Igangsatt fødsel

Hos meg gikk det jo kjempefort, og det hadde nok gått enda fortere om jeg ikke valgte epidural. Tok i underkant av fem timer fra de satte inn ballong, og til han var ute, og da var jeg lukket, låst og helt umoden.

Det gir håp :D
 
Overlegen mente det ble en del venting.. flere som vil ha babyene ut før jul sikkert :p
Også er det en søndag og jeg har oppmøte midt i vaktskifte..... jadda! Stakkars mannen som må sitte i bilen å vente..

Nettbredd, strikking og mye mat/snaks til deg og mannen anbefales. Vet ikke om akkurat han strikker da :hilarious:
 
Nettbredd, strikking og mye mat/snaks til deg og mannen anbefales. Vet ikke om akkurat han strikker da :hilarious:

Ingen av oss strikker - og vi har bare ett nettbrett på deling :hilarious: Så hvem får det tro? :hilarious::hilarious:
 
Ballong onsdag, piller torsdag, drypp lørdag, ute lørdag kveld. Laaaaaang tid. 1.gangs fødende da, og ikke moden i det hele tatt. Til termin.
 
Hvor lang tid tok den igangsatte fødselen?
Jeg fikk beskjed om å ta med noe til underholdning da det kunne ta noen dager men det rakk jeg ikke å engang tenke på å ta frem:hilarious:
DE prøvde med ballong men det var ikke mulig å få satt så de la meg inn og skulle sette tabletter istedenfor.
Fra første og eneste tablett ble satt fikk jeg første rie 30 minutter etter.
Det tok det alt i alt 15 timer fra satt tablett til hun var født.
Jeg epidural etter ca 9 timer, noe som gjorde at fødsel ble litt forlenget men personlig var det verdt det og helt nødvendig for meg.
 
Last edited:
Ca 11 timer fra første tablett ble satt. Slapp ballong å kunne gå rett på tabletter.
Første tablett satt kl 14, neste kl 18. Rier startet kl 22, gutten var ute kl 01 :happy: 2.gangs dette da.

Nå med nr 3 gikk vannet spontant, men ingen rier, så ble satt igang nå også. Tablett kl 11, hinneløsning kl 17, tablett kl 18, rier kl 18:30, gutt ute kl 20:15 :happy:
 
4 døgn tok det. Absolutt ikke moden :chicken: (med tredjemann)
 
Sikkert ikke veldig oppløftende lesning for deg akkurat nå, men tok 4 døgn her også :bored: Igangsatt 38+0. Fikk 8 modningspiller, ble strippet uendelig ganger og endte med drypp. Begynte å grine når jeg ikke fikk pille nr 7 den tredje kvelden, ville så gjerne komme i gang. Men, når det skal sies var det en helt utrolig fødsel når vi først var i gang! Og makan til premie da ❤️ Og bare et lite tips, ikke spis grøt og drikk rød saft rett før du skal få pille, da turner bebis masse og prosessen drøyer enda mer! Det glemte de å nevne for meg :hilarious:
 
Sikkert ikke veldig oppløftende lesning for deg akkurat nå, men tok 4 døgn her også :bored: Igangsatt 38+0. Fikk 8 modningspiller, ble strippet uendelig ganger og endte med drypp. Begynte å grine når jeg ikke fikk pille nr 7 den tredje kvelden, ville så gjerne komme i gang. Men, når det skal sies var det en helt utrolig fødsel når vi først var i gang! Og makan til premie da ❤️ Og bare et lite tips, ikke spis grøt og drikk rød saft rett før du skal få pille, da turner bebis masse og prosessen drøyer enda mer! Det glemte de å nevne for meg :hilarious:

Nei det var okle oppløftende i det hele tatt :hilarious: Men jeg ba jo om erfaringer da, så sånn er det!

Håper litt at dette var din første fødsel? Har snakket med sykehuset nå og de tror jeg kommer fort i gang siden dette er nr 3 :)
 
Nei det var okle oppløftende i det hele tatt :hilarious: Men jeg ba jo om erfaringer da, så sånn er det!

Håper litt at dette var din første fødsel? Har snakket med sykehuset nå og de tror jeg kommer fort i gang siden dette er nr 3 :)
Ja, var første! Når dette er din tredje er det nok håp for deg altså :joyful: det var visst ikke vanlig å respondere så lite på de modningspillene, så tror det hører til sjeldenheten at man må få maks dose med de! Lykke til ❤️
 
Ja, var første! Når dette er din tredje er det nok håp for deg altså :joyful: det var visst ikke vanlig å respondere så lite på de modningspillene, så tror det hører til sjeldenheten at man må få maks dose med de! Lykke til ❤️

Hehe så bra! Må jo bare igjennom det uansett. Tusen takk ❤️
 
Ja skjønner det :(
Har hatt to styrtfødsler før, så hvis de bare får kroppen i gang tenker jeg det bør gå relativt fort. Håper jeg er litt moden, men det spørs...

Ja, settes inngang 20/12 da er jeg 38+0..
Hvis du har hatt to styrtfødsler er det stor sannsynlighet for at det vil gå raskt denne gangen også.

I forhold til igangsetting så kommer det litt ann på årsaken også. Jeg hadde svangerskapsforgiftning. Hadde 1 cm åpning da jeg fikk satt inn ballongen. Fra den var inne til intense rier startet gikk det 30 minutter. Hele opplevelsen er egentlig litt uklar og jeg vet ikke helt hvor tiden ble av fordi jeg lå i smerter hele tiden. Etter en og en halv time så var jeg i så store smerter at jordmor satte seg bekymret i stolen ved siden av og bare stirra på ctgen. Til slutt ringte hun legen og de sjekket etter puls uten å finne noe. Så da ble det full baluba, de hentet inn ultralyd apparat og begynte å legge inn flere venefloner, da sjekket de også ballongen og der var det full åpning. Pulsen fant de til slutt, men den var veldig lav så hun måtte ut med en gang. Endte i akutt keisersnitt i narkose. Jeg var forberedt på å ligge der i max tid fordi jeg ble fortalt at det mest sannsynlig ikke kom til å ha noen effekt, men fra ballongen gikk inn (tok litt tid fordi de ikke fikk den riktig på plass) tror det var ca kl11:00, jeg var tilbake på rommet mitt innen 11:15/20. Jenta vår var ute kl. 13:55. Jeg har blitt fortalt i etterkant at hvis man har hatt en styrtfødsel så er sannsynligheten stor for at det kan skje igjen, selv om man blir satt i gang.

Sier ikke dette for å skremme, men det er viktig å være forberedt på at det også kan gå raskt.
 
Hvis du har hatt to styrtfødsler er det stor sannsynlighet for at det vil gå raskt denne gangen også.

I forhold til igangsetting så kommer det litt ann på årsaken også. Jeg hadde svangerskapsforgiftning. Hadde 1 cm åpning da jeg fikk satt inn ballongen. Fra den var inne til intense rier startet gikk det 30 minutter. Hele opplevelsen er egentlig litt uklar og jeg vet ikke helt hvor tiden ble av fordi jeg lå i smerter hele tiden. Etter en og en halv time så var jeg i så store smerter at jordmor satte seg bekymret i stolen ved siden av og bare stirra på ctgen. Til slutt ringte hun legen og de sjekket etter puls uten å finne noe. Så da ble det full baluba, de hentet inn ultralyd apparat og begynte å legge inn flere venefloner, da sjekket de også ballongen og der var det full åpning. Pulsen fant de til slutt, men den var veldig lav så hun måtte ut med en gang. Endte i akutt keisersnitt i narkose. Jeg var forberedt på å ligge der i max tid fordi jeg ble fortalt at det mest sannsynlig ikke kom til å ha noen effekt, men fra ballongen gikk inn (tok litt tid fordi de ikke fikk den riktig på plass) tror det var ca kl11:00, jeg var tilbake på rommet mitt innen 11:15/20. Jenta vår var ute kl. 13:55. Jeg har blitt fortalt i etterkant at hvis man har hatt en styrtfødsel så er sannsynligheten stor for at det kan skje igjen, selv om man blir satt i gang.

Sier ikke dette for å skremme, men det er viktig å være forberedt på at det også kan gå raskt.

Tusen takk for at du deler ❤️
Først og fremst, for en opplevelse for deg! Bra det gikk bra med deg og babyen ❤️

Jeg må innrømme at jeg ikke er forberedt på at det skal gå så fort nei.. det er mest fokus på at man må være tålmodig og gi kroppen tid til å komme i gang.. så jeg har sett for meg en god stund på å få kroppen til å produsere rier og at det derfra vil gå tilnærmet like fort som med de andre.. De andre er født etter termin, mens nå er det to uker før termin.. så derfor har jeg tenkt at kroppen sikkert ikke er klar for fødsel så tidlig..

Det blir veldig spennende å se kjenner jeg...
 
Tredjegangs. Første gang igangsatt. Ballong satt inne i ca 30 timer før de tok den ut. 1-2 cm.. liten endring. Fikk modningstablett på kvelden. Morgenen etter var det 3 cm, svake rier og vannet ble tatt. 3.5 t etter var baby ute. Veldig greit at det gikk fort, for det ble veldig intenst.
 
Tusen takk for at du deler ❤️
Først og fremst, for en opplevelse for deg! Bra det gikk bra med deg og babyen ❤️

Jeg må innrømme at jeg ikke er forberedt på at det skal gå så fort nei.. det er mest fokus på at man må være tålmodig og gi kroppen tid til å komme i gang.. så jeg har sett for meg en god stund på å få kroppen til å produsere rier og at det derfra vil gå tilnærmet like fort som med de andre.. De andre er født etter termin, mens nå er det to uker før termin.. så derfor har jeg tenkt at kroppen sikkert ikke er klar for fødsel så tidlig..

Det blir veldig spennende å se kjenner jeg...
Du må ha masse lykke til i hvert fall! Får krysse fingrene for at det tar akkurat passe med tid, ikke for raskt eller for sakte :p
 
Første gang (11 år siden) startet de med stikkpiller dagen før fødselen, de forberedte meg på at det kom til å ta flere døgn før fødselen var et faktum. Dagen etter tok de vannet og det ble full fres, 2 timer og 22 minutter etterpå var fødselen overstått.

Andre gang (3 uker siden) ballong satt inn dagen før fødsel, da den falt ut ble vannet tatt men ingenting skjedde. Det ble bestemt at kroppen skulle jobbe selv, så det ble ikke satt riedrypp (heldigvis). Vi fikk et rom og det ble antatt at det ikke ble fødsel denne dagen. Plutselig startet riene og ca 50 minutter etterpå var fødselen overstått.

Kroppen min var helt umoden ved igangsetting begge gangene og jeg kjente ingenting til «forarbeidet» med hverken stikkpillene eller ballongen. Så det var kjappe og greie fødsler etter riene kom begge gangene:)
 
Back
Topp