Fire år senere har jeg unger på 15, 13 og 8, som altså aldri har stått på slalåm, og det er nok 30+ år siden min erfaring. Mannen stadig like uerfaren. Det er nemlig lite interesse for dette i familien. Eldstemann sier fortsatt "nei, jeg liker ikke fart" når jeg spørr om han kunne tenke seg en dag å teste. Søstra på 13 er derimot, som jeg forventet den gangen for 4 år siden, mer lysten på å prøve det en gang i alle fall. Minstemor har jeg ikke spurt, det gjør jeg ikke før jeg vet om dette er noe jeg skal gjøre med en unge eller tre i påska, for de store kan jeg spørre på generelt grnnlag, hun er litt mer "konkret".
Men jeg lurer på å ta med en unge eller to eller tre, ettersom hva de har lyst til, samlet eller litt hver for seg, til en privat time med en instruktør på ørskogfjellet dersom han er ledig en dag i påskeferien. Skiskole i gruppe over flere dager hadde selvsagt vært ideelt, men det er det ikke noe info om at de har (Men for all del, jeg kan leie hytte i kvitfjell inkludert heiskort og det hele og melde dem på tre (halv)dagers skiskole i hver sine aldersgrupper, og meg og mannen på voksenkurs) og betale.... vel, jeg kan betale 3-4 mnd avdrag (avdraget, ikke rentene) ekstra på huslånet for den summen. Har vi mer glede av å være gjeldsfri flere mnd tidligere, om 9 år?
Nei, det hander ikke mest om pengene men om 1) at jeg ikke tror mannen min har i nærheten av like mye påskeferie som meg og ungene og 2) at i alle fall eldstemann altså ikke egentlig har lyst, så en ting er om jeg klarer overtale ham til en time på det nærmeste fjellet, med lovnad om kakao etterpå og hele dagen uten masing, fri til pc spilling dagen etterpå, men tre dager på hytte med heiskort og halvdagskurs er nok "litt" mer enn han han overtales til
Han og faren
Men jeg føler på det hver gang det kommer info om skidag, hvor de eldste får lov å dra i trekket, at mine må gå langrenn. For de kan ikke annet. Eldste fordi han absolutt VIL, mellomste har mer lyst å prøve, så jeg tenker sterkt på å la henne prøve en gang denne påska om jeg får det til. Om ikke annet så bare meg og henne og barnebånd-trekket om vi ikke får tak i instruktør. Yngste får ikke velge trekket med skolen enda uansett, hun går i 3. og slikt har de ikke pleid tilby før fra fjerde, men i år er det visst ikke skidag (grunnet økonomi. Men det jobbes for at akkurat 7. trinn som mellomste går på, skal få, fau skal sponse bussen)