Ikke et helt år, men går inn i pp11..

Alltidsmilende

Flørter med forumet
Langt innlegg...

heisann dere!

Eg er en 23 år gammel jente som prøver å bli gravid med min kjære .. Eg fikk fjernet hormonspiral for 11 mnd siden, begynte direkte på prøving når eg følte meg i form til det etter uttak .. ( veldig trang livmor så gjorde så j&@%# å ta den inn og ut igjen )

Eg må bare blåse litt ut, få høre ka dere tenker og har erfart så eg ikke mister motet helt ..

Mensen kommer alltid på dag 28 eller 29, vært for sen en gang og da var den 7 dager for sein.. Alltid helt sinnsyke mensensmerter, sånn type blir nesten sengeliggende.. har tester etter eggløsning og vi treffer nærmere hver mnd..

Siste 6 mnd har eg vært så trøtt at eg har ikke fungert etter jobb, eg må sove 1-2 timer før eg i det hele tatt orker å spise middag.. også generelt uggen..

Fikk vite før helgen at eg har litt lavt stoffskifte, så er no begynt på levaxin.. har noen erfaring med lavt stoffskifte som går på levaxin som "hjalp" dere å bli gravid? Om dere skjønner hva eg mener?

Legen min tar meg ikke seriøst når eg sier det snart har gått 1 år, eg tenker mye på det, og blir skuffet hver mnd.. har søkt om ny fastlege så det er sagt da han har rykte på seg å ikke ta gravid oss unge seriøst..

Men eg vil høre med dere som sagt om noen har erfaring med lavt stoffskifte om det av en eller annen grunn hjalp å begynne på levaxin? Går på 50 mikrogram pr dag no.. husker ikke verdier, men var ikke veldig lave men akuratt litt for lave..

Eg har så lyst å gi opp, eg er så lei, mister mer og mer håpet..

Samboer har diabetes type 1 men har god kontroll på den, om noen har erfaring?


Eg har snakket med helsesøster, og brast ut i fullstendig gråt og hun såg på hele meg at eg er utslitt...

Har dere noen hjelpende ord? Hva son helst for å få meg til å håpe litt..

Eg vet at nesten 1 år ikke er lenge, men trodde ikke det skulle ta alt for lang tid siden vi er så unge.. samboer er 20..

Hilsen utslitt jente ..
 
Kjenner meg litt igjen i det du skriver. For meg er mensen det samme som å være midlertidig ute av stand til å ta vare på meg selv, rett og slett funksjonshemmet av smerter, blødninger og smertestillende. Har måttet sloss meg gjennom leger og spesialister hele veien for å bli hørt når noe har vært galt, og jeg har opplev utrolig mye frekkhet fra leger i og med at vi er unge.
Vi hadde en exu da jeg var 21, begynte å prøve aktivt da jeg nettopp hadde fylt 22 og prøver fortsatt(nå ved hjelp av prøverør) i en alder av 24. Blir ikke mamma før jeg er 25 fordi en termin ved neste forsøk vil være like rundt 25årsdagen min, hvis alt klaffer perfekt. Ingen garanti for det.

Hvis økonomien tillater det så ordner du deg time hos en privat gynekolog eller fertilitetsklinikk, om så bare for å få en god sjekk og et svar på at alt er bra med dere, og hvis ikke så har dere eliminert rundt et halvt år venting hos det offentlige rett der.
 
Kjenner meg litt igjen i det du skriver. For meg er mensen det samme som å være midlertidig ute av stand til å ta vare på meg selv, rett og slett funksjonshemmet av smerter, blødninger og smertestillende. Har måttet sloss meg gjennom leger og spesialister hele veien for å bli hørt når noe har vært galt, og jeg har opplev utrolig mye frekkhet fra leger i og med at vi er unge.
Vi hadde en exu da jeg var 21, begynte å prøve aktivt da jeg nettopp hadde fylt 22 og prøver fortsatt(nå ved hjelp av prøverør) i en alder av 24. Blir ikke mamma før jeg er 25 fordi en termin ved neste forsøk vil være like rundt 25årsdagen min, hvis alt klaffer perfekt. Ingen garanti for det.

Hvis økonomien tillater det så ordner du deg time hos en privat gynekolog eller fertilitetsklinikk, om så bare for å få en god sjekk og et svar på at alt er bra med dere, og hvis ikke så har dere eliminert rundt et halvt år venting hos det offentlige rett der.


Eg er glad eg ikke er den eneste som er så ung som tenker fælt mye på dette her.. eg tenker at vi prøver 1 år, forhåpentligvis har eg fått byttet lege innen slutten av januar, så ta en skikkelig samtale da.. har fagprøve til neste år etter sommeren en gang, så er jo egentlig litt dumt om eg feks får termin 1 mnd før, men eg vil dette så inderlig at eg er begynt å drite mer og mer i det.. skal vertfall få sjekket det eg kan sjekke i kommunen så får vi tenke på veien videre.. eg håper jo sellfølgelig at vi klarer det selv, men eg begynner jo å lure når eg vet det har klaffet med eggløsning mangen ganger..
 
Under utredning så mistenkte de lavt stoffskifte hos meg, men verdiene mine for TSH var akkurat utenfor referanseområdet. og så tok jeg en ny blodprøve et par mnd senere og da lå jeg innenfor.

Jeg hadde 1 lege og 3 gynekologer (blant annet de på IVF-klinikken) som vurderte verdiene mine, men de hormonene som styrer syklusen (FSH???) var normale, så jeg fikk ikke noe medisin.

Men ettersom de alle så på verdiene mine og gjorde vurderinger, så var det ganske klart at lavt stoffskifte kan spille inn i forhold til graviditet, så jeg håper med medisin så øker dere sjansene deres for å bli gravide!

Men de smertene du har kan høres ut som endometriose, og det kan spille stor rolle i forhold til fertilitet.. Jeg ville bedt om å bli henvist videre til gynekolog, du har krav på det når dere har prøvd i et år.
 
Under utredning så mistenkte de lavt stoffskifte hos meg, men verdiene mine for TSH var akkurat utenfor referanseområdet. og så tok jeg en ny blodprøve et par mnd senere og da lå jeg innenfor.

Jeg hadde 1 lege og 3 gynekologer (blant annet de på IVF-klinikken) som vurderte verdiene mine, men de hormonene som styrer syklusen (FSH???) var normale, så jeg fikk ikke noe medisin.

Men ettersom de alle så på verdiene mine og gjorde vurderinger, så var det ganske klart at lavt stoffskifte kan spille inn i forhold til graviditet, så jeg håper med medisin så øker dere sjansene deres for å bli gravide!

Men de smertene du har kan høres ut som endometriose, og det kan spille stor rolle i forhold til fertilitet.. Jeg ville bedt om å bli henvist videre til gynekolog, du har krav på det når dere har prøvd i et år.


Ja, eg og har vært inn på tanken på endometriose.. nevnte det for min mor siden hun vet vi prøver, men hun sa at mensensmerter ligger i familien.. så og si alle damene på min mor sin side har slitt/sliter med voldsomme mensensmerter.. så eg håper forsatt litt på at eg kan gå inn i 2018 med positiv test siden eg har ikm 28 desember!

Tror eg skal klare å stresse litt mindre denne mnd siden eg har mer fri ifra jobb, baking og alt mulig koslige greier til jul! Så krysser fingrer og tær for at det klaffer denne mnd og at vi ikkje går inn i pp12! Og at levaxinen gjør underverker !

Og når det har gått et år så forlanger eg en skikkelig sjekk hos gynekolog..
 
Ja, eg og har vært inn på tanken på endometriose.. nevnte det for min mor siden hun vet vi prøver, men hun sa at mensensmerter ligger i familien.. så og si alle damene på min mor sin side har slitt/sliter med voldsomme mensensmerter.. så eg håper forsatt litt på at eg kan gå inn i 2018 med positiv test siden eg har ikm 28 desember!

Tror eg skal klare å stresse litt mindre denne mnd siden eg har mer fri ifra jobb, baking og alt mulig koslige greier til jul! Så krysser fingrer og tær for at det klaffer denne mnd og at vi ikkje går inn i pp12! Og at levaxinen gjør underverker !

Og når det har gått et år så forlanger eg en skikkelig sjekk hos gynekolog..
Det fikk jeg også høre. "Alle damene i familien har det sånn, ingen har noen gang funnet noe galt, blaaablaaa" vel, de fant tvetydelige svar etter prøver fra slimhinnen på endometriose hos meg, men konkluderte med endometriose pga smertemønsteret mitt. :hilarious:
 
Det fikk jeg også høre. "Alle damene i familien har det sånn, ingen har noen gang funnet noe galt, blaaablaaa" vel, de fant tvetydelige svar etter prøver fra slimhinnen på endometriose hos meg, men konkluderte med endometriose pga smertemønsteret mitt. :hilarious:

Åå? Hmm.. eg har bare en dag der det er det verste av de 5 dagene.. ekle deraljer no, men det ser ut som enhinne som kommer ut når eg ser på bindet eller tampongen.. ? Når det er ute er det ikke vondt lengre ..
 
Åå? Hmm.. eg har bare en dag der det er det verste av de 5 dagene.. ekle deraljer no, men det ser ut som enhinne som kommer ut når eg ser på bindet eller tampongen.. ? Når det er ute er det ikke vondt lengre ..
Det er helt normalt, det er bare slimhinnen som løsner i deler av gangen hos deg :p
 
Ja, fant ut det. . men syns kroppen min kan gjøre de litt mindre for det er veeeldig vondt når de er påvei ut .. har en liten anelse kossn det er med rier osv da
Jeg tenkte også endometriose da jeg leste at du har store smerter. Jeg har periodevis hatt store smerter, både under mens og tilfeldig i syklusen. Under mens har det vært sånn at jeg har tenkt «hvis det her er mens, må fødsel være barneskirenn». Gyn mener endo, da vi ser en tydelig endocyste på eggstokken min.

Endo kan gjøre det vanskelig å bli gravid, så jeg ville absolutt sjekket det ut.
 
Jeg tenkte også endometriose da jeg leste at du har store smerter. Jeg har periodevis hatt store smerter, både under mens og tilfeldig i syklusen. Under mens har det vært sånn at jeg har tenkt «hvis det her er mens, må fødsel være barneskirenn». Gyn mener endo, da vi ser en tydelig endocyste på eggstokken min.

Endo kan gjøre det vanskelig å bli gravid, så jeg ville absolutt sjekket det ut.


Ja, kan hende.. men det ligger veldig i familien men sterke mensensmerter.. kusinen min har to barn og fått det uten problem ..tanter og min mor har heller ikke hatt problemer med å bli gravid, så eg hååper bare at det tar litt tid.. om set ikke går denne mnd så blir det jo pp12...
så eg venter eventuelt til januar , for eg klarer ikke noe bombe om at eg feks ikkje kan bli gravid rett før jul/nyttår..

Så eg forsetter å håpe at eg ikke har det
 
Jeg snoket litt her

Jeg ble veldig nysgjerrig på verdiene dine
Er mange leger som er for dårlig på stoffskifte. Når du går på medisiner så er referanseområdet noe annet enn det labben sier! Det er jo individuelt hva som er ditt ideelle nivå, men generelt sett er vel grensen 3,5 eller noe for tsh. Men når du går på medisiner bør du ligger rett under 1 på tsh. Spesielt om du vil bli gravid!!

Har en venninne som slet med å bli gravid. Så fort hun satte seg inn i disse reglene og skjønte at legen ikke hadde riktig peil løste det seg. Hun har nå 3 barn.

Jeg også lavt stoffskifte selv og har fått i strukser fra spesialist på hvor jeg må ligge for å bli gravid og at jeg MÅ øke dosen med en gang jeg blir gravid.

Husk og at startsiden antakelig ikke er dosen du skal gå på resten av livet. Det er ikke uvanlig å begynne på 50mg og jobbe seg opp til 100. Du må øke rolig med levaxin, og ta nye prøver 4-6uker etter økning igjen for å få riktig svar på effekten. Også ta blodprøver jevnlig 1-2 ganger i året. Eller etter behvov

Håper dere lykkes snart :)
 
Jeg snoket litt her

Jeg ble veldig nysgjerrig på verdiene dine
Er mange leger som er for dårlig på stoffskifte. Når du går på medisiner så er referanseområdet noe annet enn det labben sier! Det er jo individuelt hva som er ditt ideelle nivå, men generelt sett er vel grensen 3,5 eller noe for tsh. Men når du går på medisiner bør du ligger rett under 1 på tsh. Spesielt om du vil bli gravid!!

Har en venninne som slet med å bli gravid. Så fort hun satte seg inn i disse reglene og skjønte at legen ikke hadde riktig peil løste det seg. Hun har nå 3 barn.

Jeg også lavt stoffskifte selv og har fått i strukser fra spesialist på hvor jeg må ligge for å bli gravid og at jeg MÅ øke dosen med en gang jeg blir gravid.

Husk og at startsiden antakelig ikke er dosen du skal gå på resten av livet. Det er ikke uvanlig å begynne på 50mg og jobbe seg opp til 100. Du må øke rolig med levaxin, og ta nye prøver 4-6uker etter økning igjen for å få riktig svar på effekten. Også ta blodprøver jevnlig 1-2 ganger i året. Eller etter behvov

Håper dere lykkes snart :)


Eg har faktisk byttet lege pga eg følte ikke eg ble tatt seriøst ang det å prøve å bli gravid når eg er så ung osv.. Eg har lugget i grenseland lenge tydeligvis, men no satte han meg på 50 mg, tok nye blodprøver på tirsdag ette å ha gått på 50 mg i 4-5 uker, skulle få svar neste uke sa han .. Nye legen har spesialisert seg innen almenn medisin tror eg det var og virket superflink! Tok og blodprøver for å se verdier til eggløsning(?) + stoffskifte .. også var eg til gyn på tirsdag som sa at alt såg veldig fint ut og at det låg egg til modning ..! Så vi kjører på denne pp før vi tar en pause..!

Om det ikke klaffer denne pp så tar vi en pause, dette sliter på oss begge .. så om det ikke går no så blir det full fokus på økonomi og huskjøp i nærmeste fremtid!

Og få stoffskiftet mitt bra igjen sellfølgelig ..!
Nye legen fortalte og det med stoffskifte at eg må øke med en gang eg blir gravid, så da føler eg meg ganske trygg den gangen eg blir gravid!
 
Fikk svar på blodprøvene mine igår fra når eg sjekket stoffskifte og hormoner osv siden eg skulle ha eggløsning noen dager senere .. går på 50mg levaxin og det er helt perfekt for no er stoffskifte mitt akuratt der det skal være! Og alle de andre prøvene såg perfekte ut og!

Da gjenstår det å få samboer til å sjekke seg i neste friperiode!
 
Back
Topp