Ikke skrive navnet offentlig

Jeg synes det er helt urimelig.
Hva om 15 år når barnet har sin egen facebookprofil, skal hun da bare få hete "T. Olsen" på den?
Eller når hun begynner i bbhg, har de ansatte bare lov å rope på lille T? Eller på skolen?
Venninnene får bare skrive "Kjempekoselig på kino idag med Kari, Lise og T!"

Beklager. Det der blir helt feil :) Du kan ha lov til å si at de ikke får røyke i samme rom som babyen din, men ikke om de skal uttale navnet eller ikke.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Jeg har skjeldne navn på mine små, og både jeg og hele slekten legger ut navnene på sosiale medier. Ofte sammen med fine bilder som gir god reklame. Da min sønn fikk navnet sitt, Tyr, var det 15 stk som het det. Nå seks år senere har det økt til 33. Min datter heter Dis. Da hun fikk det var det 9 stk i Norge som het det. Nå er hun 4 år og det har økt til 15. Det er til og med lagt ut en artikkel på nett om skjeldne fine navn, hvor Dis er nevnt blandt få andre, uten at det har hatt noen innvirkning.
Jeg er så stolt over de navnene at jeg vil at hele verden kan få høre om dem.

For din egen del bør du bare slippe taket og la det skli. For det kommer til å bli et skikkelig irritasjonsmoment hver gang noen glemmer seg, og skriver navnet hennes på sosiale medier. Og det ønsker du vel ikke...

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Jeg har skjeldne navn på mine små, og både jeg og hele slekten legger ut navnene på sosiale medier. Ofte sammen med fine bilder som gir god reklame. Da min sønn fikk navnet sitt, Tyr, var det 15 stk som het det. Nå seks år senere har det økt til 33. Min datter heter Dis. Da hun fikk det var det 9 stk i Norge som het det. Nå er hun 4 år og det har økt til 15. Det er til og med lagt ut en artikkel på nett om skjeldne fine navn, hvor Dis er nevnt blandt få andre, uten at det har hatt noen innvirkning.
Jeg er så stolt over de navnene at jeg vil at hele verden kan få høre om dem.

For din egen del bør du bare slippe taket og la det skli. For det kommer til å bli et skikkelig irritasjonsmoment hver gang noen glemmer seg, og skriver navnet hennes på sosiale medier. Og det ønsker du vel ikke...
Fantastisk vakre navn på barna dine, helt herlige :) :)

Det er en litt sær tankegang.. Men det er jo din tanke. Det er nok lettere å stoppe seg selv og mannen fra å skrive navnet, enn det er å stoppe hele familien :)

Vi har også tenkt ut litt spesielle navn, spesielt jentenavn. Dette er navn som ingen får vite før babyen er kommet :)
Har litt samme tankene som deg, jeg vil heller ikke at mange skal hete det samme som mine barn :p Det tror jeg ikke skjer uansett hvor mye navnet blir delt.. :)

Hvis det bare gjelder fram til barnet begynner i barnehagen/skole så syns jeg ikke det er urimelig :) Skjønner ikke hvorfor ALT må deles på sosiale medier.

Det jeg syns er rart her er at du skriver jeg er moren, jeg bestemmer. Er det sånn at moren automatisk bestemmer mer enn faren...?
Foreldrene kan vel bestemme litt hver seg selvom den andre har en annen mening vel? Som det står i tråden her så godtok mannen det. :)

Vil du ikke at navnet skal offentliggjøres så må det respekteres syns jeg. :) flere som velger det fordi noen alltid prøver seg og snapper navnet.

Det du foreslår opplever jeg som helt urimelig, men jeg har forståelse derimot for at ikke alt trenger å deles på sosiale medier. Flere burde hatt er bedre filter her. Men tenker mer på at bilder ukritisk blir delt i hytt og pine.

Når det kommer til selve navnet og bruken av det, så er ikke dette lengre ditt navn. Fra den dagen datteren din får navnet sitt, er det kun hennes, det er en del av hennes identitet, og hun bør lov til å være stolt av navnet hennes. Ved å "hemmeliggjøre" det, kan du også bidra med å skape tabu rundt navnet, i og med at det er så sjeldent som du sier, trengs det nok en tilvenning for de fleste også. Det er jo en grunn til at det er et lite brukt navn i utgangspunktet.

Jeg syns det er sært å sette føringer for hva andre skal kalle ditt barn på facebook. Men du kan jo kanskje heller si at du ikke ønsker at barnet ditt skal eksponeres på facebook i det hele tatt?

Skjønner at du er redd for at andre "tar" navnet :) Hadde jeg vært i din situasjon (nå var ikke vårt hemmelig eller sjeldent, men som person skjønner jeg hvordan du tenker), så hadde jeg sikkert bekymret meg for det samme :p Men tror nok ikke sjansen for at noen snapper opp navnet på Facebook er så stor.. Jeg har mye "rart" for meg (eller ikke så rare i følge meg selv, men i følge andre), og er nøye på mange ting. Men har lært meg at noen "kamper" tar her (ikke fore ungen min med ting som ikke er greit for meg, SKAL sikres med ordentlig bakovervendt bilstol, ikke røyke (ingen av besteforeldrene røyker da) ved barnet mitt etc), men så må man svelge noen kameler på andre områder (som føles viktig, men som likevel når man ser stort på det kanskje ikke er så viktig). Så dere må nesten bare finne ut hvor viktig denne saken er for dere. Hvis dette er veldig viktig, og du tenker mye på det, så synes jeg du skal be familien respektere ditt ønske :)

vi har funnet et unik norsk gamle navn bare 37 i Norge heter, og vi er helt forelsket i navnet! For meg er det veldig viktig ha et unik navn, og tanken på at en annen heter det vår datter heter gjør meg sikkelig irritert (ja vet det er barnslig).
Jeg vill derfor ikke at navnet henne skal skrives på Facebook, insta osv, for da kan en du gikk på ungdomsskole med se det og tenke "oi så fint, det skal vår datter også heter" vips så kommer det mange med det navnet.
Så jeg vill be familie og venner ikke skrive navnet, bare bruke T.
Mannen mener dette er helt urimelig av meg å nekte eks hennes besteforeldre å skrive "besøk av lille Toril".
Jeg mener jeg er moren, jeg bestemmer og jeg har bestemt at ingen skal bruke hennes fulle navn.
Ble langt dette men mitt spørsmål er egentlig bare, er jeg så urimelig som mannen min mener eller ? :p
Hva er vitsen med å gi barnet et navn når du nekter folk i å bruke det? Syns det er helt tullete.

Hvis det er under 30 stk som heter det i Norge er det nok fare for at mange syns det er spesielt og ikke liker det. Så ville ikke vært så redd for det egentlig.

Jeg synes reaksjonen din barnslig - men skjønner deg så godt.

Jeg har spesial kallenavn som min oldefar ga til min mormor når hun var liten (vi har same navn).
Det har ikke vært mange som kalles det på Island men likevel er det ikke bare våres.
Husker å jeg hate dette navnet når jeg var tenåring...

Men så plutseling ble det veldig stor dilla i navnet - det var ikke et skuespil eller Islandsk film som hadde karakter med detta navnet. En "storfilm" (kan man kalle islandske filmer storfilm :laughing025) var kalt detta navn.
Det var drykk i sånn "kuleboks" som fikk navnet... det var over alt.

Det var helt vilt og jeg opplevede meg skuffa og følgte å kallenavnet ble "stålet" fra meg... barnslig men man har også rett til barnslig følelser!

Men så snart de begynte var det over - heldigvis! Og det har ført til å folk synes navnet mitt ikke like rart som før og må spørre flere ganger hvis det er riktig å jeg faktiskt kalles det og hva jeg egentlig har som navn...

wow det ble langt! Men bare stå på du bestemmer med dit barn - jeg kjenner foreldre som vil ikke heltatt å barnes deres blir vist frem i social media, ikke med bilde og ikke med navn og det er full forståelse for!

Helt ærlig, så synes jeg det er både urimelig, sært og teit.. Mitt navn er det bare 2-3 stk som har i Norge. Er ingen andre som har "stjelt" det, selv om jeg ikke har skjult det for alle. Er det sjeldent, er det gjerne fordi folk flest ikke liker det sååå godt..

Jeg synes kanskje du er litt urimelig, spesielt pga grunnen til at du ikke vil dele det. Så lenge barnet har dette navnet, vil nødvendigvis alle som treffer det vite om det. Du klarer ikke begrense det.

Men personlig vil jeg ikke at familien skal legge ut hva min datter heter på sosiale medier. Jeg vil ikke at "hvem som helst" på nettet skal vite hvem hun er.

Som hun over sier har jeg også et ganske uvanlig navn, men absolutt ingen har tatt det som jeg vet om. Uvanlige navn er uvanlige av en grunn :p

Back
Topp