Influensa og gravid!

Sommerlykke2026

Flørter med forumet
Hei! Ligger med influensa og 39,5 i feber. Kom brått og jeg føler meg virkelig ikke bra. Har i tillegg ekstrem svangerskapskvalme og tar Embagyn. Vet ikke hvorfor det skulle være relevant, men nevner det. Er forresten i uke 10.

Er det noen som vet om influensa er farligere som gravid og så leste jeg på nett at jeg bør kontakte lege for å få Tamiflu?

Hei! Ligger med influensa og 39,5 i feber. Kom brått og jeg føler meg virkelig ikke bra. Har i tillegg ekstrem svangerskapskvalme og tar Embagyn. Vet ikke hvorfor det skulle være relevant, men nevner det. Er forresten i uke 10.

Er det noen som vet om influensa er farligere som gravid og så leste jeg på nett at jeg bør kontakte lege for å få Tamiflu?
Det er ikke noe farligere for deg eller embryoet, men man kan ofte bli enda dårligere eller lengre syk enn vanlig. Immunforsvaret ditt er dempet for å ikke støte ut babyen, så dessverre er det vanlig å være mye syk som gravid.

Har selv hatt både influensa, korona, bronkitt og omgangssyken i mellom uke 2-12, uten at babyen eller jeg tok noe skade av det. Bare utrolig kjipt å være syk mer eller mindre sammenhengende i tre måneder…

God bedring!

Tror ikke influensa skal være noe farligere for deg eller svangerskapet, men du kan bli sykere enn ellers da immunsystemet ditt jobber annerledes. Høy feber er dog ikke så gunstig for graviditeten (selv om det også som regel går helt fint!), så hvis du har mye høy feber ville jeg vurdert å ta litt paracet. God bedring! :Heartred

Akkurat ferdig med influensa og er 6 uker gravid.
Eneste jeg gjorde var å holde feberen nede med Paracet.
Leser nå på tamiflu på Felleskatalogen og der står det at man burde få det som gravid innen to døgn for at det skal ha effekt.
Og at influensa øker fare for misdannelser

Akkurat vært gjennom influensa selv, men er heldigvis blitt frisk nå. Ligger vel 1 uke bak deg i graviditeten. Sliter med bihulene, så håper jeg ikke ender opp med bihulebetennelse. Var gjennom det samme med førstemann, men da var jeg mye lenger på vei enn nå.

Ta paracet for å holde feberen nede samt sove greit.
Kjøp halstabletter og nesespray.
Dette kommer til å gå helt fint. Det er skikkelig kjipt og ubehagelig, men det er liten sjanse for at det skader fosteret.
Jeg klarte å få ned litt rett i koppen samt supper og is. Kan hende du vil sende mannen på handletur i morgen.
God bedring :Heartred

Det går nok fint, influensa påvirker forskjellig avhengig av hvor du er i graviditeten, og genetikken til deg og barnet. I ukene hvor barnet har viktige vekststeg er risikoen naturlig høyere, når babyen er rundt 20 uker er risikoen for spontanabort, og mot slutten av svangerskapet er risikoen også avhengig av komorbiditeter som svangerskapsforgiftning eller diabetes og evtl. tidlig fødsel. Feber er i seg selv ikke farlig, jeg ville behandlet smerter og uvelhet, drukket vann og vaksinert meg neste sesong :)

Tusen takk for mange fine svar! ❤️ Det setter jeg pris på! Tok influensavaksinen før jeg viste at jeg var gravid så den har jeg allerede innabords. Da får jeg bare hvile, drikke masse vann og ta Paracet.

Viste ikke at immunsystemet var dårligere som gravid så det var nyttig informasjon. Er hardt med influensa på toppen av hypermesis

Ønsker dere en fin dag!

Tusen takk for mange fine svar! ❤️ Det setter jeg pris på! Tok influensavaksinen før jeg viste at jeg var gravid så den har jeg allerede innabords. Da får jeg bare hvile, drikke masse vann og ta Paracet.

Viste ikke at immunsystemet var dårligere som gravid så det var nyttig informasjon. Er hardt med influensa på toppen av hypermesis

Ønsker dere en fin dag!
Om det er noen trøst, så får du gjerne mildere og kortere forløp og mindre risiko for komplikasjoner med vaksinen innabords.

Gravide mot slutten av 2. Og 3. Trimester har høyere risiko for komplikasjoner, og derfor er vaksinen anbefalt for gravide (etter andre trimester, men er ikke farlig i første trimester heller).
Jeg tenker du får symptom-behandle. Paracet og hvile er supert.

Hadde selv vaksinen, men fikk influensa. Var bare direkte dårlig i 2-3 dager, men slim og hoste hang igjen litt. I motsetning til ungene som var kjempesyke i to uker, og ikke hadde matlyst på nesten tre uker...

Back
Topp