Tror stripping fungerer forskjellig fra person til person. Men både jordmor og overlegen på sykehuset bekreftet at strippingen var grunnen til så tidlig vannavgang. Det skjer jo selvfølgelig ikke med alle, men siden det skjedde med meg sist vil jeg ikke ta sjansen igjen, for det var helt forferdelig.
Bare for å forklare, så er det de gjør når de stripper at de drar i og «irieterer» membranen. Det kan føre til tidlig vannavgang Om kroppen og livmor ikke er klar til fødsel da vil man ha veldig vonde rier fordi når man har rier før vanner går tar vannet av for riene så de blir mildere, men når vannet har gått stanger hodet i bekkenet for hver ri og det blir veldig vondt. Jeg hadde minst én veldig vond ri (typ, føltes som om noen rev meg istykker på innsiden med kniver) hvert tiende minutt i 40 timer...
Om vannet hadde gått senere i fødselen hadde de første riene ikke vært så vonde og jeg hadde nok klart å sove/slappe av litt. I stedet var jeg helt utslitt da fødselen begynte.
Jeg fødte på min menstermin, som var 4 dager før OUL-termin. Fordi det var så traumatisk for meg vi l jeg heller la være å bli strippet og gå litt på overtid denne gangen, og mest sannsynlig ha en kortere fødsel enn sist.
Men med statistikk og risiko er det alltid noen som det ikke skjer med også. Og kanskje noen som blir strippet var mer klare da de ble det.
Men jeg velger ikke med vilje og viten å gjøre noe som kan føre til at fødselen ble som sist. Så selv om sjansene for langvarig og vond fødsel bare er 10% mer med stripping enn uten stripping, er det en sjanse jeg ikke vil ta. Spesielt siden min kropp reagerte sånn sist, er det nok ekstra stor sjanse for at den gjør der igjen.
Jeg har også lest noen studier som bekrefter at det i snitt er lengre og vondere fødsler og større sjanse for tidlig vannavgang med stripping.