Hysteroskopi erfaringer?

Dipsy

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Sommerfuglene
Lurer på hva slags erfaringer dere har med hysteroskopi?

Hvor lang tid tok det for å få time? Noen som har gått privat? Ble det gjort funn, og noen som har blitt gravide i etterkant?
 
Lurer på hva slags erfaringer dere har med hysteroskopi?

Hvor lang tid tok det for å få time? Noen som har gått privat? Ble det gjort funn, og noen som har blitt gravide i etterkant?

Tok hysteroskopi privat (Klinikk Hausken). Fikk komme til veldig raskt. Ble ikke gjort noe funn av noe unormalt. De tok også scratching i samme sleng. Ble gravid på fryseforsøket etter dette (hadde en vanlig syklus imellom). Men mistet i SA. Ellers var min erfaring at hysteroskopi var svært smertefullt - men det er mange som ikke synes det er noe vondt eller ubehagelig.
 
Utført i to runder hos meg, fjernet 3 polypper - første runde på klinikken med kun lokalbedøvelse, som ble avbrutt etter fjerning av 1 av 3 polypper grunnet dårlig sikt og bedøvelse som ikke tok godt nok. Runde to ble gjort i narkose på dagkirurgisk enhet, nesten 8mnd senere. Hadde en syklus etter dette før vellykket fryseforsøk - er idag gravid 34+4 med første barn :)
 
Jeg skulle ha, men det ble avlyst fordi vi ble gravide (sommeren 2020). Dette var offentlig st Olavs, midt i corona, 4 uker ventetid.
 
Tok hysteroskopi privat (Klinikk Hausken). Fikk komme til veldig raskt. Ble ikke gjort noe funn av noe unormalt. De tok også scratching i samme sleng. Ble gravid på fryseforsøket etter dette (hadde en vanlig syklus imellom). Men mistet i SA. Ellers var min erfaring at hysteroskopi var svært smertefullt - men det er mange som ikke synes det er noe vondt eller ubehagelig.
Takk for at du deler! ❤ Skulle gjerne tatt det hos Hausken, men akkurat nå tror jeg ikke de tar i mot andre enn egne pasienter :sorry:
Når det gjelder smerte, kan det virke som alt som foregår inni livmoren oppleves ulikt fra person til person. Har feks hatt to vannskanninger, første gang var det kjempe vondt, mens neste gang kjente jeg nesten ingenting. Egguttak virker også som oppleves veldig ulikt.
 
Utført i to runder hos meg, fjernet 3 polypper - første runde på klinikken med kun lokalbedøvelse, som ble avbrutt etter fjerning av 1 av 3 polypper grunnet dårlig sikt og bedøvelse som ikke tok godt nok. Runde to ble gjort i narkose på dagkirurgisk enhet, nesten 8mnd senere. Hadde en syklus etter dette før vellykket fryseforsøk - er idag gravid 34+4 med første barn :)
Takk for at du deler! Det er veldig godt å lese noen suksesshistorier ❤
 
Jeg skulle ha, men det ble avlyst fordi vi ble gravide (sommeren 2020). Dette var offentlig st Olavs, midt i corona, 4 uker ventetid.
4 uker er ikke ille. Vet du om det var narkose eller bare lokalbedøvelse du skulle hatt? ❤
 
Utført i to runder hos meg, fjernet 3 polypper - første runde på klinikken med kun lokalbedøvelse, som ble avbrutt etter fjerning av 1 av 3 polypper grunnet dårlig sikt og bedøvelse som ikke tok godt nok. Runde to ble gjort i narkose på dagkirurgisk enhet, nesten 8mnd senere. Hadde en syklus etter dette før vellykket fryseforsøk - er idag gravid 34+4 med første barn :)

Så bra at behandlingen virket :)

Hvordan visste dem at du hadde polypper? Fra en undersøkelse tidligere (vannscanning, ul, ...)? Eller oppdaget dem de under hystero og skulle fjerne polyppene i samme slengen? Var det indikasjoner for hystero? F.x. hadde du noen mislykkede ivf-forsøk?

Jeg spør bare fordi jeg lurer om noen av oss kan gå med uoppdagede problemer inne i livmoren fordi de f.x. ikke vises på standardundersøkelse, nemlig UL eller vannscanning.
 
Narkose :) håper det er kort ventetid altså :Heartred
Virker som offentlig ofte har narkose.. Kjipt å legges i narkose om de ikke finner noe, samtidig er det jo kjipt å ikke få gjort alt som er nødvendig om man ikke tar det i narkose også. Hva var grunnen til at du skulle ta det da? Har kroppen evt rettet seg igjen etter du mistet?
 
Takk for at du deler! ❤ Skulle gjerne tatt det hos Hausken, men akkurat nå tror jeg ikke de tar i mot andre enn egne pasienter :sorry:
Når det gjelder smerte, kan det virke som alt som foregår inni livmoren oppleves ulikt fra person til person. Har feks hatt to vannskanninger, første gang var det kjempe vondt, mens neste gang kjente jeg nesten ingenting. Egguttak virker også som oppleves veldig ulikt.

Helt sant, tror det oppleves veldig individuelt. Jeg har hatt store smerter ved mine egguttak og ved kontrastundersøkelsen av livmor og eggledere. Så tror generelt jeg sliter litt med at noen tukler inni der. Til opplysning er jeg gravid igjen nå, og håper det går bra denne gangen :) Lykke til videre til deg! :Heartred
 
Helt sant, tror det oppleves veldig individuelt. Jeg har hatt store smerter ved mine egguttak og ved kontrastundersøkelsen av livmor og eggledere. Så tror generelt jeg sliter litt med at noen tukler inni der. Til opplysning er jeg gravid igjen nå, og håper det går bra denne gangen :) Lykke til videre til deg! :Heartred
Mistenkte de noe hos deg, eller var det bare for å utelukke? Så bra! Gratulerer med graviditeten ❤ jeg hadde også store smerter ved egguttak, men tenker jeg skal overleve det.
 
Mistenkte de noe hos deg, eller var det bare for å utelukke? Så bra! Gratulerer med graviditeten ❤ jeg hadde også store smerter ved egguttak, men tenker jeg skal overleve det.

De mistenkte ikke noe hos meg, bare jeg som trodde det var en polypp eller noe som ødela inni der siden jeg aldri fikk en eneste positiv test. Betalte også for scratching bare fordi jeg ville det skulle gjøres noe som kunne være med å øke sjangsene våre. De sa at det var lurt å ta scratching rett før forsøk, men jeg hadde allerede fått dato for fryseforsøk senere, med en syklus imellom. Tenkte jeg ikke hadde noe å tape på en scratching når de likevel var der inne.
 
Jeg har «god» erfaring med hysteroskopi. Ikke lang ventetid - men jeg er i det offentlige.
Etter 2 MA’er og x antall fryseforsøk uten at egget festet seg, utredning av habituell abort, ble jeg desperat og googlet meg ihjel. Da ba jeg klinikken (UNN, offentlig) om scratching og hysteroskopi - og de henviste meg lokalt til det.
Egentlig skulle jeg ha hysteroskopi med lokal bedøvelse, men jeg fikk samtale med legen på telefon først, og forklarte situasjon min med ingen funn eller årsak til hvorfor jeg mistet i MA. Han bestemte da at de skulle legge meg i narkose.
Ingen funn på hysterkoskopien, han scratchet litt og spylte (som han sa).

I denne desperasjons-tiden sendte jeg også prøve til Athen, og fikk AB-kur.

Jeg ble da gravid på første forsøk etter, men mistet i MA igjen. Denne gangen analyserte de stoffskiftet mitt igjen (ble gjort funn av lavt stoffskifte på habituell abort utredningen). Så da ble stoffskiftet regulert, og jeg ble satt på Presnisilon og Albyl-E, og nå på første forsøk etter MA er jeg gravid 16+1.
 
Jeg har «god» erfaring med hysteroskopi. Ikke lang ventetid - men jeg er i det offentlige.
Etter 2 MA’er og x antall fryseforsøk uten at egget festet seg, utredning av habituell abort, ble jeg desperat og googlet meg ihjel. Da ba jeg klinikken (UNN, offentlig) om scratching og hysteroskopi - og de henviste meg lokalt til det.
Egentlig skulle jeg ha hysteroskopi med lokal bedøvelse, men jeg fikk samtale med legen på telefon først, og forklarte situasjon min med ingen funn eller årsak til hvorfor jeg mistet i MA. Han bestemte da at de skulle legge meg i narkose.
Ingen funn på hysterkoskopien, han scratchet litt og spylte (som han sa).

I denne desperasjons-tiden sendte jeg også prøve til Athen, og fikk AB-kur.

Jeg ble da gravid på første forsøk etter, men mistet i MA igjen. Denne gangen analyserte de stoffskiftet mitt igjen (ble gjort funn av lavt stoffskifte på habituell abort utredningen). Så da ble stoffskiftet regulert, og jeg ble satt på Presnisilon og Albyl-E, og nå på første forsøk etter MA er jeg gravid 16+1.

Gratulerer med graviditet!

Det gjør vondt å lese at du måtte gjennom så mye før dere fant ut hva som var feil.
Det gjør meg nesten sint at lavt stoffskifte ikke var oppdaget tidligere. Det er jo så lett med den blodprøven. Er det ikke standard undersøkelse ved fertilitetsbehandling?

Så bra at det er over nå og alt er bra. Men tenk at det er så mange andre kvinner som går gjennom flere mislykkede forsøk og ikke vet hva som feiler.
 
Jeg har «god» erfaring med hysteroskopi. Ikke lang ventetid - men jeg er i det offentlige.
Etter 2 MA’er og x antall fryseforsøk uten at egget festet seg, utredning av habituell abort, ble jeg desperat og googlet meg ihjel. Da ba jeg klinikken (UNN, offentlig) om scratching og hysteroskopi - og de henviste meg lokalt til det.
Egentlig skulle jeg ha hysteroskopi med lokal bedøvelse, men jeg fikk samtale med legen på telefon først, og forklarte situasjon min med ingen funn eller årsak til hvorfor jeg mistet i MA. Han bestemte da at de skulle legge meg i narkose.
Ingen funn på hysterkoskopien, han scratchet litt og spylte (som han sa).

I denne desperasjons-tiden sendte jeg også prøve til Athen, og fikk AB-kur.

Jeg ble da gravid på første forsøk etter, men mistet i MA igjen. Denne gangen analyserte de stoffskiftet mitt igjen (ble gjort funn av lavt stoffskifte på habituell abort utredningen). Så da ble stoffskiftet regulert, og jeg ble satt på Presnisilon og Albyl-E, og nå på første forsøk etter MA er jeg gravid 16+1.

Jeg husker deg fra tidligere, Litapi. Gratulerer så mye med uke 16 :Heartred

Vil du forklare litt hvorfor de mente det var best å gjøre det i narkose? Kan de gjøre mer da, hvis de finner noe som må fjernes?
 
Et til spørsmål: er det noen som har fått beskjed om at det kan være lurt å ta i betraktning hvilken syklusdag hysteroskopi utføres? Rett etter mens når slimhinnen er tynnest? Eller betyr det ikke så mye når?
 
Lurer på hva slags erfaringer dere har med hysteroskopi?

Hvor lang tid tok det for å få time? Noen som har gått privat? Ble det gjort funn, og noen som har blitt gravide i etterkant?
Har skrivet om dette tidligere her inne men i tilfelle du ikke har sett det - Jeg hadde hysteroskopi i narkose i februar. Ble henvist tidlig i desember i fjor. Dette var offentlig (bor i Bergen men ble sendt til Voss da de det var kortere ventetid der). Jeg Googlet meg halvt ihjel for i å finne private alternativer for å komme inn tidligere, men som du skriver tok hausken ikke imot andre enn egne pasienter og eneste private alternativ jeg fant var aleris i Oslo. De anslo 30-40 000 kr og det syntes vi var for mye. Ved operasjonen fant de polypp-lignende vev som ble fjernet. De scratchet resten også. For meg så var hele greien med å bli lagt i narkose værre enn smertene etterpå, siden det var første gang jeg i det hele tatt var innlagt på sykehus. Men det gikk helt fint. Blødde mye når jeg gikk på toalettet på oppvaket og hadde en veldig liten mens i syklusen etterpå (gjorde inngrepet rundt EL). Jeg hadde vondt som sterke menssmerter på oppvaket men fikk gode medisiner der som hjelpet. Neste ingen smerter etter hjemreise.

Blir første forsøk etter hyst nå i slutten av måneden. Har hatt 5 iui forsøk tidligere uten hell, polyppvevet kan ha bidratt da det satt mitt i livmor.
 
Et til spørsmål: er det noen som har fått beskjed om at det kan være lurt å ta i betraktning hvilken syklusdag hysteroskopi utføres? Rett etter mens når slimhinnen er tynnest? Eller betyr det ikke så mye når?
Jeg fikk besked at det ikke har noe å si.
 
Virker som offentlig ofte har narkose.. Kjipt å legges i narkose om de ikke finner noe, samtidig er det jo kjipt å ikke få gjort alt som er nødvendig om man ikke tar det i narkose også. Hva var grunnen til at du skulle ta det da? Har kroppen evt rettet seg igjen etter du mistet?
Begrunnelsen var at de trodde det kunne være betennelse i eggleder som gjorde at vi ikke ble gravid. Når vi ble gravid naturlig falt begrunnelsen til hysteroskopi bort og de tok vannscanning i steden for.

Jeg husker jeg tenkte det samme som deg, jeg ville heller ta narkose og få det gjort enn å risikere å måtte komme tilbake :(
 
Back
Topp