Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Første - vannet gikk og hun ble født 26 timer etter.
Andre - maserier i nesten en uke før han ble født 12 dager på overtid.
Fjerde - igangsatt. Fikk ballong på ettermiddagen fredag. Men den datt raskt ut. Måtte begynne på nytt dagen etter.
Fikk første pille kl 12. Andre kl 18. . Kl 20.30-45 tok de vannet og han ble født rett før 23..
Så i bunn og grunn var igangsettingen raskest, og den beste.
Nå ser jeg frem til å bli satt igang. Håper jeg kan starte rett på pillen selv om de mener det er best med ballong først.
Hvorfor mener de det er best med ballong først? Jeg skal mest sansynlig bli satt igang denne gangen også (ble det med de to første og)... var ikke snakk om ballong da og fikk pille begge gangene.. har ikke hørt om det før nå når jeg er gravid igjen (12 år siden sist)... er det noe som har kommet de siste årene kanskje?
Var legen jeg var hos sist som påsto det. Da slipper kvinnen vaginal undersøkelse hver 6 timer og det skal i teorien være mulig å gå rett fra ballong til å ta vannet.. Men, nå er jeg ikke lege og heller ikke enig etter min erfaring, så det gjenstår å se.. heheHvorfor mener de det er best med ballong først? Jeg skal mest sansynlig bli satt igang denne gangen også (ble det med de to første og)... var ikke snakk om ballong da og fikk pille begge gangene.. har ikke hørt om det før nå når jeg er gravid igjen (12 år siden sist)... er det noe som har kommet de siste årene kanskje?
Jeg har hatt to helt forskjellige igangsettelser.
Den første var knalltøff pga han lå feil (tvers)
Og kom ikke ned i bekkenet. Pressrier med 4 cm åpning...og var et hell...
Min andre igangsettelse var en drøm, gikk fort, og var over all forventning. Holdt med en pille i kjeden så satte alt i gang uten noe mere inngripen. Dem på sykehuset ble veldig overrasket Og jeg likeså
Må legge til at jeg er ikke sikkert på om andre hadde slitt som jeg gjorde med han som lå på tvers om dem hadde brukt andre smerte lindringer... Jeg brukte lystgass i åpningstiden og ingenting når jeg skulle i gang med selve fødingen. Jeg tenkte i ettertid at dem burde tatt kontroll, og gitt meg smerte lindring når jeg slet som verst!
Igangsatt fødsel blir statistisk sett mer langvarig. Så jeg håper jeg slipper. Fordi jeg hadde en ekstremt langvarig og vond fødsel sist. 40 timer med kjempevonde rier fra vannet gikk til hun var ute, uten så mye som ett minutts søvn. Selv om det ikke var igangsatt. MEN vannet gikk samme dag som jordmor strippet meg, så denne gang skal jeg ikke be om stripping! Har lest en del studier som viser at det kan føre til tidlig vannavgang og dermed en lang og vond fødsel, som jo var akkurat det jeg hadde. Altså at vannet går før baby og livmor er klar.
Derfor er jeg personlig redd for å måtte bli igangsatt.
Var legen jeg var hos sist som påsto det. Da slipper kvinnen vaginal undersøkelse hver 6 timer og det skal i teorien være mulig å gå rett fra ballong til å ta vannet.. Men, nå er jeg ikke lege og heller ikke enig etter min erfaring, så det gjenstår å se.. hehe
Jeg ble strippet når jeg kom inn på føden sist. Hadde verken rier eller åpning. Tok knappe to timer før jeg hadde baby på utsiden.Nå kjente jeg at jeg ble skremt. Jeg ble satt igang ved forrige fødsel og skal denne gangen få stripping på termin for å håpe at fødselen starter av seg selv.. Kanskje jeg skal revurdere strippingen? Jeg har angst for å bli satt igang...
Jeg bare siterte legenGrunnen til at de ønsker at fødselen går igang med ballong er fordi da påvirker man ikke kroppen med hormoner. Pillene er hormoner som setter igang fødselen og vil derfor være "tøffere" for kroppen. Jeg fikk ballong, men den gav meg bare kraftige maserier, men null effektive rier. Riene var så kraftige som når man har pressrier. Så hvis jeg MÅ bli satt igang denne gangen tenker jeg det er like greit å få piller. Skal det først gjøre vondt kan det ihvertfall være effektive rier
Tror stripping fungerer forskjellig fra person til person. Men både jordmor og overlegen på sykehuset bekreftet at strippingen var grunnen til så tidlig vannavgang. Det skjer jo selvfølgelig ikke med alle, men siden det skjedde med meg sist vil jeg ikke ta sjansen igjen, for det var helt forferdelig.Nå kjente jeg at jeg ble skremt. Jeg ble satt igang ved forrige fødsel og skal denne gangen få stripping på termin for å håpe at fødselen starter av seg selv.. Kanskje jeg skal revurdere strippingen? Jeg har angst for å bli satt igang...
Høres litt ut som riene jeg hadde da. Fordi de var veldig kraftige og vonde men var ikke effektive... så kanskje ballong og stripping sånnsett irriterer litt på samme måte (når man ikke er klar)Grunnen til at de ønsker at fødselen går igang med ballong er fordi da påvirker man ikke kroppen med hormoner. Pillene er hormoner som setter igang fødselen og vil derfor være "tøffere" for kroppen. Jeg fikk ballong, men den gav meg bare kraftige maserier, men null effektive rier. Riene var så kraftige som når man har pressrier. Så hvis jeg MÅ bli satt igang denne gangen tenker jeg det er like greit å få piller. Skal det først gjøre vondt kan det ihvertfall være effektive rier
Takk for at dere deler erfaringer!
På grunn av alvorlig svangerskapsdepresjon og mange ulike plager fysisk, langvarig sykemelding siden september og innleggelse flere ganger i svangerskapet har jeg muligheten til å bli satt i gang nå etter jeg går inn i uke 37 (37+0 førstkommende onsdag).
Har to raske fødsler bak meg (4,5t og 2,5t) som begge startet av seg selv to dager før termin.
Jeg sliter veldig både fysisk og psykisk nå, er spent på om formen i det hele tatt tåler en fødsel. Må bruke rullestol bare for å komme meg fra stua til badet, og må gjerne ha hjelp av samboer i tillegg fordi jeg blir så svimmel og sliter med tung pust.
Vil egentlig bare bli ferdig å få kroppen tilbake, men samtidig litt redd for igangsatt fødsel siden mangen opplever at fødselen blir enda tøffere da.
Er rådvill og har det helt grusomt
Når du har hatt så raske fødsler før kan jeg aldri forestille meg at den blir veldig langvarig nå selv om du settes i gang. Synes det høres fornuftig ut å be om igangsetting i din situasjonTakk for at dere deler erfaringer!
På grunn av alvorlig svangerskapsdepresjon og mange ulike plager fysisk, langvarig sykemelding siden september og innleggelse flere ganger i svangerskapet har jeg muligheten til å bli satt i gang nå etter jeg går inn i uke 37 (37+0 førstkommende onsdag).
Har to raske fødsler bak meg (4,5t og 2,5t) som begge startet av seg selv to dager før termin.
Jeg sliter veldig både fysisk og psykisk nå, er spent på om formen i det hele tatt tåler en fødsel. Må bruke rullestol bare for å komme meg fra stua til badet, og må gjerne ha hjelp av samboer i tillegg fordi jeg blir så svimmel og sliter med tung pust.
Vil egentlig bare bli ferdig å få kroppen tilbake, men samtidig litt redd for igangsatt fødsel siden mangen opplever at fødselen blir enda tøffere da.
Er rådvill og har det helt grusomt
Vet du, jeg ville tatt opp alt du tenker på med legene. Som tredjegangs trenger ikke fødselen bli ille i det hele tatt, selv om du eventuelt blir igangsatt.
Venninnen min ble satt i gang i uke 38+0, på grunn av stort barn - og selv om fødselen varte et par timer lengre enn de to foregående fødslene hennes (var et veldig stort barn (4700g), som i tillegg var stjernekikker, så det kan være årsaken til at det tok lengre tid), hadde hun en veldig fin opplevelse.
Jeg sliter veldig med bekkenet selv, er helt avhengig av krykker, og mannen (eller et av barna) må hjelpe meg på do, og inn/ut av dusjen. Så jeg forstår godt at du sliter med å velge mellom pest og kolera. Uansett vil jo ikke en fødsel vare så lenge, mens svangerskapet kan vare i flere uker til.
Når du har hatt så raske fødsler før kan jeg aldri forestille meg at den blir veldig langvarig nå selv om du settes i gang. Synes det høres fornuftig ut å be om igangsetting i din situasjon [emoji173]️
For babyen sin del er det jo helt fint å bli født i uke 37, og for deg blir det fint å bli ferdig med svangerkapet.
Lykke til! [emoji173]️