idag er det 10 år siden...

*Hot mama*

Elsker forumet
10 år siden Benjamin Hermansen ble drept på Holmlia[:(]

26. januar 2011 er det 10 år siden 15 år gamle Benjamin Hermansen ble drept av nynazister. Dagen markeres med fakkeltog i Oslo.

Drapet på Benjamin rystet en hel nasjon. Over 40 000 mennesker gikk i fakkeltog for å vise sin fortvilelse og avmakt. Men folkemengden i fakkeltoget viste også styrke og vilje til å ville noe annet. Kongehuset, statsminister og biskop sto sammen med Oslos innbyggere denne spesielle kvelden.

Benjamins Minnefond og ungdom fra Holmlia inviterer til fakkeltog 26.01.2011. Toget går samme rute som for ti år siden, fra Youngstorget til Universitetsplassen.

OBS: NY TID: Oppmøte kl 17.30 på Youngstorget

Organisasjoner som har sluttet seg til toget:

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.benjaminsminnefond.no%2F&h=cd05b

[:(][:(]

Huff en sak som aldri kommer til å bli glemt.. [:(]

Husker den saken, utrolig trist...[:(]

Tida har gått fort altså... Er det virkelig 10 år allerede??
Jeg gikk i 6 klasse da (tror jeg), husker hele skolen samla seg ute i skolegården og hadde 1 minutts stillhet...[:(]

ORIGINAL: ¤ Lykkerus ¤

Lagde de ikkje en sang til han og?

her er ein sang

http://www.youtube.com/watch?v=lHjg4EO7Lh0

Også dedikerte vel Michal Jackson en sang til han... vis eg ikke husker heilt feil...

Michael Jackson's Invincible dedikert til Benjamin - Pop sangeren Michael Jackson dedikerte sitt nummer-en-album Invincible til Benjamin Hermansen .

[:(][:(] mine tanker til hans foreldre og nære

ORIGINAL: Hanane

[:(][:(] mine tanker til hans foreldre og nære

Er det 10 år siden allerede??????????

[:(]

Huff... Husker det som det var i går[:(] Jeg og ungene skal bort til statuen hans som står der det skjedde etterpå og sette ned lys, og så skal vi ned og gå i fakkeltoget! Helt grusomt tragisk og alle burde vise sin avsky!!

Syns det her har tatt helt av[>:] han er ikke den første gutten som har blitt drept av nynazister eller andre ekstreme grupper..men skulle pokker meg tro det[>:]

Den saken kommer jeg aldri til å glemme...[:(]

Fra Wikipedia , Det Frie leksikonet
Benjamin Hermansen (29 mai 1985 - januar 26, 2001) var en norsk-afrikansk gutt hvis far var født i Ghana , hans mor var norsk. Han ble stukket til døde på Holmlia i Oslo , Norge, like før midnatt den 26. januar 2001 av folk fra Neo-Nazi gruppen BootBoys . Joe Erling Jahr og Ole Nicolai Kvisler ble dømt for drapet og dømt til 18 og 17 år i fengsel henholdsvis. En tredje tiltalte, Veronica Andreassen ble dømt på et minste ansvar for medvirkning legemsbeskadigelse forårsaker død og dømt til tre års fengsel.

Populære respons til drapet
Siden drapet var motivert av rasisme , mobiliserte det store deler av den norske befolkningen. Gjennom hele landet, ble parader for å protestere mot drapet, med nesten 40.000 mennesker deltar i Oslo.

"Song til Benjamin"
Hermansen ble gravlagt 6. februar 2001. Song til Benjamin , skrevet av flere av hans venner for tjenesten, ble presentert i begravelsen hans. Sangen ble senere spilt inn i studio med artister som Noora Noor og Briskeby .

The Benjamin-prisen
I 2002, det Benjamin-prisen ble grunnlagt i Hermansen minne. Den deles ut den 27. januar hvert år.

Michael Jackson's''Invincible''dedikert til Benjamin
Pop sangeren Michael Jackson dedikerte sitt nummer-en-album Invincible til Benjamin Hermansen (og også til sine egne foreldre og bestemor). Grunnen til dette er dels å gjøre med det faktum at Holmlia gutten Omer Bhatti og Jackson var nære venner, og Bhatti var samtidig en god venn av Benjamin Hermansen.

På albumcoveret, ved siden av bildet av en rose, det lyder:Michael Jackson gir "spesiell takk":
«Dette albumet er dedikert til Benjamin" Benny "Hermansen. Kan vi fortsette å huske å ikke dømme mennesker etter fargen på huden sin, men innholdet i hans karakter. Benjamin ... vi elsker deg ... kan du hvile i fred. »

ORIGINAL: ¤ Lykkerus ¤

[&o]

Va ein fyr her fra sogndal so blei drept og.. Arve.. [:(]

Arve

http://www.intsos.no/?id=1833 teksten er hentet her i fra, står meir

ARVE Beheim Karlsen ble drept av rasister. Han ble funnet død i Sogndalselva 26. april 1999. Det siste man så av ham var at var at han ble forfulgt av ungdommer som ropte "drep neger'n!".

17 år gamle Arve var født i India. Han ble drept på grunn av sin hudfarge.

Dette er nok et eksempel hvor rasismeparagrafen ikke brukes i åpenbare tilfeller av rasisme.

Politiet, og kommunen, avviste hele tida at drapet hadde noe som helst med rasisme å gjøre. På tross av at Arve hadde vært utsatt rasistisk vold og trakassering ved flere tilfeller hadde verken politi eller kommune reagert.

Ungdommene som løp etter Arve ble løslatt av politiet etter to timer.

De ble avhørt som vitner, ikke som mistenkte.

Til slutt ble de tiltalt - ikke for drap og rasisme, men for vold og trusler.

"Jeg har ikke noe i mot Arve, bare hudfargen hans" har en av de tiltalte forklart.

Nå har Statsadvokaten blitt presset til å sette igang ny etterforskning av de rasistiske truslene.

Drapet fikk ikke på langt nær den samme oppmerksomhet som nazistenes drap på Benjamin Hermansen.

Også drapet på Arve kom i etterkant av at media og politikere hadde hauset opp en påstått "voldsbølge", som svart ungdom fikk skylda for.

Denne legitimeringen av rasisme bidrar direkte til rasistisk vold.

Dagen etter at Arve ble funnet drept ble saken slått stort opp over tre sider i Dagbladet.

Noen sider lenger bak kunne man lese under overskriften "Innvandrergjenger et problem": "Vold på skolen, ofte med gjenger av utenlandsk opprinnelse, et et problem som griper om seg i Oslo." At vold mot svarte fra rasistiske gjenger er et problem, var ikke nevnt med ett ord.

Back
Topp