Igangsetting og NAV

MinusNinus

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2015
Julibaluba 2017
Hei damene,

Jeg fikk i dag beskjed om at jeg også blir igangsatt pga antistoffer i blodet, men hva skjer da med foreldrepengene fra NAV? Vi har egentlig termin 21.9, men nå ser det ut til at jeg blir satt i gang tre uker før. "Mister" jeg da de tre ukene av permisjon (siden de regner fra barnets reelle fødselsdato) eller kan jeg skrive til NAV at jeg blir igangsatt og dermed har egentlig termin før?

Hei damene,

Jeg fikk i dag beskjed om at jeg også blir igangsatt pga antistoffer i blodet, men hva skjer da med foreldrepengene fra NAV? Vi har egentlig termin 21.9, men nå ser det ut til at jeg blir satt i gang tre uker før. "Mister" jeg da de tre ukene av permisjon (siden de regner fra barnets reelle fødselsdato) eller kan jeg skrive til NAV at jeg blir igangsatt og dermed har egentlig termin før?
Du mister nok dessverre de ukene. NAV forholder seg til termindato etter hva jeg har erfart. Da jeg fikk nr 1 ble hun født 3 uker før termin og da startet permisjonen den dagen. Dette ble ikke endret.

Da jeg fikk nr 2 kom hun 2 uker før termin. Da var det komplikasjoner som gjorde at vi var innlagt på nyfødt-intensiven i 1 uke. Da ble permisjonen satt på vent mens vi var på sykehuset og så startet opp igjen da vi ble utskrevet.

Du mister nok dessverre de ukene. NAV forholder seg til termindato etter hva jeg har erfart. Da jeg fikk nr 1 ble hun født 3 uker før termin og da startet permisjonen den dagen. Dette ble ikke endret.

Da jeg fikk nr 2 kom hun 2 uker før termin. Da var det komplikasjoner som gjorde at vi var innlagt på nyfødt-intensiven i 1 uke. Da ble permisjonen satt på vent mens vi var på sykehuset og så startet opp igjen da vi ble utskrevet.
Regnet med det ja :( Kjipern! Men det betyr jo da at jeg kan forholde meg til reell termin når jeg går ut i permisjon og dermed egentlig gå ut når de planlegger å sette meg i gang?

Innser at jeg må få inn søknaden om foreldrepenger gitt...

Du må bare forholde deg til terminen din, men permisjonen blir ferdig tre uker tidligere enn hva den hadde blitt om du fikk på termindagen/etter termin.

Hva om ungen blir født etter termin? Blir det fortsatt samme permisjon? For da blir man jo egentlig "snylta" litt...

Hva om ungen blir født etter termin? Blir det fortsatt samme permisjon? For da blir man jo egentlig "snylta" litt...

Jeg tenkte det samme først, men man blir jo egentlig ikke det.. Man har jo vært hjemme fra jobb i 3 uker.. Men man får mindre tid med barnet da..

Jeg tenkte det samme først, men man blir jo egentlig ikke det.. Man har jo vært hjemme fra jobb i 3 uker.. Men man får mindre tid med barnet da..
Var det jeg mente ;) Huff.. Vil gjerne føde 3 uker før for større sjanse for bhg plass, men vil ikke miste noe av permisjonen. Det burde ha hvert sånn at hvis du føder 3 uker før går det greit å ha samme permisjon siden man alt da har permisjon. Og heller forkorte permisjonen om barnet blir født før de 3 ukene... Føler man blir "snylta" litt uansett jeg.. Fordi om jeg f.eks føder 3 uker før, så flytter de permisjonen min slik at jeg liksom var i permisjon 3 uker før der igjen (siden man skal ha 3 uker før fødsel). Men så har jeg jo enten jobbet eller hvert sykemeldt den tia før. Vet ikke om folk skjønner hva jeg mener, men greia er at man mister jo 3 verdifulle uker...

Du kan vel starte permisjonene inntil 12 uker før termin tror jeg, så du trenger ikke argumentere med NAV hvorfor du vil starte tidligere enn 3 uker før termin. Bare skriv at du ønsker å starte permisjonen 3 uker før den datoen du tror du kan føde.

Du mister de 3 ukene som er beregnet for før fødsel :-/ Fødte en måned for tidlig sist og permisjonen ble flyttet tilsvarende..

Du kan vel starte permisjonene inntil 12 uker før termin tror jeg, så du trenger ikke argumentere med NAV hvorfor du vil starte tidligere enn 3 uker før termin. Bare skriv at du ønsker å starte permisjonen 3 uker før den datoen du tror du kan føde.
Ja, når man fyller ut papirene til NAV så velger du selv startdato for permisjonen. Dersom du veit når du skal settes i gang så kan du jo bare sette opp 3 uker før planlagt igangsetting!

Slik jeg har forstått det mister du ikke disse ukene! Når du søker på foreldrepenger så søker du om start 3 uker før termin. Disse tre ukene som du vanligvis ville brukt på å gå hjemme i vente på fødsel, får du nå tilbringe ekstra med barnet ditt. Så du får altså 3 ekstra uker med babyen din. Men da starter permisjonen samme uke som du skal føde :)

Slik jeg har forstått det mister du ikke disse ukene! Når du søker på foreldrepenger så søker du om start 3 uker før termin. Disse tre ukene som du vanligvis ville brukt på å gå hjemme i vente på fødsel, får du nå tilbringe ekstra med barnet ditt. Så du får altså 3 ekstra uker med babyen din. Men da starter permisjonen samme uke som du skal føde :)
Men blir ikke da permisjonen kortet ned på slutten med 3 uker?

Synes dette er skikkelig teit... Men da får man håpe på å føde på termin og få bhg plass
Forstår ikke helt logikken med det jeg heller. Hva med de som går en uke og to OVER termin? Burde egentlig fått forlenget permisjonen de da? Hvertfall etter min mening :rolleyes:

Helt enig.. Ser ikke logikken i det, spesielt ikke for oss da som blir planlagt tatt før termin. NAV burde jo da regnet den datoen som termin, og regnet ut derfra. Er jo ikke som om jeg vil bli satt i gang, eller har valgt det selv...

Hei damene,

Jeg vet ikke om du får ordnet det hvis du allerede har søkt og fått vedtak om foreldrepenger, men hvis du ikke har søkt enda tror jeg det skal gå bra.. Vil tro at hvis du får lege/jordmor til å skrive en terminbekreftelse som tilsvarer planlagt dato, at nav godkjenner det! Er annerledes hvis babyen plutselig kommer uplanlagt før termin, selvom det er idiotisk at man skal miste uker/penger for noe man ikke har skyld i..

Jeg blir satt igang før termin, og har visst det helt fra starten av, siden jeg har et risikosvangerskap og det er rutine ved sykehuset jeg har oppfølging. Jeg hørte med nav, som sa at terminbekreftelsen (som man leverer sammen med søknad om foreldrepenger) kunne skrives slik (i mitt eksempel): Terminbekreftelse tilsvarer planlagt fødsel to uker før termin, 27/8. Dette var visst relativt normalt, og verken nav eller jordmor/lege hadde problemer med det, og jeg har fått innvilget permisjon/penger med utgangspunkt i den datoen:) Veldig mange får jo innvilget planlagt KS eller blir satt igang av andre grunner.. Så kontakt hvertfall nav og hør hvordan de vil at du skal gjøre det :)

Jeg vet ikke om du får ordnet det hvis du allerede har søkt og fått vedtak om foreldrepenger, men jeg blir også igangsatt. Det har jeg visst helt fra starten av, siden jeg har et risikosvangerskap og det er rutine ved sykehuset jeg har oppfølging. Jeg hørte med nav, som sa at terminbekreftelsen (som man leverer sammen med søknad om foreldrepenger) kunne skrives slik (i mitt eksempel): Terminbekreftelse tilsvarer planlagt fødsel to uker før termin, 27/8. Dette var visst relativt normalt, og verken nav eller jordmor/lege hadde problemer med det, og jeg har fått innvilget permisjon/penger med utgangspunkt i den datoen:) Veldig mange får jo innvilget planlagt KS eller blir satt igang av andre grunner.. Så kontakt hvertfall nav og hør :)
TAKK! :) Skal høre med dem, har ikke søkt enda, og så få Haukeland til å skrive en sånn bekreftelse! Da har jeg plutselig bare en mnd igjen på jobb da, så får det plutselig veldig travelt, hjelpes det kan bli travelt her på slutten. Tusen takk!!

Back
Topp