Influensa vaksina

Jeg er også litt der. Absolutt ingen vaksinemotstander, men vil ikke ta den som gravid. Har aldri tatt den før, og kan telle antall feberdager de siste ti årene på én hånd. Føles derfor tryggere og riktigere å droppe den. Pluss at jeg ikke er i 2. Trimester før midten av februar, da er jo den verste sesongen over.
Står jo i forskiftene av vaksina at den beskytter selv barne med opptil 6mnd etter fødsel så den er ikkje farlig for verken den gravide el barne i magen å ta. I 2016 føde eg ein prematur baby i juli og da hva enda ikkje influensa og RS virus gitt seg før sesongen. Me har ingen garanti for når det begynner el slutter men går mer på hvilke mnd ein går inn og ut av får å ha ein "grense".
 
Står jo i forskiftene av vaksina at den beskytter selv barne med opptil 6mnd etter fødsel så den er ikkje farlig for verken den gravide el barne i magen å ta. I 2016 føde eg ein prematur baby i juli og da hva enda ikkje influensa og RS virus gitt seg før sesongen. Me har ingen garanti for når det begynner el slutter men går mer på hvilke mnd ein går inn og ut av får å ha ein "grense".
Ja, jeg er klar over dette. Og som jeg skrev i et tidligere innlegg har jeg full forståelse for at andre velger å ta den. Men jeg velger nok å ikke ta den, det blir riktig for meg. Tror ikke den er farlig, men tror også det går helt fint å droppe den. Jeg lever i alle fall fint med risikoen.
 
Er det spesielt farlig med influensa for fosteret sin del eller er det bare for mor? Husker ikke sist jeg hadde influensa (eller var syk for den saks skyld) så tenkte egentlig ikke å ta den :)
 
Er det spesielt farlig med influensa for fosteret sin del eller er det bare for mor? Husker ikke sist jeg hadde influensa (eller var syk for den saks skyld) så tenkte egentlig ikke å ta den :)
Det kan være farlig, spesielt ved høy feber. Det er vel noe av grunnen til at den anbefales. Men det er snakk om veldig få tilfeller per år :)
 
Tok den i dag. Aldri tatt influensavaksine før, selv om jeg er flink med andre vaksiner.
Har ikke hatt influensa på det jeg kan huske, men nå er vi jo to som deler denne kroppen så da var det greit å være føre var :)
 
Last edited:
Er det spesielt farlig med influensa for fosteret sin del eller er det bare for mor? Husker ikke sist jeg hadde influensa (eller var syk for den saks skyld) så tenkte egentlig ikke å ta den :)
Influensa etter uke 12 kan ha negativ innvirkning på fosteret ja :(
 
Anbefaler å lese informasjonen her: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/

Det er i hovedsak økt risiko for alvorlige komplikasjoner hos mor som er grunnlaget for anbefalingen. Det kan i andre rekke skade fosteret. En ellers frisk gravid har fortsatt veldig lav risiko for å utvikle alvorlige komplikasjoner, men dersom man har andre helseproblemer ville jeg ikke nølt et sekund med å ta den.

Anbefaler som sagt alle som tviler å lese linken, for å gjøre seg opp en egen mening om de skal ta vaksinen eller ikke.

At jeg velger å droppe den betyr ikke at jeg oppfordrer andre til å gjøre det, jeg vil at alle skal ta valget selv! :)
 
Ja til vaksinen. Har tidliger hatt influensa to ganger. Før det, trodde jeg influensa var en tung forkjølelse. Det er det ikke. Det var helt j*vlig. Jeg ble forkjølet før jul, og var borte fra jobb en hel måned. Så jeg skjønner at kroppen ikke er like motstandsdyktig nå. Jeg skal ikke ha influensa og risikere komplikasjoner og dødfødsel.

Jeg tar kosttilskudd og dropper "forbudte" matvarer, så hvorfor skulle jeg da utsette barnet for influensa?
 
Fikk den gratis på jobb før jeg ble gravid :)
 
Får den gratis pga jobb men tar den ikke.. ble veldig syk sist (jada hadde sikkert smitten i meg )
 
Jeg tok Influensavaksina i dag på første time hos Jordmor. Ho anbefalt veldig å ta den:) alldrig tatt den før. Men som folk sier over her i tråden, vi er to som deler kroppen. Å det kan faktisk gå ut over foster om jeg skulle pådra meg influensaen.. :)
 
Back
Topp