Igangsatt fødsel vs. vanlig?

Jeg har erfaring med begge deler. Gikk bra med igangsetting nå på 3.mann. Fikk ballong, også tabletter (4 stk). Fødselen startet likt som de to andre, og varte ca likt. Litt heftigere rier (og en litt sliten kropp/hode) gjorde at jeg brukte mer smertelindring enn før, fikk epidural og lystgass nå). Ellers var det ikke noe komplikasjoner, baby var noe sliten mot slutten, men alt gikk bra.

Takk for svar! :)
Har tenkt på dette med smertelindring selv, de to andre har jeg ikke brukt noen form for smertelindring med, men er absolutt forberedt og åpen for dette nå.

Godt å høre alt gikk bra med dere begge[emoji173]️

Mine fødsler var raske selv om jeg ble satt igang, første tok 6,5 timer fra jeg fikk rier til han var ute, nr to tok 3,5

Mine fødsler var raske selv om jeg ble satt igang, første tok 6,5 timer fra jeg fikk rier til han var ute, nr to tok 3,5

Da gikk det fort ja :)

Man hører vel stort sett om de historiene der det tar lang tid og ting blir kompliserte, men det er nok sikkert like mange fine historier også :)

Da gikk det fort ja :)

Man hører vel stort sett om de historiene der det tar lang tid og ting blir kompliserte, men det er nok sikkert like mange fine historier også :)

Veldig intense rier med lite pause mellom, men gikk greit... aner ikke hvordan det hadde vert å komme igang av meg selv, om det hadde tatt lengre eller kortere tid..

Litt avsporing fra topic, men må bare spør: fødet du vaginalt med h*n som lå på tvers? Gikk naturen sin gang slik at h*n fikk hodet ned i bekkenet til slutt?

JM hadde en teknik også jeg måtte flyttes fra side til side en del ganger, for og hjelpe han til rett posisjon. Før jeg fødte vaginalt :)

Veldig intense rier med lite pause mellom, men gikk greit... aner ikke hvordan det hadde vert å komme igang av meg selv, om det hadde tatt lengre eller kortere tid..

Ikke godt å si..
Mine to første fødsler som startet naturlig varte i 4,5 og 2,5 timer. Relativt intense rier begge gangene, men spesielt nummer to som kun varte i 2,5t. Fikk en veldig «ut av meg selv» følelse, men sitter igjen med en god opplevelse likevel.
Håper fødsel nummer tre går fort og greit også, igangsatt eller ikke[emoji4]

Ikke godt å si..
Mine to første fødsler som startet naturlig varte i 4,5 og 2,5 timer. Relativt intense rier begge gangene, men spesielt nummer to som kun varte i 2,5t. Fikk en veldig «ut av meg selv» følelse, men sitter igjen med en god opplevelse likevel.
Håper fødsel nummer tre går fort og greit også, igangsatt eller ikke[emoji4]

Takk for det [emoji4] blir spennende å se, man vet jo aldri hva man går til selv om man hat født før.. men tror ikke det tar lengre tid hvertfall... synes også riene var verst under den korteste fødselen

Min første fødsel var igangsatt. 1 pille, så gjekk vatnet. Pga ingen rier så blei eg sett på drypp mornibgen etter. Blei pangstart, men veldig fin og grei fødsel. Tok 7 tima fra dryppet var i handa til han var ute.

Dei to andre har starta sjølv med vannavgang, å riestart ein del timar seinare. Nr 3 kom litt for fort (etter min meining) så håpa at nr 4 har bedre tid[emoji106][emoji4]

Tror stripping fungerer forskjellig fra person til person. Men både jordmor og overlegen på sykehuset bekreftet at strippingen var grunnen til så tidlig vannavgang. Det skjer jo selvfølgelig ikke med alle, men siden det skjedde med meg sist vil jeg ikke ta sjansen igjen, for det var helt forferdelig.

Bare for å forklare, så er det de gjør når de stripper at de drar i og «irieterer» membranen. Det kan føre til tidlig vannavgang Om kroppen og livmor ikke er klar til fødsel da vil man ha veldig vonde rier fordi når man har rier før vanner går tar vannet av for riene så de blir mildere, men når vannet har gått stanger hodet i bekkenet for hver ri og det blir veldig vondt. Jeg hadde minst én veldig vond ri (typ, føltes som om noen rev meg istykker på innsiden med kniver) hvert tiende minutt i 40 timer...

Om vannet hadde gått senere i fødselen hadde de første riene ikke vært så vonde og jeg hadde nok klart å sove/slappe av litt. I stedet var jeg helt utslitt da fødselen begynte.

Jeg fødte på min menstermin, som var 4 dager før OUL-termin. Fordi det var så traumatisk for meg vi l jeg heller la være å bli strippet og gå litt på overtid denne gangen, og mest sannsynlig ha en kortere fødsel enn sist.

Men med statistikk og risiko er det alltid noen som det ikke skjer med også. Og kanskje noen som blir strippet var mer klare da de ble det.

Men jeg velger ikke med vilje og viten å gjøre noe som kan føre til at fødselen ble som sist. Så selv om sjansene for langvarig og vond fødsel bare er 10% mer med stripping enn uten stripping, er det en sjanse jeg ikke vil ta. Spesielt siden min kropp reagerte sånn sist, er det nok ekstra stor sjanse for at den gjør der igjen.

Jeg har også lest noen studier som bekrefter at det i snitt er lengre og vondere fødsler og større sjanse for tidlig vannavgang med stripping.

Takk for at du svarte så utfyllende :) Tror jeg må ta det som det kommer om jeg skal bli stripping eller ikke på termin. Eneste jeg ønsker er en naturlig fødsel :)

Back
Topp