Hygieneprodukter til babyen

Første tiden blir det nok bare vann til bading og bleiebytte. Ser for meg at det blir en babyolje som blir førstevalget om det kommer sår hud i bleieområdet.

Jeg synes vaskekluter av stoff er det beste...
Men har jo fått en haug med tørre vaskekluter igjennom disse babypakkene + masse våtservietter.. Så har til "utebruk". Greit å ha med seg de tørre på overnattingsbesøk og ferier og sånn, tenker jeg. :)
 
Babyolje hjelper mot tørr hud, men for sår hud må nok man nok ha en salve for å få bukt med det såre. Der holder dessverre ikke med bare babyolje.
Er utrolig hvor ille såre de kan bli også, selv om man er aldri så flink til å bytte bleie ofte. Så det anbefaler jeg på det sterkeste.
De to salvene jeg har bestemt meg for, er de jeg har god erfaring med. Samt apotekets barnesalve. Den minner om bepaten, men er litt annen konsistens på.
 
Sniker fra oktober/august.

Vi bruker ikke såpe i det hele tatt til baby på snart 8 uker. Fikk råd om det på sykehuset. Om det skulle være behov, kommer vi til å bruke Lactacyd. Bruker også bare vann ved bleieskift. Har kjøpt en fuktighetskrem fra La Roche Posay, som ble anbefalt oss på apoteket. Mini har hatt litt tørr hud av og til, så vi har smurt litt med denne. Den er for sensitiv hud og er uparfymert.

Ellers er Inotyl-salve helt gull! Rød/sår hud i bleieområdet forsvinner ofte etter bare én påføring.
 
Babyolje hjelper mot tørr hud, men for sår hud må nok man nok ha en salve for å få bukt med det såre. Der holder dessverre ikke med bare babyolje.
Er utrolig hvor ille såre de kan bli også, selv om man er aldri så flink til å bytte bleie ofte. Så det anbefaler jeg på det sterkeste.
De to salvene jeg har bestemt meg for, er de jeg har god erfaring med. Samt apotekets barnesalve. Den minner om bepaten, men er litt annen konsistens på.

Ja, nei, jeg uttalte meg nok litt uklart :)
Sist gang opplevde jeg ikke noe sår bak - men noen ganger litt rødming. Det kan ha sammenheng med at vi brukte tøybleier, tenker jeg. Mykje luft gjør at huden ikke blir sår på samme måte som i plastbleier. Men det er fuktigere, så det er greit å gi en liten ekstrabarriere i form av olje.
Det blir nok ikke fulltids tøybleier denne gangen, tror jeg. Men om det blir tegn til sårhet kommer jeg nok til å ty til "oljing" og tøybleie til det gir seg igjen.

Men jeg har fremdeles ikke tenkt til å bruke noe mer enn vann og olje til hverdags. Sist gang var det veldig stort fokus på at vann var nok og at moderne såper bidro til uttørking av huden. Opplevde aldri tørr hud sist, så må vel ta det etterhvert.
Har fått nok av vareprøver på diverse kremer og såper, så om det trengs sterkere skyts så har vi det i hus, til den tid.
 
Ja, nei, jeg uttalte meg nok litt uklart :)
Sist gang opplevde jeg ikke noe sår bak - men noen ganger litt rødming. Det kan ha sammenheng med at vi brukte tøybleier, tenker jeg. Mykje luft gjør at huden ikke blir sår på samme måte som i plastbleier. Men det er fuktigere, så det er greit å gi en liten ekstrabarriere i form av olje.
Det blir nok ikke fulltids tøybleier denne gangen, tror jeg. Men om det blir tegn til sårhet kommer jeg nok til å ty til "oljing" og tøybleie til det gir seg igjen.

Men jeg har fremdeles ikke tenkt til å bruke noe mer enn vann og olje til hverdags. Sist gang var det veldig stort fokus på at vann var nok og at moderne såper bidro til uttørking av huden. Opplevde aldri tørr hud sist, så må vel ta det etterhvert.
Har fått nok av vareprøver på diverse kremer og såper, så om det trengs sterkere skyts så har vi det i hus, til den tid.

Aha, det kan være noe av årsaken ja.
Kunne også tenkt meg å testet tøybleier, men tror ikke det er gjennomførbart med 4 unger i hus, og allerede 2-3 klesvask per dag.
Men er jo logisk at engangsbleiene er tettere ja.
Tror også det kan være sammenheng med hudtype.
Etter 3 unger med atopisk eksem, så tror jeg nok ikke neste babyen slipper unna. Så litt olje i vannet mot tørr hud blir det nok uansett.
Håper bare han her liker å bade fra starten av. Forrige baby var fort 6 mnd før han sybs det var noe stas å bade. Han elsker vann nå da. Og blir skikkelig misfornøyd om han ikke får bli med å dusje
 
Back
Topp