeg. Kanskje om man har noe galt med luftveien el i tillegg. Men er man kun gravid, og ellers en frisk person tror jeg ikke det er noe problem egentlig. Men er du usikker hadde jeg pratet med legen om det...
Det du tror er ikke helt riktig. Som gravid har du nedsatt immunforsvar som gjør deg og babyen ekstra utsatt for både influensa og komplikasjoner som kan være farlige for både mor og barn.

Selv om man "aldri" får influensa ellers, og man aldri har hatt det i andre svangerskap er det ingen garanti for at man ikke får det denne vinteren.

Gravide er nr 1 (!!!) på lista i risikogruppen for influensa. Det innebærer ikke at man "bare" kan få influensa men også at man står i fare for alvorlige komplikasjoner i forbindelse med influensa som potensielt kan være farlig for babyen.

Mange her inne er ekstremt hysterisk for matvarer i svangerskapet og ligger unna ting man kan spise. Men å ta en vaksine som kan forhindre at en influensa kan utvikle seg, gi deg lungebetennelse og bli svært syk, som potensielt kan medføre fosterdød, DET vil dere ikke ta??? :eek:

Jeg følger helsemyndighetenes anbefalinger for gravide, både når jeg gjelder kosthold og når det gjelder vaksiner som gir sikkerhet for det ufødte barnet.
Det står nevnt i artikkelen i Aftenposten og også andre steder at influensa vaksine bare beskytter mot de virusene man tror kommer i år. Det er ingen garanti før influensa sesongen starter at den faktisk dekker de virusene som er aktuelle. Det som er skummelt med influensa vaksine er at man tror at man dermed automatisk har immunitet mot all influensa. Gravide i 2-3 trimester anbefales å ta denne da man ofte har lavere immunitet. Gravide i 1 trimester frarådes åra denne. Legen er den som kan gi best anbefaling om du bør ta den eller ikke.

Sniker fra november. Jeg har ikke fått tilbud om vaksine verken nå eller de to andre gangene. Og har hatt influensa mrd alle mine tre... det er mer slitsomt for mor å ligge syk enn skadelig eller slitsom dor den I magen... Dessuten så er influensa vaksinasjon mer dødelig en selve influensa. Som et par stykker skriver her, kan influensa vaksina føre til abort og fostedød.. Da er det bedre å ligge potte tett enn å risikere barnet.

Første gangs fødende? - som et par stykker her sier og som også det hsr Vært opplyst om offentlig tidligere kan influensa vaksinen føre til abort og fostedød. Tror du lever litt I en boble når du mener at man ikke blir syk når man tar influensa vaksina. Der tar du feil. Vaksine inneholder faktisk kun bakterier som er samlet. Og man kan få bivirkninger og få influensa da også og bli veldig dårlig spesielt om man ikke har tatt den før. I noen tilfeller kan vaksine føre døden med seg både hos voksne, barn og foster.

At du dømmer andre som velger å ikke ta den er for meg helt tåpelig. Kroppen har heller ikke vondt av å rydde opp I systemet. Det er faktisk mer slitsomt for oss vordende mødre enn der er for foster. Den henger lenger I og er tøffere. Men da er man I allefall I bedre rustet stand når man kommer over kneika. Jeg har ikke Vært syk på godt over et år, men har hatt influensa med begge jentene mine og fikk den nå. Og har ingen syke barn eller foster spm hsr reagert på dette;)... så man må rett og slett tenke seg lutt om fø man dømmer, og lese forsknings rapportert før man I det hele uttaler seg. Hilsen ei som er snart ferdig utdannet innenfor helsevesnet.

Sniker fra november. Jeg har ikke fått tilbud om vaksine verken nå eller de to andre gangene. Og har hatt influensa mrd alle mine tre... det er mer slitsomt for mor å ligge syk enn skadelig eller slitsom dor den I magen... Dessuten så er influensa vaksinasjon mer dødelig en selve influensa. Som et par stykker skriver her, kan influensa vaksina føre til abort og fostedød.. Da er det bedre å ligge potte tett enn å risikere barnet.

Har du noen gode kilder på dette? For dette er stikk i strid med hva jeg har lest, og hva helsemyndighetene sier.

http://www.fhi.no/dokumenter/7efc4937b7.pdf
"Basert på erfaring fra mange års bruk hos gravide, kliniske studier og kontinuerlig overvåking ved spontanrapporteringssystemer er det ikke gjort funn som tilsier at vaksinen øker risiko for abort eller skader på fosteret, heller ikke at den er skadelig for mor."

"Ingen økt risiko for negative svangerskapsutfall.
Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. I flere land, deriblant USA, har man i flere år anbefalt vaksinen til alle gravide. "
http://tidsskriftet.no/article/3294551

Alle burde lese anbefalningene og begrunnelsen for hvorfor gravide bør vaksinere seg mot influensa før der tar avgjørelsen om å vaksinere eller ikke. Vaksninen beskytter også babyen den første tiden etter fødsel, da kan influensa være ganske farlig for en nyfødt.
Folkehelseinstituttet:

http://www.fhi.no/dokumenter/3003e0fc62.pdf

http://www.fhi.no/dokumenter/d9b2d317ac.pdf

Fjorårets og årets influensavaksine innehold blant annet vaksine mot N1H1 viruse, også kjent som svineinfluensa på folkemunn. Som kjent så har 45 barn så langt i norge fått narkolepsi av denne vaksinen og over 300 voksne har blitt alvorlig syke siden 2009.
Ang fjortårets vaksine så sa FHI blant annet
"Analyser hittil viser at omtrent halvparten av de påviste influensa A(H3N2)-virus ligner vaksinestammen som er dekket i vaksinen, og som også har sirkulert i Norge de to siste vintrene. Den andre halvparten tilhører en variantgruppe som har endret seg noe i forhold til vaksineviruset. Det samme er sett i flere andre land."
Det betyr at halvparten av de som ble smittet med influensa i fjort, ikke kunne vaksinere seg mot den.

Årets vaksine inneholder så langt vaksine mot disse tre:

http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine#eHandbook1073031
  • et A/California/7/2009 (H1N1)pdm09-lignende virus (svineinfluensa)
  • et A/Switzerland/9715293/2013 (H3N2)-lignende virus
  • et B/Phuket/3073/2013-lignende virus
Om man ser bort fra alle de alvorlige bivirkningene så er fortsat feber en av de mest vanlige bivirkningene av vaksinen og så mange som 1/10 anntas å få dette.
Poenget mitt er at ingenting er risikofritt og man må veie opp risiko for bivirkninger mot risiko for å bli syk og skader av dette. Det er det legen og helsepersonell som bør komme med anbefalninger om siden det er de som kjenner til din historie og tilstand.

Dette ble det rapportert om for noen år tilbake. Vaksina kan han negative utfall og bivirkninger som med alt annet og I værste fall dødsfall.

Dette ble det rapportert om for noen år tilbake. Vaksina kan han negative utfall og bivirkninger som med alt annet og I værste fall dødsfall.

Som sagt, er veldig interessert i kilder på dette? :) Det er isåfall såpass alvorlige bivirkninger at fakta må på bordet :)

Det eneste jeg har funnet om dette er en artikkel om Pandemrix hvor 21 SA/dødfødsler ble registrert, men at det i de fleste tilfeller ikke kunne relateres til til vaksinen likevel.

http://www.dinside.no/835845/totalt-ti-dode-etter-influensavaksine

Back
Topp