Imot stikkpiller å sånt.

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg er litt imot å trykke i små barn medikamenter hele tiden.
Her har Lille hjerte 39,9 i feber, har fortsatt ikke fått febernedsettende.
Men hun har det fint :)

Synes enkelte har det så lett med å sitte å vente på at feberen har nådd ett punkt før stikkpillene er fremme på benken.

Hva gjør du?
Sitter du å venter til feberen er f.eks 38 å trykker i ungen stikkpiller, eller ser du an formen?

Det går på dagsformen her.

Ungen er syk nå for eksempel. Feber fra 38 til 40. Dagtid går helt fint. Når kvelden kommer derimot blir hu fryktelig slapp og vond i kroppen og gråter. Så da har hu fått litt medisin ja. Så blir natta for hu også bedre. Søvn trenger hu også.

Nå på dag 3 ser det ut som feberen er borte da. Så i kveld tenker jeg det går fint uten :)

Jeg er ikke i mot , og syns heller det er flott om de små kan få det litt bedre. Det betyr ikke at mine får febernedsettende med engang de har feber , men vi er heller ikke sen med å gi om de har ubehag, slappe etc. Er det flere dager uten mat tenker jeg også en Paracet el. kan hjelpe på at de får i seg noe. :)

Kroppen jobber ikke så bra med feber på over 40, da jobber heller kroppen med å sette ned temperaturen enn å jobbe viruset vekk. Ser ingen grunn til at barn skal lide unødvendig fordi jeg selv har prinsipper.
Ingen barn tar skade av å få febernedsettende når det trengs, og jeg gir med engang feberen kommer for mine barn får kramper ;)

Gir ved ubehag. Er formen ellers fin, får i seg litt drikke/mat, avventer vi, men gir når den gir plager og ubehag.

Er igrunn enig. Om jeg gir smertestillende/febernedsettende så er det pga almentilstanden, og ikke feberen. Feber er bra for en syk kropp. Normal feber er ikke farlig.

Allmenntilstand avgjør, uavhengig av temperatur egentlig. Noen gang kan det være nødvendig ved 38 grader, andre ganger kan vi bikke 40 uten å gi.

Kjenner ingen som "trykker" medikamenter i barna sine bare fordi de har litt feber heller. Unntaket er i en familie der barna får skremmende feberkramper om temperaturen bikker noe særlig over 38 - de er raske med å gi.

Syns selv det er jævlig å ha feber å fryse/kaldsvette, så ja mine barn får flytende paracet når feberen melder seg. Å de er alltid slappe å har ubehag når feberen stiger så vil ikke si jeg «trykker i de» for ingenting.

Sjekker aldri feber før almenntilstanden er dårlig.
Kan fint gi Paracet ved lett forhøyet kroppstemperatur og stort ubehag hos barnet. Paracet er ikke bare febernedsettende, men også smertestillende og jeg ser ingen grunn til å la ungen ha sterkt ubehag eller smerter når jeg kan gi noe for det.

Pleier ikke måle nøyaktig temperatur, for ingen av mine liker å få ting i rompa (temperaturmåler/stikkpiller). Mine pleier å spørre om medisin selv når de føler seg syke/har vondt, og da får de paracet. Ellers går vi etter almenntilstand/smerter.

Ser det an på formen. Er ikke mange febernedsettende ungene får i løpet av et år... Har som regel kun gitt om almenntilstanden er dårlig og da pleier feberen være godt forbi 38. Normalt ligger ungene på rundt 36,5.

Gir hvis formen blir nedsatt. Tydelig ubehag.

Gått over til flytende pinex [emoji4] gir ikke før temperaturen bikker 38,5. Men må gi da, for mine barn tåler ikke feber så godt. Men de er som regel dårlig i form når de har feber og

Synes språket i hovedinnlegget virket litt irritert/hormonelt (hilsen hormonell gravid, forsåvidt, hahaha...)
Det er ikke noe hyggelig å si at de som gir barna paracet-stikkpille om feberen nærmer seg 38,9, eller er over 38 for den saks skyld "trykker i ungen stikkpiller". Veldig dømmende språkbruk :)

Stikkpiller er veldig harmløst. I motsetning til flytende medisin, inneholder det ingen tilsetningstoffer (sukker/søtstoffer osv som tilsettes for at det skal smake bedre). I tillegg tas det bedre opp.

Paracet er helt harmløst. Ibux derimot bør gis minst mulig av. Det har en drøss med bivirkninger. Men når ungen har 39,9 i feber er min erfaring at paracet ikke virker, og om hun da er så dårlig at hun ikke orker spise/drikke og vi nesten ikke får kontakt med henne får hun ibux. Det er vel et par ganger i året kanskje.

Paracet har jeg lavere terskel for å gi henne, spesielt stikkpiller. Har hun 38 i feber, eller nærmere 39 for den saks skyld, og OK allmentilstand så avventer jeg. Men har hun dårlig almentilstand, mye vondt, ligger og gråter/hulker og våkner hele tida i søvne, da har jeg ingen betenkeligheter med å gi paracet. Det samme om feberen er over 39. Har hun under 39 og har det greit venter vi med paracet. Og har hun under 39 og ikke har veldig vondt/ubehag venter vi til kvelden, men da får hun paracet (om hun har vondt/dårlig almentilstand), ellers får ingen av oss sove... Skal sies at hun er veldig lite syk, og har veldig sjeldent feber, så hun har vel kanskje fått 7-8 stikkpiller på ett år.

Jeg synes det er SÅ mye foreldre gjør som er mye verre enn å gi paracet-stikkpiller.

Man kan alltid sette seg på sin høye hest, og briljere med noe. Dattera mi på 3 år får aldri saft, brus, godteri, spiser fisk 3-4 ganger i uka, men jeg sier ikke at er forbløffet over de som "trykker i ungene" saft eller ikke får i ungene fisk. Jeg kjenner mange gode foreldre som gir barna søtsaker flere ganger i uka, og det går jo helt fint det også: Det blir folk av dem òg :p

Bedre å henge seg opp i ting som betyr noe :) Om noen lar ungen stå i baksetet når de kjører bil, for eksempel. Da MÅ man slå alarm.

De får når jeg bestemmer det. Alt over 39 blir det gitt Paracet uansett. Kan nok være strengere på dagen men på kvelden så får de Paracet så lenge de har feber uavhengig av hvor mye. Feberen deres øker ganske fort etter at de sovner og vil ikke vekke dem om natta for å gi dem Paracet fordi de puster rart. Paracet er ingenting i forhold til hva min yngste har vært gjennom så det gir jeg gladelig når han koker. Han var 8 uker ved første operasjon med uvi to dager senere og 3 typer antibiotika fordelt på 5 ganger i døgnet i 5 dager intravenøst på sykehuset. Operet en gang til og hatt en gastroskopi. Så nei jeg er ikke streng på Paracet. Min eldste på 4.5 år får også det når hu har vondt i hodet. Viser seg at hu kanskje ser litt dårlig så føler ikke jeg har gjort noe galt der akkurat.

Jeg var litt som ts, ga kun om jeg så det som helt nødvendig. Legen vår derimot presiserte gang på gang at paracet ved sykdom ikke utgjorde noen fare og at det var nødvendig for vårt barn. Hun blir veldig slimete ved forkjølelse og feber. Argumentet hans var at ved medisinering ville hun bli sterkere og klare å hoste opp slimet. Han synes det var et hysteri rundt det med stikkpiller, og at foreldrene gjerne venter for lenge med å gi.

En annen lege sa at bakdelen med smertestillende var at man mista oversikta over hvor sykt barnet egentlig var. Så det strides mellom ekspertene, men jeg har vertfall blitt flinkere til å gi med en gang det er behov:)

Etter å kjørt med blålys på grunn av feberkramper som ikke ga seg på et bittelite barn har jeg fått noia for feber.
Stikkpiller når feberen nærmer seg 39

Jeg var litt som ts, ga kun om jeg så det som helt nødvendig. Legen vår derimot presiserte gang på gang at paracet ved sykdom ikke utgjorde noen fare og at det var nødvendig for vårt barn. Hun blir veldig slimete ved forkjølelse og feber. Argumentet hans var at ved medisinering ville hun bli sterkere og klare å hoste opp slimet. Han synes det var et hysteri rundt det med stikkpiller, og at foreldrene gjerne venter for lenge med å gi.

En annen lege sa at bakdelen med smertestillende var at man mista oversikta over hvor sykt barnet egentlig var. Så det strides mellom ekspertene, men jeg har vertfall blitt flinkere til å gi med en gang det er behov:)
Her får man ikke hjelp til syke barn med mindre de har feber på paracet ( så lenge de kun har gøy feber og ikke andre alarmerende synptomer). Ganske slitsomt og spesielt siden en gang så tok de ikke crp på legevakten av min datter. Dagen etter dro jeg til fastlegen og hu måtte få medisiner fordi crp var for høy. Merkelig at de helst vil at barn skal ha Paracet før man får hjelp.

Back
Topp