hvorfor stopper de ikke..

Meep

Forelsket i forumet
..fødsel som starter før uke 24 egentlig?
er det farlig for babyen eller mammaen? jeg bare lurer litt, synes det er så trist å tenke på at hvis fødselen skulle starte nå så får man liksom ikke noe hjelp...[&:]

Tror det er fordi de ikke er levedyktige før tidligst da... Uke 23/24 er en standard i norge og andre steder i verden ut fra erfaring antar jeg.

Men hvis de stopper fødselen, så vil jo babyen bli så stor at den bli levedyktig? Eller? Jeg aner jo ikke, men det er jo logisk. Ungen får jo bli lengre inni magen og utvikle seg[:)]

ORIGINAL: Lady H

Tror det er fordi de ikke er levedyktige før tidligst da... Uke 23/24 er en standard i norge og andre steder i verden ut fra erfaring antar jeg.

men er akkurat det jeg ikke helt forstår. for som du sier, babyen er ikke levedyktig før tidligst 23/24(hvis man har flaks), og da skjønner jeg ikke helt hvorfor de stopper fødselen når babyen kan være levedyktig, men ikke når den ikke kommer til å overleve[&:]

jeg tenker at hvis de stopper fødselen så blir ikke babyen født så tidlig, og da får den en mulighet til å leve.
isteden for at de bare lar det gå sin gang og mammaen og pappaen vet at de får en baby som de mister igjen med en gang[&o]

Det er vel for at de må sette en grense et sted, og grensen har blitt presset lenger og lenger bakover etterhvert som de har blitt flinkere til å ta vare på så små. Ja, noen få heldige kan overleve, men til hvilken pris? Og da snakker jeg ikke om penger, men om alle de som overlever men som ikke får et fullverdig liv fordi skadene de har er så store at de aldri vil kunne spise mat annet enn gjennom en sonde og bare være delvis bevisst og kanskje leve med masse smerter.
Om en overlever uten skader er en veldig veldig heldig.

Jeg sier ikke dette for å støte noen, de som overlever uten skader er små mirakler og fortjener virkelig en sjanse. Men av og til er det bedre å ikke gjøre noe siden alternativet kan være mye mer grusomt. Dette er ironisk nok også et veldig vanskelig tema for de som behandler døende pasienter, når skal man si at nok er nok og avslutte behandlingen og la folk dø. Utrolig vanskelig, men et viktig tema.

Det er vanskelig å stoppe en fødsel. De gir riehemmende medikamenter hvis det er truende tidlig fødsel på gang, men hvis det ikke virker så er det vanskelig å holde ungen inne. 

Datt ut nå trur jeg, hvis de stopper fødselen, så kommer jo ikke babyen. Å da får de jo utvikle seg mer og får bedre odds, hvorfor stopper de den da ikke tidligere så de får en sjanse til å ikke bli så veldig prematur? Trur vi spora av spørsmålet[;)]

Som jeg sa over her er det umulig å stoppe en fødsel hvis den først setter i gang. de gir riehemmende medikamenter og overvåker mor og barn. Men det er lite man kan gjøre hvis fødselen starter likevel.

Trur vi la innlegget inn samtidig, så det ikke[:)] Nei jeg skjønner jo at man får riedempende medikamenter, og fortsetter fødselen så er det lite man kan gjøre. Men hvis riene stopper, så er jo det fint. Men hva er da grunnen til at man ikke får riedempende i uke 21 f.eks? Hvis riene stopper da, så får jo ungen bedre odds. Beklager hvis det virker som mas nå, men jeg skjønner bare ikke hvorfor de har satt grensa på å prøve å stoppe en fødsel først i uke 23. Er jo det samme om fødselen blir stoppet da som i uke 21. Ungen får jo bli værende i magen[:)][:)]
ORIGINAL: ltk023

Som jeg sa over her er det umulig å stoppe en fødsel hvis den først setter i gang. de gir riehemmende medikamenter og overvåker mor og barn. Men det er lite man kan gjøre hvis fødselen starter likevel.

Det er nok noe de undersøker og forsker mye på, hvor den grensa skal gå[:)] Pr idag er grensa 23 uker for når de prøver å stoppe fødselen[:)]

Mulig de mener at frem til uke 23 er ikke barnet levedyktig og det derfor er "kun" en sen abort desverre[&o] akkurat som de som mister i uke 12.. Selv om man er mye nærmere i uke 22 da selvfølgelig..og hadde man fått riedempende kunne det gått bra en uke eller to til liksom.. Men som sagt over må de bare sette grensa et sted og før uke 23 er det sikkert 0 sjans for en levedyktig baby og derfor gjør de ingen ting!

Har nok med barnets levedyktighet å gjøre.....
En plass må de sette en etisk og moralsk grense...vi mennesker har veeldig lyst til overstyre naturen og vi har kommet laaaangt men en plass må det være en grense
Skjønner at de som mister før den tid synes dette er urimelig...mistet selv sent i ett svngerskap og det var vondt...men greide å holde på tanken at natren ordent opp fordi det ikke var som det skulle

Og så er det noe med at selv om vi ikke liker å forholde oss til økonomiske motiv i det hele...så er det jo en gang slik at det ikke er fri flyt med midler til sykehus og da er det kanskje riktig at de bruker midlene på de som har en fair sjangs til å greie det en å forsøke presse naturen lenger en det som mulig er

ORIGINAL: CogJ

Altså, jeg vil tro at om en fødsel starter skikkelig i uke 21 osv, så er det noe oversett gale med babyen (eller området rundt som livmor,navelstreng, morkake)..
(ikke skyt meg om jeg tar feil)

Mener at før uke 23 så blir det kalt en sen abort og men etter uke 24(23 i dag tror jeg) er det fødsel eller dødfødsel..

Tror og det går på ressurser, men mest på levedyktighetssjanse..

da fikk jeg svar på spm mitt[:)]

jeg skjønner selvfølgelig at det må settes en grense for hvem de prøver å redde pga senskader osv[;)] tror kanskje ikke alle forsto hva jeg mente,
men det jeg lurte på var hvorfor de ikke stopper fødsel i uke 22 feks, men hvis man er i uke 23-24 så får man hjelp til å stoppe det.
men skjønner det hvis det er sånn at det regnes som sen abort frem til uke 23 og 24, og for tidlig fødsel etter det. var bare det jeg lurte på, tusen takk for svar[:D]

I fjor i Narvik, stanset de en fødsel på ei jente som var bare 17 uker på vei... hun måtte ligge på føden fra hun var 17 til hun var 34 ell 36 uker.. da lot de babyen komme.. de berget den ungen [:D]

ORIGINAL: CogJ

ORIGINAL: linnh85

I fjor i Narvik, stanset de en fødsel på ei jente som var bare 17 uker på vei... hun måtte ligge på føden fra hun var 17 til hun var 34 ell 36 uker.. da lot de babyen komme.. de berget den ungen [:D]

men hvordan startet fødselen hennes da?

vannavgang? da er det mye lettere å stoppe det enn ved rier..

for et mirakel[:D]

Nei, du.. d vet æ ikke [:)]
Jordfar som fortalte mæ d, åsså fortalte sambo mæ at d va ei venninne av ei han jobbe sammen me [:D]
Ja, d e et mirakel [:D]
Jordfar sa at de gjorde det de kunne for å stoppe fødsel selv om man ikke var kommet til de magiske 23.. i allefall i Narvik.. ettersom æ skjønte [:D] Men skal jo ikke være for påståelig heller da[;)]

ORIGINAL: linnh85

WOW[:-][:-] snakk om et mirakel!!![:D]

ORIGINAL: bet
Tror det er to forskjellige ting om fødselen har startet med rier og det hele eller om vannet har gått. Jeg vet også om flere tilfeller der vannet har delvis gått og man blir lagt inn på sykehus for å holde seg helt i ro og prøve å stoppe det i å gå videre. Siden det blir dannet nytt fostervann hele tiden lar dette seg gjøre i mange tilfeller. Men er nok noe annet når riene er i full gang og babyen har bestemt seg for at den skal ut.

Håper bare vi alle kommer oss laaaangt over 23 ukers grensa jeg
[:)][:)]

det håper virkelig jeg også, ingenting hadde vært bedre enn det[:D][:D]

Hva med den mirakel babyen borti Tyskland da? Tommel tom... han ble jo født i uke 22 eller noe... ja så klart hadde han veldig dårlige sjangser og han var lenge på sykehus, men han overlevde i alle fall.

Han var født i uke 25, han var berre ekstremt liten. og ein veit lite om evt seinskader han har fått. Et barn fødd fødd før uke 23 e ikkje levedyktig. Barn som blir født i uke 23 og uke 24 har mange utfordringer foran seg.

Skrev med en annen på BV her om dagen og de stoppet fødselen hennes i uke 20. Det var normalt på den tiden.. mange år siden nå. Hadde de ikke stoppet fødselen hennes så ville ikke hun hatt barnet sitt i dag!
Hvis hun i dag hadde vært gravid og fødselen hadde startet i uke 20, så ville de ikke ha gjort noe for å stoppe den. Tenk det. mange liv som går tapt fordi vi ikke får riehemmende før etter uke 23[:(] Tenk på alle de som hadde fått muligheten til å beholde babyen inne i magen kanskje helt frem til termin..

Back
Topp