Influensa vaksine

Jeg har tatt både influensa og koronavaksine (dose 3). Var også litt ambivalent til koronavaksinen aller først. Spesielt siden jeg fikk høy feber og var slapp og dårlig flere dager etter dose 2. Leste meg litt opp, og konkluderte som deg feb24 med at det måtte være tryggest å ta den. Tenker jo også at de må ha et godt datagrunnlag nå, med mange gravide verden over som har tatt den. Var uansett nervøs da jeg tok vaksinen og forberedte meg med både spybøtte, termometer og paracet ved sengekanten. Heldigvis fikk jeg mye mindre bivirkninger denne gangen, og var kun litt slapp akkurat dagen etter :) Har full forståelse for at man velger ulikt når det kommer til vaksinene, mest sannsynlig går det jo bra uansett hva man velger å gjøre :Heartred
Så bra det gikk fint for deg å ta den. Jeg er mest ambivalent fordi jeg har 3 doser fra før + gjennomgikk korona i februar i år. Blir veldig sjelden syk og får ikke bivirkninger av vaksiner. Er egentlig ganske heldig sånn sett.

Litt utenfor temaet, men ser nå at nørs anbefaler vaksine mot kikhoste i og med at det mest sannsynlig blir en anbefaling for gravide til våren neste år. Vi rekker jo ikke å få den gratis med termin i februar, men vurderer nå å ta den for å sikre baby siden det er vurdert som gunstig. Flere som har tenkt det?

Litt utenfor temaet, men ser nå at nørs anbefaler vaksine mot kikhoste i og med at det mest sannsynlig blir en anbefaling for gravide til våren neste år. Vi rekker jo ikke å få den gratis med termin i februar, men vurderer nå å ta den for å sikre baby siden det er vurdert som gunstig. Flere som har tenkt det?
Ja, jeg har ikke tatt den på mange år.. så jeg skal ta den i løpet av høsten tenkte jeg :)

Jeg har tatt vanlig influensavaksine både dette og forrige svangerskap. Har bestemt meg for å følge de nasjonale rådene og ta covid også, men det må gjøres et annet sted.

Jeg blir og ta influensavaksinen. Den tok jeg sist i 2021 da jeg var gravid med forrigemann. Covidvaksinen har jeg ikke tatt tidligere og blir heller ikke og ta den nå :happy:

Jeg skal ta covid vaksine i morgen. Burde jo egentlig ta influensavaksine skal ta det opp med fastlegen i morgen

Definitivt. Skal få tatt covidvaksine først (denne uken), og så må jeg vente til jeg er pigg igjen med å ta influensavaksine (blitt anbefalt minst to uker). Har blitt rimelig dårlig (høy feber i flere dager) av to av de tre covidvaksinene jeg har fått hittil, så forventer ikke at det går smidig, men ble MYE dårligere av "ekte" covid, så takker og bukker for alle vaksiner jeg kan få. Sparer meg sannsynligvis for enda mer sykdom. Immunforsvaret er ikke helt patent her i gården, og vi får mer enn nok av virus hjem fra barnehagen til storesøster. Jeg var mer syk enn frisk i hele fjor egentlig... Heldigvis noe bedre i år!
Det fine med å ta influensavaksine hvert år er at immuniteten blir bedre (godt dokumentert etter tre påfølgende år) selv de årene hvor det er sånn at vaksinen treffer litt dårlig på det influensaviruset som faktisk sprer seg den sesongen.

Har ny legetime 31. oktober så skal høre da. Aldri tatt influensa vaksine og har aldri vært sjuk (bortsett fra hyperemesis) i mine svangerskap.

Mannen har et sterkt ønske at jeg skal ta den siden jeg er nok sjuk i dette svangerskapet fra før - så heller mest mot ja etter mye om og men.

Jeg skal ta influensavaksine neste uke. Fikk influensa før jeg rakk å ta vaksinen i fjor, lå rett ut i to uker, og det tok ytterligere en måned å føle seg normal igjen. Ikke veldig gira på å gå gjennom det som gravid. Skal også ta en fjerde dose med covidvaksine. Har heldigvis aldri hatt noen vaksinebivirkninger (bank i bordet).

da er begge unnagjort. fikk høre av en venninne at man egentlig skulle vente litt i mellom. spurte når jeg var der om jeg burde vente og de sa nei. kanskje det bare legges opp til at man skal være hardcore i Trondheim. ikke syk enda, men vi får se utover dagen

Tok influensavaksine i dag hos jordmor og har fortsatt ikke bestemt meg ang koronavaksine :wtf:Er vel egentlig bare de historiene om blødningsforstyrrelser som skremmer meg litt, for da blir man jo redd for at det påvirker hormoner. Men jeg er jo ikke vaksinemotstander eller noe, og vil jo egentlig stole på anbefalingene.

da er begge unnagjort. fikk høre av en venninne at man egentlig skulle vente litt i mellom. spurte når jeg var der om jeg burde vente og de sa nei. kanskje det bare legges opp til at man skal være hardcore i Trondheim. ikke syk enda, men vi får se utover dagen
Tror det er nytt i år at man ikke må vente i mellom. I fjor vet jeg det var en viss periode i mellom som var anbefalt, mens mange har tatt de samtidig i år.

Tok influensavaksine i dag hos jordmor og har fortsatt ikke bestemt meg ang koronavaksine :wtf:Er vel egentlig bare de historiene om blødningsforstyrrelser som skremmer meg litt, for da blir man jo redd for at det påvirker hormoner. Men jeg er jo ikke vaksinemotstander eller noe, og vil jo egentlig stole på anbefalingene.
Tok du koronavaksinen sist? Det er naturlig å tro at man reagerer ganske likt på de så hvis du ikke fikk blødningsforstyrrelser sist så er det nok veldig liten sjanse for at du blir rammet nå :Heartred

Tok du koronavaksinen sist? Det er naturlig å tro at man reagerer ganske likt på de så hvis du ikke fikk blødningsforstyrrelser sist så er det nok veldig liten sjanse for at du blir rammet nå :Heartred
Ja har tre doser, men gikk på p-piller så vet ikke om det endra noe :)

Tror det er nytt i år at man ikke må vente i mellom. I fjor vet jeg det var en viss periode i mellom som var anbefalt, mens mange har tatt de samtidig i år.
Ah ok så bra. Helt krise kan det jo uansett ikke være for da ville det ligget anbefalt fra Helsedirektoratet tenker jeg.Jeg er ikke syk enda som er overraskende. Har blitt så dårlig av pfeizer vaksinen tidligere.

Jeg tok influensavaksinen i går. Skulle egentlig ta covid vaksinen ogsp men fikk lokal reaksjon rett etter den første sp da måtte jeg vente med covid vaksinen:D
Men jordmor sa at enten måtte de tas samme dag eller så måtte det gå minimum en uke mellom dem

Back
Topp