Imot stikkpiller å sånt.

Jeg er mamma til en gutt med alvorlig sykdom. Dermed har denne problematikken vært veldig aktuell siste året.

Jeg har nok vært litt restriktiv med mine to første.

Det jeg har fått høre igjen og igjen fra barnelegene er at vi foreldre ofte er for strenge i forhold til å gi smertestillende til sine barn.

Vår «faste» barnelege spurte meg en gang; hva gjør du selv om du føler deg dårlig, har småfeber og hodepine? Jeg tar Paracet - uten å nøle.

For min del har det vært en liten oppvekker og jeg gir mer Paracet til mini enn jeg gjorde med de to andre.
Jeg har ingen betenkeligheter med det og vet at det ikke er farlig for mini.

Ved feber over 39 får han alltid Paracet, men også med betydelig mindre feber, men på bakgrunn av formen hans.

Ser selvfølgelig an formen. Man kan ha det helt fint å ha 38 i feber, eller man kan være tydelig preget.

Jeg har opplevd feberkramper, så jeg har kortere terskel for å gi paracet nå enn tidligere.

Jeg gir når det trengs! Er han syk og utilpass, så får han da smertestillende/febernedsettende! Sier som flere her, jeg tar jo selv, så hvorfor skal ikke han få!? Jeg har jobbet så mye med kronisk syke barn, så jeg er trygg på når jeg gir, selv med min sønn!

• Liker
Reactions: Vbt
Jeg gir når ungen er utilpass, det skal ofte ikke så mye til så jeg gir kanskje ofte[emoji23] gir flytende da og ikke stikkpiller

Her får ungene når det er behov for det. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha de ubehagelig, når jeg i en lignende situasjon hadde spist Ibux og Paracet?

Gir ikke smertestillende før De er slappe/har vondt. Vi måler ikke engang feberen, siden den ikke har noe betydning for når de får Paracet. De to eldste får velge selv om de vil ha,når de er dårlige, og de vil som regel ikke ha. Da er de isåfall skikkelig dårlige.

Gir paracet når det trengs. Måler sjelden temperatur, men merker på de når de er syke/har vondt.

Synes språket i hovedinnlegget virket litt irritert/hormonelt (hilsen hormonell gravid, forsåvidt, hahaha...)
Det er ikke noe hyggelig å si at de som gir barna paracet-stikkpille om feberen nærmer seg 38,9, eller er over 38 for den saks skyld "trykker i ungen stikkpiller". Veldig dømmende språkbruk :)

Stikkpiller er veldig harmløst. I motsetning til flytende medisin, inneholder det ingen tilsetningstoffer (sukker/søtstoffer osv som tilsettes for at det skal smake bedre). I tillegg tas det bedre opp.

Paracet er helt harmløst. Ibux derimot bør gis minst mulig av. Det har en drøss med bivirkninger. Men når ungen har 39,9 i feber er min erfaring at paracet ikke virker, og om hun da er så dårlig at hun ikke orker spise/drikke og vi nesten ikke får kontakt med henne får hun ibux. Det er vel et par ganger i året kanskje.

Paracet har jeg lavere terskel for å gi henne, spesielt stikkpiller. Har hun 38 i feber, eller nærmere 39 for den saks skyld, og OK allmentilstand så avventer jeg. Men har hun dårlig almentilstand, mye vondt, ligger og gråter/hulker og våkner hele tida i søvne, da har jeg ingen betenkeligheter med å gi paracet. Det samme om feberen er over 39. Har hun under 39 og har det greit venter vi med paracet. Og har hun under 39 og ikke har veldig vondt/ubehag venter vi til kvelden, men da får hun paracet (om hun har vondt/dårlig almentilstand), ellers får ingen av oss sove... Skal sies at hun er veldig lite syk, og har veldig sjeldent feber, så hun har vel kanskje fått 7-8 stikkpiller på ett år.

Jeg synes det er SÅ mye foreldre gjør som er mye verre enn å gi paracet-stikkpiller.

Man kan alltid sette seg på sin høye hest, og briljere med noe. Dattera mi på 3 år får aldri saft, brus, godteri, spiser fisk 3-4 ganger i uka, men jeg sier ikke at er forbløffet over de som "trykker i ungene" saft eller ikke får i ungene fisk. Jeg kjenner mange gode foreldre som gir barna søtsaker flere ganger i uka, og det går jo helt fint det også: Det blir folk av dem òg :p

Bedre å henge seg opp i ting som betyr noe :) Om noen lar ungen stå i baksetet når de kjører bil, for eksempel. Da MÅ man slå alarm.

Nå var det ikke meningen at det skulle tolkes som at jeg var irritert eller sint :P
Beklager.

Jeg ga bare hvis de hadde feber når de slulle sove (på kvelden og dupp på dagen.) På dagtid ga jeg ikke hvis det gikk fint uten, uansett temp. Da fulgte jeg med de.

Var stor forskjell på ungene her. Eldste ble bare rolig når han hadde feber, yngste kunne vise mye ubehag. Da hjalp det med Paracet. Eldste hadde frostrier et par ganger, da fikk han Paracet.

Jeg er mamma til en gutt med alvorlig sykdom. Dermed har denne problematikken vært veldig aktuell siste året.

Jeg har nok vært litt restriktiv med mine to første.

Det jeg har fått høre igjen og igjen fra barnelegene er at vi foreldre ofte er for strenge i forhold til å gi smertestillende til sine barn.

Vår «faste» barnelege spurte meg en gang; hva gjør du selv om du føler deg dårlig, har småfeber og hodepine? Jeg tar Paracet - uten å nøle.

For min del har det vært en liten oppvekker og jeg gir mer Paracet til mini enn jeg gjorde med de to andre.
Jeg har ingen betenkeligheter med det og vet at det ikke er farlig for mini.

Ved feber over 39 får han alltid Paracet, men også med betydelig mindre feber, men på bakgrunn av formen hans.
Jeg kjører samme linje på meg selv også , har man småfeber får ingen Paracet men er man utilpass får man

Ser ting ann. Men er febern over 39 og jeg og barnet skal sove for natten så gir jeg paracet.

Ser an allmentilstand på barna, og meg for den saks skuld...
Synes det er greit, og la kroppen jobbe litt selv før jeg gir stikkpille. Ellers kan de fort bli så "bra" at dem begynner, og leke i steden for at kroppen får hvilt seg frisk.
På kvelden når dem skal legge seg kan jeg gi så dem så dem får en god søvn. Liker ikke når feberen stiger over 40 pga tidligere erfaring med høy feber hos eldre søsken...

En sykepleier venninne av meg gav meg en oppklarende pep talk om feber og sånn. Feber over 38.5 over lengre tid er ikke bra for kroppen, da begynner også de friske cellene å dø ikke bare de som feberen skal jobbe mot.

Ser an situasjonen, men gir uansett på kvelden hvis formen deres er dårlig.

Bruker flytende paracett til jenta på 3, brukt det lenge...

Gir etter formen men er det rett før natta gir jeg nok lettere enn på dagtid....

Ser helt ann formen. Har de 38 i feber, viser ubehag og får ikke i seg mat og drikke , kaldsvetting osv så gir jeg lett Paracet . Men di kan jo også ha 40 i feber, være litt slappe MEN di får i seg væske og litt mat og leker ; så avventer jeg det litt :) Allmenntilstand før graden på feberen.

Ser an. Både på ungene og meg.

Jeg tar knapt selv, gir nok ungene fortere. Men de er ikke så glade i det selv, så må ofte tvinge det i dem..

Storebror har også fått paracet for voksesmerter. Det er så vondt at han må få for å sove.

Eldste er allergisk mot paracet (stikkpiller, flytende, brusetabletter, vanlige tabletter som nsn svelger... vi har prøvd alt, uansett format så kaster hun opp innen 10 minutter av å ha fått paracet i kroppen). Vi må derfor gi ibux dersom hun skal få smertestillende eller febernedsettende, og det er selvfølgelig ikke heldig å gi ibux for ofte, derfor har vi i samråd med fastlegen vært restriktive med å gi henne ibux og lar henne heller ha litt feber så lenge hun ikke har tydelig ubehag. Hun er nå 3.5 år og har vel fått ibux 1-2 ganger per år de siste årene.

Med yngste er det enklere siden hun tåler paracet, men igjen så ser vi an allmenntilstanden mer enn feberen når vi avgjør om hun skal få paracet. Har hun litt feber men spiser godt og leker og smiler som normalt, gir vi ikke paracet, mens hun godt kan få en stikkpille med paracet dersom hun har tydelig ubehag uavhengig om hun har feber (hun er straks 11 måneder, så har bare fått paracet to ganger så langt).

Back
Topp