Hvorfor pynter du IKKE til påske?

Pynta ikke i år, fordi vi var en klåfingra 1åring i hus :p å fordi vi holder på å selge hus. Å vil ikke ha så mye høytid pynt i hus nå.
 
Påsken er så kort. Og er ikke så glad i gult. Men har gjerne tulipaner og lys pluss noe ungene har laget fremme. Julen/advent varer jo over en måned, da går det liksom ann.
 
Alle pynte gjenstander ligger pakka godt under alt annet som igjen er pakka i kjelleren til min far...lol
 
Fordi vi er muslimer og vi tror derfor at Jesus ikke ble spikret opp på korset.
Men pynter til ramadan og jul ;)

Må bare spørre om denne: tror ikke at Jesus ble spikret opp på korset, eller tror ikke på Jesus som Guds sønn?

Korsfesting var jo et kjent fenomen som straff på denne tiden, og så vidt jeg vet har man ikke historisk klart å utelukke st det er en viss historisk sanngetsgehalt i dette med st det fantes en Jesus som ble korsfestet på grunn avblasfemi. Det er alt det som skjedde etterpå (og som leder til pinsen) som man ikke får stadfestet av naturlige årsaker.

Men altså, (selv er jeg humanetiker så dette er ikke dosering) jeg trodde islam til en viss grad anerkjente deler av denne historien og plasserer Jesus som en profet? Tar jeg feil?
 
Må bare spørre om denne: tror ikke at Jesus ble spikret opp på korset, eller tror ikke på Jesus som Guds sønn?

Korsfesting var jo et kjent fenomen som straff på denne tiden, og så vidt jeg vet har man ikke historisk klart å utelukke st det er en viss historisk sanngetsgehalt i dette med st det fantes en Jesus som ble korsfestet på grunn avblasfemi. Det er alt det som skjedde etterpå (og som leder til pinsen) som man ikke får stadfestet av naturlige årsaker.

Men altså, (selv er jeg humanetiker så dette er ikke dosering) jeg trodde islam til en viss grad anerkjente deler av denne historien og plasserer Jesus som en profet? Tar jeg feil?
Vi ser ikke på Jesus som guds sønn, men han var en veldig stor profet og er sentral i islam som alle andre profeter.

Vi tror noen ble korsfestet, men at det var kjeltringen som ble det og ikke Jesus, så er få forskjeller egentlig.
Vi anerkjenner veldig mye av det som står i bibelen at Jesus gjorde så er ikke feil, og også derfor vi føler vi kan pynte noe til jul også, selvom det går litt utenfor religion også siden det er såpass varierende når de tror Jesus ble født, og man feirer dette til forskjellige tidspunkt verden over.
 
Pynter stort sett med ungenes pynt fra bhg, så før vi hadde barn som lagde ting pyntet vi heller ikke :)
 
Nei, pynter ikke noe særlig til jul heller. Har ingen pynt!

Har adventsstjerne, det er det.
 
Vi pynter masse til jul og ikke så mye til påske. Jul er tradisjon for meg, mens påske pyntet vi ikke til når jeg vokste opp. Men har pyntet med pynten som barna har laget og vi kommer til å male på egg ol:p som oftes reiser visningsprogram bort i påsken, men er hjemme i jula:) jeg feirer ikke noe av det pga tro:)
 
Fordi jeg ikke vet hvor påskepynten min er :/
 
Julen varer i over en måned (pynter alltid til 1. Desember) og har en rekke tradisjoner knyttet til seg. Påske varer noen dager, og har ingen tradisjoner annet enn å være ute på tur. Dessuten er gult en grusom farge interiørmessig etter min smak :p tar gjerne frem et fat og pynter med noen harer og nostalgiske egg og en gul blomst, men det er mer enn nok :p synes kvikklunsj, appelsin og tur er mye mer kos enn de fæle gule kyllingene fra nille :p
 
Gjør ikke det.. fordi i mitt hode varer julen fra og med 1. Desember til type.. 7. Januar.
Påsken varer såvidt en uke..

Kjedelig å pynte som bare det for så kort tid. Dessuten.. Uansett hvor mye jeg pynter, kommer jeg tvilsomt i noe "påskestemning".
 
Ser at flere sier de ikke pynter.

Hvorfor ikke? Og pynter dere til jul? Hvorfor gjøres det isåfall så stor forskjell?

Fordi jeg feirer ikke kristne tradisjoner. Jeg feirer derimot humanetisk jul.

Alt barna tar med hjem pynter jeg med. Det er bare påskekyllinger o.l, som egentlig ikke har noe symbol for kristendommen. Så er det noe barna har laget til meg, og det trumfer mine holdninger til den kristne troen.
 
Pynter lite, men noen få gule ting har vi.
Pynter lite pga i påska pleier vi å reise litt rundt til familie og hytteturer.
Ingen vits i å pynte til påske når en ikke er hjemme.
 
Fordi jeg feirer ikke kristne tradisjoner. Jeg feirer derimot humanetisk jul.

Alt barna tar med hjem pynter jeg med. Det er bare påskekyllinger o.l, som egentlig ikke har noe symbol for kristendommen. Så er det noe barna har laget til meg, og det trumfer mine holdninger til den kristne troen.

Jo, påskekyllinger er et kristent symbol.
Egget og kyllingen representerer det nye livet, fordi det representerer Jesus som bryter ut av graven og er levende :)
 
Tar frem påskepynten ungene lager, men ellers pynter vi ikke til påske. Hadde planer om på bytte putetrekk. Men glemte det vist :p blir neste år kanskje
 
Hjemma hos mamma
Pynta vi aldrig till påske. Derfør har det aldrig blitt sånn att eg har pynta
 
Påska er jo bare en uke, gidder Ikke å styre med pynting da.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp