Igangsetting av fødsel - erfaringer?

Trulte_86

Flørter med forumet
Da har jordmor sendt henvisning til sykehus og bedt om at jeg skal settes i gang på grunn av en del plager i svangerskapet, og jeg er så letta over at hun tar meg på alvor! Er livredd jeg skal komme dit og møte lege som ikke vil sette meg i gang da, men den tid den sorg.
Leser jo at disse fødslene kan være heftige, så er litt redd i samme slengen :nailbiting: Er det noen her som kan fortelle om deres erfaringer? Både gode og dårlige, jeg føler jeg må forberede meg :angelic:

Har hatt bare en indusert fødsel, men den var fantastisk. Ble indusert med ballong, og fikk gode naturlige rier veldig fort (mulig fordi jeg var sjettegangsfødende), og fødte rundt fem timer etter innsett av ballong. Hadde nok født raskere om jeg ikke insisterte på epidural.

Første kom «av seg selv» dagen etter termin, var en langdryg, vond og tøff affære, jeg var alldeles ødelagt lenge etter fødsel.

Andremann ble jeg satt i gang med to uker før termin, pga blødninger og påbegynnende svangerskapsforgiftning. Startet med ballong, og gikk over til piller dagen etterpå. Var lite moden, så gikk 2,5 døgn før det ble action. Men da gikk det fort, og veldig greit! Var i strålende form med en gang etter fødsel :)

Jeg hadde glatt gjennomgått en haug av igangsatte fødsler igjen framfor reprise av den første fødselen min! :p

Hatt to induserte fødsler.
Kjappe fødsler men heftige og intense rier.

To indusertwfødsler, begge har vært raske, men ulike pga ulike måter å sette igang på. Mamma fødte også raskt, så det kan nok være at tempoet ligger til familien :)

Første ble satt igang med cytotec, tablettene ga bare maserier der og da, men nesten 12 timer etter første tablett gikk vannet spontant og da kom rien med et pang - intens fødsel som var over på 3 timer. Den andre gangen var jeg mindre moden, så de startet med ballong, den datt ut etter bare 2-2,5 time, fikk raskt gode rier. De valgte å ta vannet ved 3-4 cm fremfor cytotec, og da ble riene mer effektive. Ca 3 timer aktiv fødsel denne gangen og, tok 4,5 time fra de tok vannet :)

Har hatt bare en indusert fødsel, men den var fantastisk. Ble indusert med ballong, og fikk gode naturlige rier veldig fort (mulig fordi jeg var sjettegangsfødende), og fødte rundt fem timer etter innsett av ballong. Hadde nok født raskere om jeg ikke insisterte på epidural.
Åh, så fantastisk å føle at fødselen var en positiv opplevelse. Er andregangsfødende selv, så håper det skal hjelpe på om jeg blir satt i gang :angelic:

Første kom «av seg selv» dagen etter termin, var en langdryg, vond og tøff affære, jeg var alldeles ødelagt lenge etter fødsel.

Andremann ble jeg satt i gang med to uker før termin, pga blødninger og påbegynnende svangerskapsforgiftning. Startet med ballong, og gikk over til piller dagen etterpå. Var lite moden, så gikk 2,5 døgn før det ble action. Men da gikk det fort, og veldig greit! Var i strålende form med en gang etter fødsel :)

Jeg hadde glatt gjennomgått en haug av igangsatte fødsler igjen framfor reprise av den første fødselen min! :p
Hehehw, lettende for meg å høre! Har en naturlig fødsel bak meg, men den starta med ett brak og hadde stormrier i 6 timer før guttungen var ute. Så hvor mye verre kan en igangsatt fødsel være :D

To indusertwfødsler, begge har vært raske, men ulike pga ulike måter å sette igang på. Mamma fødte også raskt, så det kan nok være at tempoet ligger til familien :)

Første ble satt igang med cytotec, tablettene ga bare maserier der og da, men nesten 12 timer etter første tablett gikk vannet spontant og da kom rien med et pang - intens fødsel som var over på 3 timer. Den andre gangen var jeg mindre moden, så de startet med ballong, den datt ut etter bare 2-2,5 time, fikk raskt gode rier. De valgte å ta vannet ved 3-4 cm fremfor cytotec, og da ble riene mer effektive. Ca 3 timer aktiv fødsel denne gangen og, tok 4,5 time fra de tok vannet :)
Håper jeg også får rask (bare ikke for rask) fødsel denne gangen :D sist fødsel hos meg varte i 6 timer fra første rie til det hele var over, det var igrunn lenge nok :angelic:

Hehehw, lettende for meg å høre! Har en naturlig fødsel bak meg, men den starta med ett brak og hadde stormrier i 6 timer før guttungen var ute. Så hvor mye verre kan en igangsatt fødsel være :D
Med første var jeg i aktiv fødsel i ca 19 timer, hadde rier mange timer før det gikk over i aktivt også. Måtte få drypp for å få fortgang i riene de siste seks timene, for det dabbet helt av. Andre gangen(den igangsatte) tok ca seks timer fra fødselen startet til det var ferdig, var helt perfekt :)

En av fordelene med å bli satt i gang slik jeg ser det, er at man allerede er på sykehuset. Dersom det går veldig fort og heftig, så slipper du en ulidelig kjøretur inn til sykehus, og du har smertestillende raskt tilgjengelig dersom du ønsker det :) Lykke til!

Har blitt satt i gang 1 gang, da pga svangerskapsforgiftning.
Var i uke 38+3, umoden, så fikk først satt inn ballong som jeg hadde 24 timer. Fikk ekstreme maserier ca 3-4 timer etter at den ble satt, så de måtte tappe den litt for vann. Etter det merket jeg ikke noe mer før den skule ut. Ballongen ga åpning på drøye 1cm. Etter at den var dratt ut fikk jeg piller. Første ble satt vaginalt, så fikk jeg ny tablett som skulle svelges etter 4 timer. Etter det fikk jeg 1 pille hver andre time i påvente av at noe skulle skje. Rakk bare 3 piller. 30min før pille nr 4 gikk vannet og jeg begynte å få rier. De ble raskt intense og hyppige, men var dog ikke særlig effektive. Etter 5 timer med heftige rier uten effekt, så fikk jeg epidural og ble satt på drypp. Fikk ca 1 time med herlig pause før epiduralen mistet effekten og riene var tilbake for fullt. Hadde da fått 4-5cm. Resten gikk veldig fort, aktiv fødsel på 32min. Noen få pressrier og han var ute. Selv om det var ekstremt intenst og smertefullt, så syns jeg det var en flott fødsel :)
Så for min del syns jeg det var en helt greit opplevelse å bli satt i gang. Men er nok som de sier, at riene kan bli mer intense når man er igangsatt, enn når ting får starte på egenhånd.

Nr 2 ble satt igang. Var mellom 2-3 cm før igangsetting og fikk drypp. Drypp gjorde at jeg fikk lett hodepine, skjalv litt. Kroppen modnes,men jeg fikk ikke rier. Ble til slutt koblet av og da startet det av seg selv.. men det gikk ganske fort. Jeg var ikke til stedet store deler av tiden

Da har jordmor sendt henvisning til sykehus og bedt om at jeg skal settes i gang på grunn av en del plager i svangerskapet, og jeg er så letta over at hun tar meg på alvor! Er livredd jeg skal komme dit og møte lege som ikke vil sette meg i gang da, men den tid den sorg.
Leser jo at disse fødslene kan være heftige, så er litt redd i samme slengen :nailbiting: Er det noen her som kan fortelle om deres erfaringer? Både gode og dårlige, jeg føler jeg må forberede meg :angelic:

Ble satt igang. Kraftige stormrier men det gikk også "fort". Alt i alt 15 timer fra første tabletten, 8 timer med rier før epidural:)

Indusert fødsel i begge svangerskap (uke 35+6 og uke 36+6). Første fikk jeg fort «maserier» som var ubehagelige nok til å ødelegge dagen, men ikke direkte vonde. Tok omtrent 14 timer fra første tablett, fikk epidural når riene tok seg opp og blodtrykk ble høyt. Ble etterhvert rekvirert hastesnitt da baby ikke tålte riene, men det skjedde aldri for hodet kom på vei ut fra fødestua (under 20 min fra 4 cm til baby var ute) og ble tatt med tang. Med nummer to fikk jeg epiduralnål lagt inn før tablettene fikk begynne å virke, så jeg skulle få smertestillende med en gang jeg ønsket det Tok omtrent 10 timer fra første tablett til baby var ute.

Ble det med nr 3. Fødselen i seg selv var ikke verre. Ble satt igang med ballong og trengte ikke noe mer etter det. Hadde arrvev som gjorde at livmoren ikke åpnet seg til tross for iherdige forsøk av kroppen min og det også tregt til tross for at vannet gikk dagen etter at ballongen ble satt. Fra vannavgang til fødsel så tok det 11 timer, fra aktiv fødsel til pressrier tok det ca 3 timer og 1.5 min pressing så var baby ute. Med nr 1 tok fødselen 5 timer fra aktiv fødsel men ingen merkbare rier før det. Med nr 2 tok det 4 timer fra vannavgang. Så tok ikke så voldsomt lengre tid ved igangsetting. Jeg får stormrier på slutten uansett om det er satt igang eller ikke.

En indusert fødsel - fikk først ballong, deretter 3 døgn med tabletter.
Lang og intens fødsel, epiduralen tok ikke smertene :confused: (12,5 timer)
(Dette var vaginal fødsel nr 2)

Men, vil jo føde igjen likevel.. :p

Back
Topp