Imigran og migrene

Den linken er fra 2010, har nok kanskje kommet nye retningslinjer siden det?

Skjer MYE på 5 år innen medisin.

Medisinene jeg tar kan ikke brukes under graviditet, og man må vente minst 24 timer for å amme igjen.

Det lureste er nok ALLTID å følge felleskatalogen og hva legen sier, og ikke stole blindt på gamle forskningsrapporter.

Medisinene jeg tar kan ikke brukes under graviditet, og man må vente minst 24 timer for å amme igjen.

Det lureste er nok ALLTID å følge felleskatalogen og hva legen sier, og ikke stole blindt på gamle forskningsrapporter.
Helt enig i det:)

Det de skriver her er om sumatriptan. Ikke alle triptaner. Det er imigran man kan ta, og bør ikke ta andre triptaner.

Relis er en samling av leger og farmasøyter som skriver. De står også bak trygg Mammamedisin.

En lang liste med referanser til forskning står det også.

At plutselig et signifikant forskningsresultat skal bli snudd om på 5 år er lite sannsynlig.:-) (Da hadde artikkelen blitt fjernet fra Relis)

Skeptisk likevel til gamle forskningsartikler på enkelte områder. :p

Hvem har sagt at jeg stoler blindt, og dette er det eneste eg har undersøkt? Du kan velge å ikke lese.

Ikke sagt at DU stoler blindt på, mer ment som en generell oppfordring. :)

Hvem har sagt at jeg stoler blindt, og dette er det eneste eg har undersøkt? Du kan velge å ikke lese.
Jeg har ikke sagt noe om det.
Jeg bare sier meg enig i at en bør stole på felleskatalogen og det legene/jm sier. Felleskatalogen sier en må vente 12 timer med amming.

Jeg fikk barn i fjor, og imigran kunne trygt brukes. Jeg var også på spesialklinikk sist uke og spurte om det samme da og fikk samme svar.

De anbefaler imigran fordi det er er av migrenen medisinen som hat vært lengst på markedet, dermed har de mest forskning på det.

På meg fungere Zolmitriptan bedre, det har de ikke så mye forsking på, men kan brukes i samråd med lege frem til 3.trimester (det gjelder meg og ikke dere). Imigran derimot gjelder alle som bruker det.

Her er en fra juni 2014:

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=4&S=5083&R=X

Spørsmål
Kvinne gravid i uke 5+1 har brukt sumatriptan (Imigran) mot migrene

Sumatriptan
Sumatriptan anbefales vanligvis som førstevalg ved behov for triptan under graviditeten. Det er ingen grunn til å tro at bruk av sumatriptan har skadelige effekter på fosteret (2).

Bum!

Back
Topp