Ikke lengre rett på sykepenger!

AinaPaina

September 2013 <3
Hva i alle dager?? Fikk brev av NAV! Hva gjør jeg nå??!
 
Hææ?? Hva var begrunnelsen.. - hvis jg kan spørre? Uff for en situasjon :/ tror ikke jg kan hjelpe. Mn jg ville tatt turen innom nav-kontoret, kanskje du møter noen som kan hjelpe deg!?
 
På hvilket grunnlag? Ta å ring NAV og forhør deg om dine rettigheter og hva du har krav på nå. De kan jo ikke bare bråbremse sykepenger uten at du har krav på noe annet. Du får jo det av en grunn.
 
Det står at jeg ikke har krav på sykepenger dersom jeg ikke prøver meg i jobb igjen...
 
hmm.. men har du vært sykemeldt over en lang periode da eller?
 
Hmm, er det ikke noe med at hvis du har vært sykmeldt over ett år kan du miste retten? Usikker altså, og jeg vet jo ikke hvor lenge du har vært sykmeldt. Kontakt NAV og sjekk det ut du!
 
Kan jo ikke tvinge gravide ut i arbeid om det er en grunn til at de må være sykmeldt pga svangerskapet
 
Snakk med legen din. Har arbeidsplassen din meldt fra til NAV om at det ikke er mulig med tilrettelegging? Har du vært på dialogmøte?
 
Jo men jeg har vert sykemeldt i 8uker!! Ingen andre som har opplevd dette???
 
Du må ringe NAV i morgen og be om begrunnelse. Det er også viktig at legen din skriver i sykemelding at du ikke kan jobbe selv med tilrettelegging. De er blitt veldig strenge på langtidssykemelding, og dersom det ikke er noen klar grunnt i at du ikke kan jobbe uten tilrettelegging får du ikke sykepenger med mindre du prøver deg i jobb med tilrettelegging.
 
Det mangler ikke innsending av nødvendig dokumentasjon da? Blitt fryktelig strengt det der nå :/ kontakt nav i morgen og hør hva det er som skjer. Ordner seg sikkert!


Gutt født 09
Baby sept 13
 
Du må bare kontakte NAV..! Jeg har en venninne som opplevde det samme....og der manglet det dokumentasjon fra arbeidsgiver på at tilrettelegging var forsøkt... Etter det ble sendt inn og legen skrev en bedre beskrivelse av situasjonen har alt vært i skjønneste orden... ;) lykke til med å kontakte NAV i morgen!!! Hold oss oppdatert ;)
 
Jeg fikk samme brevet i mars og de hadde stoppet utbetalingen min. Tok kontakt med fastlegen min og han sendte bekreftelse til nav om at det ikke var mulighet for meg å jobbe. Hverken med tilrettelegging eller noe annet. Og da ble sykepengene satt i gang igjen. Jeg er fortsatt sykemeldt jeg.
 
Nye regler gjør at legen din må sende inn en utvidet erklæring dersom du ikke kan gjøre noe arbeidsrelatert etter 8 uker. Dette er gjort for å få flest mulig til å gjøre uaf noe. Dersom det er vurdert at du fortsatt er 100% arbeidsufør må legen som sagt sende ekstra erklæring til nav på det. Enten har legen ikke gjort jobben sin eller NAV har ikke registrert at det er sendt inn tilfredstillende dokumentasjon, nav er ofte feilen her etter min erfaring. Men når dette er sagt så anbefaler jeg alle å iaf prøve seg litt på jobb så fort som mulig ( jeg sitter på arbeidsgiversiden av bordet ;) )

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app
 
Jo men jeg har vert sykemeldt i 8uker!! Ingen andre som har opplevd dette???

Da jeg fikk sykemelding så fikk jeg vite av legen at nav kom til å bli vanskelige siden jeg hadde så lenge igjen av graviditeten. Da tok jeg en tur til nav og fikk svar:
at jeg måtte få fra legen medisinske opplysninger inn 8 uker som knyttes opp til arbeidsoppgaver,
og at fysioterapauten skulle lage en funksjonsvurdering i forhold til jobb.
Og at arbeidsgiver fylte ut oppfølgingsplan.
Hvis nav ikke synes at det såg bra ut så skulle de innkalle til møte med meg og arbeidsgiver for å finne ut løsninger.

Du bør ringe nav og få et møte.
 
Da jeg fikk sykemelding så fikk jeg vite av legen at nav kom til å bli vanskelige siden jeg hadde så lenge igjen av graviditeten. Da tok jeg en tur til nav og fikk svar:
at jeg måtte få fra legen medisinske opplysninger inn 8 uker som knyttes opp til arbeidsoppgaver,
og at fysioterapauten skulle lage en funksjonsvurdering i forhold til jobb.
Og at arbeidsgiver fylte ut oppfølgingsplan.
Hvis nav ikke synes at det såg bra ut så skulle de innkalle til møte med meg og arbeidsgiver for å finne ut løsninger.

Du bør ringe nav og få et møte.
Ja, det høres ut som det er noe slikt her og.. Men hvorfor får ikke jeg beskjed om det før de kutter pengene? Fysio er helt imot at jeg skal jobbe, legen min har ikke vert innpå tema engang. men jeg skjønner jo at de vil ha folk i jobb!
 
Sniker... be legen begrunne hvorfor du er sykmeldt.. jeg fikk beskjed om det samme fra NAV, så fikk beskjed om at legen måtte skrive hvorfor du er sykmeldt og hvorfor du ikke kan jobbe...

☆♥Termin 14. Juli 2013♥☆
 
Ja, det høres ut som det er noe slikt her og.. Men hvorfor får ikke jeg beskjed om det før de kutter pengene? Fysio er helt imot at jeg skal jobbe, legen min har ikke vert innpå tema engang. men jeg skjønner jo at de vil ha folk i jobb!

Det forstår ikke jeg heller. jeg synes at det er tåpelig av nav at du ikke fikk beskjed først.
Men det ordne seg nok når du får snakket med en fra nav :)
 
Back
Topp