Jeg er usikker på om vannscanningen ble utført av noen uten god nok erfaring, men hos meg viste det ikke på den. Mistanken kom hos fertilitetslegen når slimhinnen aldri utviklet seg til tykkelsen den skulle ha på noen av ultralydene - den "stoppet opp" og gjorde at vi måtte avbryte innsett flere ganger, og han sa at noe hindret utviklingen, som måtte ordnes før vi risikerte å ofre noen av våre nedfryste håp. Vi hadde bare 4 embryo på frys etter to uttak (første uttak ga svært få egg, og ingen levedyktige, andre uttak ble fullført men innsett ble avbrutt pga overstimulering), så han tok ny, full utredning for å ikke risikere å miste embryo til utrivelige forhold i livmoren. Hysteroskopi var del av utredningen for å finne ut om han fant mer der enn på tidligere vannscanning og UL, og derfra ble det fjerning av det han klarte, før henvisning til å fjerne de siste i narkose på dagkirurgisk.
Min historie er nok ikke verken vanlig eller uvanlig - men absolutt bevis på at man av og til kan oppdage problemer man tidligere kanskje utelukket ved andre undersøkelser. Jeg hadde en dyktig lege og sykepleiere som fulgte veldig godt opp, henviste meg til de riktige menneskene og var veldig tydelig på at dette skal vi klare å nøste opp i

man må bare ikke gi seg om ikke legen er like pådrivende som min - ingen kroker burde være usjekka, synes jeg, dersom man, som meg, ikke har andre oppdagede årsaker eller diagnoser knyttet til fertilitetsutfordringer.