Hysteroskopi erfaringer?

Jeg har «god» erfaring med hysteroskopi. Ikke lang ventetid - men jeg er i det offentlige.
Etter 2 MA’er og x antall fryseforsøk uten at egget festet seg, utredning av habituell abort, ble jeg desperat og googlet meg ihjel. Da ba jeg klinikken (UNN, offentlig) om scratching og hysteroskopi - og de henviste meg lokalt til det.
Egentlig skulle jeg ha hysteroskopi med lokal bedøvelse, men jeg fikk samtale med legen på telefon først, og forklarte situasjon min med ingen funn eller årsak til hvorfor jeg mistet i MA. Han bestemte da at de skulle legge meg i narkose.
Ingen funn på hysterkoskopien, han scratchet litt og spylte (som han sa).

I denne desperasjons-tiden sendte jeg også prøve til Athen, og fikk AB-kur.

Jeg ble da gravid på første forsøk etter, men mistet i MA igjen. Denne gangen analyserte de stoffskiftet mitt igjen (ble gjort funn av lavt stoffskifte på habituell abort utredningen). Så da ble stoffskiftet regulert, og jeg ble satt på Presnisilon og Albyl-E, og nå på første forsøk etter MA er jeg gravid 16+1.
For en solskinnshistorie ❤ Jeg har også sendt prøve til Athen. Man blir jo desperat etter å gjøre alt man kan. Håper på en like lykkelig slutt som din ❤

Har skrivet om dette tidligere her inne men i tilfelle du ikke har sett det - Jeg hadde hysteroskopi i narkose i februar. Ble henvist tidlig i desember i fjor. Dette var offentlig (bor i Bergen men ble sendt til Voss da de det var kortere ventetid der). Jeg Googlet meg halvt ihjel for i å finne private alternativer for å komme inn tidligere, men som du skriver tok hausken ikke imot andre enn egne pasienter og eneste private alternativ jeg fant var aleris i Oslo. De anslo 30-40 000 kr og det syntes vi var for mye. Ved operasjonen fant de polypp-lignende vev som ble fjernet. De scratchet resten også. For meg så var hele greien med å bli lagt i narkose værre enn smertene etterpå, siden det var første gang jeg i det hele tatt var innlagt på sykehus. Men det gikk helt fint. Blødde mye når jeg gikk på toalettet på oppvaket og hadde en veldig liten mens i syklusen etterpå (gjorde inngrepet rundt EL). Jeg hadde vondt som sterke menssmerter på oppvaket men fikk gode medisiner der som hjelpet. Neste ingen smerter etter hjemreise.

Blir første forsøk etter hyst nå i slutten av måneden. Har hatt 5 iui forsøk tidligere uten hell, polyppvevet kan ha bidratt da det satt mitt i livmor.
Ja, har fått med meg litt av historien din - husker også du fikk avbrutt i desember. Håper det nå går deres vei ❤ Takk for at du deler! Visste du at du hadde polypp, eller var det bare mistanke?

Så bra at behandlingen virket :)

Hvordan visste dem at du hadde polypper? Fra en undersøkelse tidligere (vannscanning, ul, ...)? Eller oppdaget dem de under hystero og skulle fjerne polyppene i samme slengen? Var det indikasjoner for hystero? F.x. hadde du noen mislykkede ivf-forsøk?

Jeg spør bare fordi jeg lurer om noen av oss kan gå med uoppdagede problemer inne i livmoren fordi de f.x. ikke vises på standardundersøkelse, nemlig UL eller vannscanning.

Jeg er usikker på om vannscanningen ble utført av noen uten god nok erfaring, men hos meg viste det ikke på den. Mistanken kom hos fertilitetslegen når slimhinnen aldri utviklet seg til tykkelsen den skulle ha på noen av ultralydene - den "stoppet opp" og gjorde at vi måtte avbryte innsett flere ganger, og han sa at noe hindret utviklingen, som måtte ordnes før vi risikerte å ofre noen av våre nedfryste håp. Vi hadde bare 4 embryo på frys etter to uttak (første uttak ga svært få egg, og ingen levedyktige, andre uttak ble fullført men innsett ble avbrutt pga overstimulering), så han tok ny, full utredning for å ikke risikere å miste embryo til utrivelige forhold i livmoren. Hysteroskopi var del av utredningen for å finne ut om han fant mer der enn på tidligere vannscanning og UL, og derfra ble det fjerning av det han klarte, før henvisning til å fjerne de siste i narkose på dagkirurgisk.
Min historie er nok ikke verken vanlig eller uvanlig - men absolutt bevis på at man av og til kan oppdage problemer man tidligere kanskje utelukket ved andre undersøkelser. Jeg hadde en dyktig lege og sykepleiere som fulgte veldig godt opp, henviste meg til de riktige menneskene og var veldig tydelig på at dette skal vi klare å nøste opp i :) man må bare ikke gi seg om ikke legen er like pådrivende som min - ingen kroker burde være usjekka, synes jeg, dersom man, som meg, ikke har andre oppdagede årsaker eller diagnoser knyttet til fertilitetsutfordringer.

Begrunnelsen var at de trodde det kunne være betennelse i eggleder som gjorde at vi ikke ble gravid. Når vi ble gravid naturlig falt begrunnelsen til hysteroskopi bort og de tok vannscanning i steden for.

Jeg husker jeg tenkte det samme som deg, jeg ville heller ta narkose og få det gjort enn å risikere å måtte komme tilbake :(
Ja, jeg har vurdert litt begge deler faktisk. Å få en henvisning til hysteroskopi offentlig, og ta en undersøkelse privat i forkant dersom det ikke er altfor dyrt. Vi må nok ta det offentlig dersom de finner noe greier, men siden vannskanningen er fin, kan det hende det ikke er noe der heller. Vanskelig valg.

Et til spørsmål: er det noen som har fått beskjed om at det kan være lurt å ta i betraktning hvilken syklusdag hysteroskopi utføres? Rett etter mens når slimhinnen er tynnest? Eller betyr det ikke så mye når?

Det er nok forskjellig hva man får beskjed om, ser det ut som. Jeg fikk beskjed om at hysteroskopi, for å utføres best mulig, burde tas innen 6 dager etter avsluttet mens. Jeg ble satt på Primolut-N på planlagte tidspunkt, for å "treffe" på dagene og ha best mulig forhold for hysteroskopi begge gangene jeg gjorde det.

Jeg er usikker på om vannscanningen ble utført av noen uten god nok erfaring, men hos meg viste det ikke på den. Mistanken kom hos fertilitetslegen når slimhinnen aldri utviklet seg til tykkelsen den skulle ha på noen av ultralydene - den "stoppet opp" og gjorde at vi måtte avbryte innsett flere ganger, og han sa at noe hindret utviklingen, som måtte ordnes før vi risikerte å ofre noen av våre nedfryste håp. Vi hadde bare 4 embryo på frys etter to uttak (første uttak ga svært få egg, og ingen levedyktige, andre uttak ble fullført men innsett ble avbrutt pga overstimulering), så han tok ny, full utredning for å ikke risikere å miste embryo til utrivelige forhold i livmoren. Hysteroskopi var del av utredningen for å finne ut om han fant mer der enn på tidligere vannscanning og UL, og derfra ble det fjerning av det han klarte, før henvisning til å fjerne de siste i narkose på dagkirurgisk.
Min historie er nok ikke verken vanlig eller uvanlig - men absolutt bevis på at man av og til kan oppdage problemer man tidligere kanskje utelukket ved andre undersøkelser. Jeg hadde en dyktig lege og sykepleiere som fulgte veldig godt opp, henviste meg til de riktige menneskene og var veldig tydelig på at dette skal vi klare å nøste opp i :) man må bare ikke gi seg om ikke legen er like pådrivende som min - ingen kroker burde være usjekka, synes jeg, dersom man, som meg, ikke har andre oppdagede årsaker eller diagnoser knyttet til fertilitetsutfordringer.
Dette gir meg håp! Takk ❤ Høres fornuftig ut å sjekke alle kroker og kriker før man kaster bort verdifulle egg!

Dette gir meg håp! Takk ❤ Høres fornuftig ut å sjekke alle kroker og kriker før man kaster bort verdifulle egg!

Det er alltid håp, sa "teamet" mitt hele tiden når det røyna på som verst og jeg tenkte at alt håp var ute :Heartred Og vipps, så knakk de en kode! Krysser alle fingre for at den koden knekkes snart hos deg også :Heartred

For en solskinnshistorie ❤ Jeg har også sendt prøve til Athen. Man blir jo desperat etter å gjøre alt man kan. Håper på en like lykkelig slutt som din ❤
Tusen takk! Jeg håper du får svar fra Athen snart, og at du får den utredningen du ønsker ❤️ Ikke gi opp!!

Helt sant - man blir deseperat og gjør alt. Og jeg skulle ønske jeg gjorde det tidligere, skulle virkelig ønske jeg satte spørsmålstegn med hvorfor ingen av eggene festet seg før. Brukte «opp» alle eggene fra første forsøk uten noe utredning.
Og jeg angrer nå på at jeg ikke ropte høyere. For når jeg først begynte å spørre, og rope tydelig, så fikk jeg det meste jeg ba om, i det offentlige..

Tusen takk ❤️ Jeg håper så inderlig dette blir en solskinnshistorie. Tidligere erfaringer har satt spor i kroppen, og jeg er livredd for å komme på UL igjen å ikke finne liv.
Men jeg tar tida til hjelp ❤️

Det er alltid håp, sa "teamet" mitt hele tiden når det røyna på som verst og jeg tenkte at alt håp var ute :Heartred Og vipps, så knakk de en kode! Krysser alle fingre for at den koden knekkes snart hos deg også :Heartred
Takk! Det håper jeg også. Noe må jo ha skjedd etter jeg mistet første gang. Nå skal jeg forhåpentligvis finne ut av hva ❤

Tusen takk! Jeg håper du får svar fra Athen snart, og at du får den utredningen du ønsker ❤️ Ikke gi opp!!

Helt sant - man blir deseperat og gjør alt. Og jeg skulle ønske jeg gjorde det tidligere, skulle virkelig ønske jeg satte spørsmålstegn med hvorfor ingen av eggene festet seg før. Brukte «opp» alle eggene fra første forsøk uten noe utredning.
Og jeg angrer nå på at jeg ikke ropte høyere. For når jeg først begynte å spørre, og rope tydelig, så fikk jeg det meste jeg ba om, i det offentlige..

Tusen takk ❤️ Jeg håper så inderlig dette blir en solskinnshistorie. Tidligere erfaringer har satt spor i kroppen, og jeg er livredd for å komme på UL igjen å ikke finne liv.
Men jeg tar tida til hjelp ❤️
Ja, de mottok prøven i går faktisk, så der er det håp! Tenker jo at 'noe' må ha skjedd, siden kroppen oppfører seg merkelig. Har jo mistet to jeg også, så uansett godt å utelukke ting! Ære være alle dere fine her inne som deler av erfaringer - både gode og dårlige ❤

Jeg husker deg fra tidligere, Litapi. Gratulerer så mye med uke 16 :Heartred

Vil du forklare litt hvorfor de mente det var best å gjøre det i narkose? Kan de gjøre mer da, hvis de finner noe som må fjernes?
Tusen takk, Fiiol ❤️ Håper inderlig at din omvei nå gir dere resultater som gjør at dere lykkes.

Legen mente at han kunne fjerne polypper om han evt. fant noe, og ikke bare undersøke. Utifra historien min trodde han gjerne han kom til å finne noe. Jeg spurte ikke så mye rundt det, var bare interresert i å bli utredet mest mulig, og fjerne om det var noe som hindret eggene for å feste seg.

Jeg fikk en spesifikk dag i syklus for scratchingen sin del, ikke for hysteroskopien.

❤️

Gratulerer med graviditet!

Det gjør vondt å lese at du måtte gjennom så mye før dere fant ut hva som var feil.
Det gjør meg nesten sint at lavt stoffskifte ikke var oppdaget tidligere. Det er jo så lett med den blodprøven. Er det ikke standard undersøkelse ved fertilitetsbehandling?

Så bra at det er over nå og alt er bra. Men tenk at det er så mange andre kvinner som går gjennom flere mislykkede forsøk og ikke vet hva som feiler.
Tusen tusen takk! ❤️ Og jeg er veldig enig. Det ble målt når vi ble utredet, før vi startet første forsøk. Men ikke underveis, og heller ikke ved noen av graviditeten hvor jeg mistet.
Det er altfor lite kunnskap rundt stoffskifte og fertilitet. Jeg har lest flere veiledere og forskning som konkluderer med at stoffskifte skal være regulert før prøving, og ivaretas i øyeblikket man får positiv test. Dét har ikke skjedd i mitt tilfelle. Min fastlege forholder seg til høyere verdier enn hva en endokrinolog gjør.
Så nå har jeg kranglet meg til å få tettere oppfølging på stoffskifte under graviditeten. Har måttet lese meg opp selv.
Frustrerende, men føles nødvendig..

Og takk. Jeg puster ikke rolig, og er livredd hver dag. Men det er prisen for den lange veien. Men forumet her har hele tiden gitt meg håp og tro på at det finnes en vei. ❤️
Håper du finner deres! Ikke gi opp! ❤️

Lurer på hva slags erfaringer dere har med hysteroskopi?

Hvor lang tid tok det for å få time? Noen som har gått privat? Ble det gjort funn, og noen som har blitt gravide i etterkant?

Hei!

Jeg tok hysteroskopi hos St. Olavs i januar. Ca 4 uker ventetid. Fikk verken narkose eller lokalbedøvelse, kun Paracet og Ibux. Ble fjernet noen polypper, samt stukket hull på noen små cyster. Fikk mensen par dager etter hysteroskopi, og ble gravid med innsett av fryst blastocyst to uker etterpå. Straks 11 uker på vei.

Ja, har fått med meg litt av historien din - husker også du fikk avbrutt i desember. Håper det nå går deres vei ❤ Takk for at du deler! Visste du at du hadde polypp, eller var det bare mistanke?
Takk :Heartred
Legen så en fortykkelse i livmor ved nedreguleringskontroll. Da hadde jeg gått på Synarela i tre uker og slimhinnen var tynn. Hun sa at det kunne være en polypp eller muskelknute og henviste meg da til hysteroskopi. Så jeg visste ikke sikkert før etter operasjonen. Jeg hadde vannscanning ved henvisning til assistert, det var to år tidligere. Da så alt fint ut men vet ikke om man alltid ser det på en slik undersøkelse. Siden dess har jeg bare hatt ul rundt eggløsning og da kan det være vanskelig å se ujevnheter.

Hei!

Jeg tok hysteroskopi hos St. Olavs i januar. Ca 4 uker ventetid. Fikk verken narkose eller lokalbedøvelse, kun Paracet og Ibux. Ble fjernet noen polypper, samt stukket hull på noen små cyster. Fikk mensen par dager etter hysteroskopi, og ble gravid med innsett av fryst blastocyst to uker etterpå. Straks 11 uker på vei.
Så herlig! Gratulerer med spiren i magen ❤

Hei!

Så du hadde hysteroskopi rett før mensen?
Og så var innsett på første syklus etter inngrepet?

Jeg skal ta hysteroskopi snart. Driver og planlegger det som planlegges kan.

Legen min skulle sende henvisning i dag, men visste ikke helt hvor hun skulle sende den :eek:

Legen min skulle sende henvisning i dag, men visste ikke helt hvor hun skulle sende den :eek:

Hun kunne kanskje skrive noe som "fritt sykehusvalg" ?

Jeg sjekket nå nettopp: min henvisning ligger på helsenorge til vurdering ved vårt sykehus. Skal høre med de i morgen angående ventetider og andre practicalities.

Så du hadde hysteroskopi rett før mensen?
Og så var innsett på første syklus etter inngrepet?

Jeg skal ta hysteroskopi snart. Driver og planlegger det som planlegges kan.

Hei,

Jepp, det stemmer. Hysteroskopi 27. januar, mens 29. januar, eggløsning 14. februar og innsett 19. februar. Så gikk veldig raskt og greit heldigvis. Legen min sa også at jo nærmere inngrep man fikk gjort innsett jo bedre så de var bare positive hele veien.

Hei,

Jepp, det stemmer. Hysteroskopi 27. januar, mens 29. januar, eggløsning 14. februar og innsett 19. februar. Så gikk veldig raskt og greit heldigvis. Legen min sa også at jo nærmere inngrep man fikk gjort innsett jo bedre så de var bare positive hele veien.

Bra at det ble bra.

Jeg hadde egentlig planer om en ny stimuleringsrunde i mai. Ok, en frysesyklus kunne det også være. Men nå blir det hystero istedenfor.
Tror ikke man gjør hystero og stim/innsett på samme syklus.
Venter nå på beskjed fra gyn om veien videre.

Back
Topp